Eurocon 2008 i Moskva

Inläggav jophan » ons 04 apr 2007, 15:01

Intressant. Betyder stolpskott ful i din vokabulär? Nyfiken som jag är googlade jag för att se hur vanligt det bruket är, men hittar inga belägg bland de första träffarna. Jag använder det precis som exempelvis Wikipedia definierar det (inte för att Wikipedia är någon auktoritet!), dvs som synonym till total klant.

Man kanske skulle hålla en omröstning i baren för att se hur folk använder ordet?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 17:27

jophan skrev:Intressant. Betyder stolpskott ful i din vokabulär? Nyfiken som jag är googlade jag för att se hur vanligt det bruket är, men hittar inga belägg bland de första träffarna. Jag använder det precis som exempelvis Wikipedia definierar det (inte för att Wikipedia är någon auktoritet!), dvs som synonym till total klant.

Man kanske skulle hålla en omröstning i baren för att se hur folk använder ordet?

Stolpskott är ett slangord som dök upp bland skolungdomar på sjuttiotalet - jag vet, jag var en av dem. När killarna snackade om utseendet på tjejer bedömdes de efter den fallande skalan i krysset, mål, stolpskott och ribba ut. Jag har en mycket stark känsla av att tjejerna körde en liknande skala om oss killar, men misstänker att de inte använde fotbollstermer utan möjligen något annat slags termer. För ja, uppdelningen i intressen mellan könen var rätt tydlig i sjuttiotalets grundskolor. I alla fall i Stockholm.

Ordet kan ju för all del sedan ha muterat i betydelse. Men för mig är och förblir ett stolpskott en tjej som inte är särskilt snygg.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nytt datum för Eurocon 2008

Inläggav Carolina » mån 16 jul 2007, 12:15

Hej!
Jag blev stödjande medlem till Eurocon 2008 i Moskva förra året. Först verkade de ju som att de hade höjdarhedersgäster, Neil Gaiman och George RR Martin. Det visades sig att de hade fått klartecken från författarnas ryska förläggare, men författarna själva hade inte tackat ja. Numera har de en rysk hedersgäst Sergei Lukyanenko, som jag inte har en aning om vem det är.
Hur som helst fick jag ett ebrev häromdagen där jag fick veta att kongressen hade flyttat till den 15-18 maj istället för den 3-7 maj. Det märkliga är att de inte har uppdaterat de engelskspråkiga hemsidorna om den ändringen än.
Jag skulle tycka det var roligt att besöka Moskva och gå på kongress där, men det är mycket tveksamt om jag tänker gå på den här.
Carolina
Carolina
Fan

Re: Nytt datum för Eurocon 2008

Inläggav Sten » mån 16 jul 2007, 12:49

Carolina skrev:Numera har de en rysk hedersgäst Sergei Lukyanenko, som jag inte har en aning om vem det är.

Mest känd som författare till böckerna som filmatiserades som Night Watch/Daywatch. (Ryska vampyrer, gott och ont och sådär.) Fast han skriver tydligen en hel del sf också, säger Dessy. Dock vad jag vet ingenting som har översatts till något begripligt språk.

Han kommer till Köpenhamn, så du kan träffa honom där om du vill.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav åka » tor 19 jul 2007, 15:47

Sten skrev:
Carolina skrev:Numera har de en rysk hedersgäst Sergei Lukyanenko, som jag inte har en aning om vem det är.

Mest känd som författare till böckerna som filmatiserades som Night Watch/Daywatch. (Ryska vampyrer, gott och ont och sådär.)

Han är jättestor i Ryssland. Filmen också, den slog alla biorekord i hemlandet enligt vad jag hört, fler besökare än Sagan om ringen.

Night Watch har kommit på svenska också.

Så, nu borde vi ha en aning om vem det är :-)
åka
Fan

Inläggav OsloPC » tor 19 jul 2007, 16:14

Sten skrev:Mest känd som författare till böckerna som filmatiserades som Night Watch/Daywatch. (Ryska vampyrer, gott och ont och sådär.) Fast han skriver tydligen en hel del sf också, säger Dessy. Dock vad jag vet ingenting som har översatts till något begripligt språk.

Nattevakten, Dagvakten, osv. er oversatt til engelsk og tilgjengelige i paperback.

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sten » tor 19 jul 2007, 16:56

OsloPC skrev:Nattevakten, Dagvakten, osv. er oversatt til engelsk og tilgjengelige i paperback.

Jo, det förstås. På svenska också.
Vad jag menade var att inga av hans sf-böcker har översatts till något begripligt språk, bara watch-böckerna; därav "han skriver en hel del sf också, dock ingenting som har översatts".

Det var nog inte lika uppenbart när jag skrev det som när jag tänkte det.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Moskva lockar

Inläggav Carolina » tis 09 okt 2007, 14:33

Hej!
Jag blev ju stödmedlem till Eurocon i Moskva på förra världskongressen för jag tyckte det lät kul att åka till Moskva. Efter strulet med byte av hedersgäster och datum blev jag allt mer skeptisk.
På Eurocon i Köpenhamn gick jag på deras presentation av Moskvakongressen och kongressen lät faktiskt inte alls dum. Datum är nu 15-18 maj och det datumet ligger mycket bra till i tiden, åtminstone för mig. Den helgen krockar inte med Åcon eller påskkongressen.
Moskvakongressen kommer att äga rum ca 4 mil utanför Moskva i ett välbärgat friluftsområde. De lovade att ca 40% av programmet ska vara på engelska.
Jag blir alltmer sugen på att åka dit, för jag har aldrig varit i Moskva och det lär finnas mycket att se där. Min tanke är att åka till Moskva t ex på lördagen, bo i de centrala delarna fram tills kongressen börjar på torsdagen. Det låter som en perfekt vårsemester.

Jag fick smak att åka på Eurocons efter kongressen i Köpenhamn. Det var häftigt att det kom så mycket folk från olika länder dit. Fransmän, italienare, ryssar, mm,mm. Det känns som om det skulle vara roligt att ta reda på hur andra fans i Europa, utöver de nordiska länderna och Storbritannien, har det.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav jophan » tis 09 okt 2007, 15:24

Det blir säkert en upplevelse. Fast de lovord jag hörde i Köpenhamn om Roscons är nog inget som tilltalar dig:

"Vodka, vodka, vodka. Everyone was drinking vodka all the time, five long days. The last day I could not even lift a cup of coffee, my hands were shaking so much!"

:)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 20:30

jophan skrev:Det blir säkert en upplevelse. Fast de lovord jag hörde i Köpenhamn om Roscons är nog inget som tilltalar dig:

"Vodka, vodka, vodka. Everyone was drinking vodka all the time, five long days. The last day I could not even lift a cup of coffee, my hands were shaking so much!"

:)

Aaaah! Om jag åker dit får jag tydligen tillfälle att upprepa ett och annat från Köpenhamnskongressen...!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » ons 10 okt 2007, 12:29

Jag har också hört att det ska förekomma en hel del vodka på Roscon. En italienare som varit på flera gillade dem också för att de var så tydligt littteraturorienterade.
Jag får gå på det program som är på engelska, prata med folk som kan åtminstone lite engelska (eller något språk jag förstår), titta på omgivningarna, ta med bra böcker att läsa och gå och lägga mig tidigt ifall vodkafloden blir för svår. Semester var det ju det skulle bli.

Carolina
Carolina
Fan

Harry Harrison hedersgäst på Eurocon

Inläggav Carolina » fre 11 jan 2008, 12:47

