Alcocon 3

Inläggav centerwall » mån 27 apr 2009, 10:05

Glädjande att höra att ni uppskattade kongressen! Arrangörerna är väldigt nöjda och det mesta har gått riktigt, riktigt bra.

tompe skrev:Lite svårt att hitta till kongressen om man hade glömt att kolla på bilderna på hemsidan. Skyltar från spårvagnshållplatsen är en bra sak...

En mycket bra sak till och med. Beklagar att vi glömde detta! Alla övriga synpunkter och förslag mottages tacksamt. Ris och ros, ös det över oss bara!
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » mån 27 apr 2009, 10:18

Viktig fråga: Vad kom ni fram till i tillnyktringspillerpanelen?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav centerwall » mån 27 apr 2009, 10:38

Rymd-Olov skrev:Viktig fråga: Vad kom ni fram till i tillnyktringspillerpanelen?

Ja, vad kom vi fram till egentligen? Det svamlades ju en hel del och olika åsikter framfördes. Här väljer jag att framföra min åsikt:

Jag är emot tillnyktringspiller. Jag vill ha min fylla och jag vill ha min bakfylla. Dessutom tycker jag inte att det är fel med lite ansvar då och då. Men jag hade inte haft något emot ett piller som gör att man blir berusad långsammare och därmed kan dricka mer.
centerwall
Letterhack

Inläggav Kingdom Of Fish » mån 27 apr 2009, 20:20

Väldigt trevligt tycker jag det var :)

Ser framemot att umgås med Club Cosmos mer :)
Kingdom Of Fish

Inläggav Sheriffen » tis 28 apr 2009, 00:09

Jag får nog skriva några rader nu om det alls ska bli gjort, för min hektiska helg fortsätter. Efter två underbara flighter (två eftersom jag hade transit i München) upptäckte jag på Landvetter att den ena av mina medhavda ouzoflaskor hade exploderat i resväskan. Åsynen var fascinerande, för den hade verkligen exploderat - inte spruckit eller krossats, utan exploderat. Det enda som återstod av den stora flaskans tjocka glas var ett fint glasdamm som hade spritt sig i den halva av Samsoniten där flaskorna låg. Kläderna doftade fantastiskt men var tyvärr plaskblöta, så när jag kom in i receptionen på hotellet blev jag tvungen att tala om att det för en gångs skulle inte var jag som stank sprit utan faktiskt min resväska. Comfort Hotel City Center var väldigt hjälpsamma och effektiva - de tvättade alla kläder och en del annat som gick att tvätta över natten, men lyckades inte hitta något bra sätt att tvätta resväskan. Fast man vänjer sig - när man nu slår upp resväskan luktar det ouzofest åt alla håll och kanter, och värre kan man ju ha det. Hur som helst, jag sålde den hela ouzoflaskan på NoFF-auktionen och den kompis som fyllde 40 i Stockholm på söndagen fick nöja sig med mitt pengabidrag till den stora present som hans sambo samlat in stålar till. Jag tyckte inte det var någon smart idé att testa med att flyga ytterligare en vända med en ouzoflaska i bagaget, för jag flög förstås till Stockholm på söndagen för att delta i festen. Markrullare står jag som bekant inte ut med.

Och i går, måndag, flög jag hem till Athen igen. Två underbara flighter till. Och den till Stockholm var lika underbar den, men på tok för kort. Tog bara 45 minuter. På planet från München nu i kväll fick jag förresten rycka in som skinande riddare eller vad det heter och hjälpa en ung, vacker brunett som led av flygrädsla. Det är en åkomma som jag a) inte förstår mig på eftersom jag inte kan föreställa mig hur man kan lida av den, men b) förstår mig på ändå, eftersom jag kan knepen för att råda lite bot på den åtminstone tillfälligt. Hon är inte den första jag träffat som lidit av den, typ.

Och nu fortsätter hekteriet, som sagt, för senare i dag får jag besök från Sverige här i Athen och ska ge mig ut till flygplatsen igen (ah, underbart) och hämta besökarna. Så ska det bli något skrivet om AlcoCon 3 får det ske nu, för jag har inte tid senare.

Och skriva något bör man, för det här var ju en alldeles förträfflig kongress. Välarrangerad, intressant och rolig. Möjligen var tidsfascismen något överdriven - Mats är bra på att hålla tiderna, men jag tror mera på Britt-Louises och för den delen andras sätt att säga till att en panel är över när de har samma funktion på en kongress. Några gånger var minutjakten på AlcoCon 3 för häftig - när panelens punchline hänger i luften bör man låta åhörarna få den, för det tar bara en minut till, liksom. Men det får bli en randanmärkning.

Av de paneler jag satt i tycker jag själv att den om sf-film var den solklart bästa. Kommittén var smart när de satte den här killen Adam att filmduellera mot mig, för han var kunnig, rolig och hade inte svårt för att prata. Och när Adam i en fyndig utläggning framlade sitt intresse för explosioner på film i kraft av att han är sprängämnesexpert blev jag så paff att jag faktiskt var svarslös och bara skrattande kunde konstatera att här hade jag ingen moteld att komma med. Jävla trevlig kille också, för övrigt - jag pratade med honom timmen före panelen, dock om allt mellan himmel och jord förutom panelens ämne, som undveks som pesten eftersom det var meningen att det skulle bli en duell och sådana förstås inte ska vara planerade i förväg.

Och så var det alldeles förbannat roligt att hålla NoFF-auktion tillsammans med Amelia, som jag inte begriper att jag inte fått idén att be om hjälp tidigare. Kanske för att hon inte har varit på någon kongress med NoFF-auktion förut, men hade man bett henne i förväg hade hon kanske dykt upp på kongressen. Fast nu kan jag väl säga så här, att NoFF-auktionerna kommer nog att utvecklas en del framöver. Vi får återkomma om den saken, närmare bestämt när det är dags för nästa NoFF-auktion. För innan dess får ni andra inte veta någonting. Ha.

En panel där jag inte var med men som jag tittade och lyssnade på var den om huruvida science fiction är en västerländsk företeelse och den var väldigt intressant. Kunnigt folk överlag och med många infallsvinklar och upplysningar, flera oväntade.

Det brukar väl påstås att Göteborg är gemytets stad, och det var i så fall AlcoCon 3 ett utmärkt exempel på. Stämningen var så god hela tiden och man träffade så många gamla och nya vänner. Räknar jag upp blir det väl ofelbart så att jag glömmer någon, så det kanske är lika bra att jag låter bli. Men, hörni, John-Henri och Lasse och Inge och Brita och Patrik och Johan och Amelia och Siv och Glenn och Johan och Helena och P. C. och Gabriel och Hans och Jim och Johan och Herman och Henke och Adam och Katja och Cato och Ingemar - jag hade faktiskt väldigt trevligt i allas ert sällskap, och det kan man väl få tacka för.

Liksom jag vill tacka kommittén för vad som visade sig bli en alldeles förträfflig kongress, så det där snacket på AlcoCons hemsida om att moderna Göteborgskongresser skulle vara halvtaffligt arrangerade tror jag faktiskt inte på.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 06 maj 2009, 22:38, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » tis 28 apr 2009, 06:27

john-henri skrev:Bra arrangerat, riktigt god middag, många trevliga fans och på det hela taget en mycket njutbar kongress. Jag ber att få tacka och ber samtidigt arrangörerna att arrangera lite oftare.

John-Henri

Vi är väldigt tacksamma för det omdömet. Vi hade också jätteroligt och det flöt väldigt bra bortsett från några mindre gupp. Tack till alla som kom.

Jag personligen är särskilt tacksam för då jag tyvärr måste meddela att jag inte kommer att arrangera fler kongresser. Det hindrar dock inte att jag hjälper till och jobbar under kongresser i framtiden.

Fast ändå, Göteborg har arrangerat något vartannat år sedan 2005... och så Akrostikon före det, även om jag inte var med den gången, så så sällan är det väl inte?
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 28 apr 2009, 07:23

Jag sällar mig till kören av nöjda kongressbesökare. Jag hade trevligt hela helgen.

Alcocons webbsidor skrev:Alcocon anno 2009 är en mindre och lättsam kongress som vi vill göra i Göteborg före nästa storsatsning på ett nytt Swecon.

Jag tycker att detta ser mycket lovande ut. Hittills saknas bud på nästa Swecon.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tis 28 apr 2009, 07:34

jPeMelin skrev:Jag personligen är särskilt tacksam för då jag tyvärr måste meddela att jag inte kommer att arrangera fler kongresser. Det hindrar dock inte att jag hjälper till och jobbar under kongresser i framtiden.

Bah. Den ungdomen och dess illusioner. ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 28 apr 2009, 08:48

pinkunicorn skrev:Jag tycker att detta ser mycket lovande ut. Hittills saknas bud på nästa Swecon.

Never say never, men i ärlighetens namn är jag tveksam till om det blir ett Swecon i Göteborg nästa år.

Det finns redan lite planer på en endagarskongress (nu när vi har återupplivat Alcocon är det väl dags att få igång KalCon igen också), men det kanske inte riktigt är samma som en nationell kongress...
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 28 apr 2009, 08:49

jophan skrev:
jPeMelin skrev:Jag personligen är särskilt tacksam för då jag tyvärr måste meddela att jag inte kommer att arrangera fler kongresser. Det hindrar dock inte att jag hjälper till och jobbar under kongresser i framtiden.

Bah. Den ungdomen och dess illusioner. ;)

Min tanke också. Tror Jimpa verkligen på det där själv...?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tis 28 apr 2009, 08:49

Så kul att allt gick bra, att allt verkade kul och så. Men törs man fråga hur många besökare ni hade?
Svensson
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tis 28 apr 2009, 09:17

Som besökare skulle jag gissa på 55-60, men en officiell siffra vore intressant. Banketten var ursprungligen dukad för 48, och ett par bord till ställdes fram i sista minuten.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 28 apr 2009, 09:18

Svensson skrev:Så kul att allt gick bra, att allt verkade kul och så. Men törs man fråga hur många besökare ni hade?

Någonstans runt 60 pers. En exakt siffra bör säkert finnas någonstans och kommer givetvis att redovisas när den upphittas!
centerwall
Letterhack

Inläggav Patrik Börjesson » ons 29 apr 2009, 05:02

Måste säga att min första con nämligen alcocon 3 var väldigt bra, rolig och intressant. Inte minst välplanerad. En av sakerna jag fick med mig var att jag läser alldeles för lite sf "Skäms på mig".

Tackar så mycket för en bra con.
Patrik Börjesson

Inläggav jPeMelin » ons 29 apr 2009, 08:54

Patrik Börjesson skrev:Måste säga att min första con nämligen alcocon 3 var väldigt bra, rolig och intressant. Inte minst välplanerad. En av sakerna jag fick med mig var att jag läser alldeles för lite sf "Skäms på mig".

Tackar så mycket för en bra con.

Och vi är väldigt glada att vi dragit in dej i detta. Det blir fler små evenemang under året i Göteborg som vi annnonserar ut på lämplig plats.

Det gäller också alla andra som kom till Alcocon3 som sin första kongress. Även där har vi ingen exakt siffra, men det rör sig om en dryg handfull. Flera nappade också på under 26-erbjudandet.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser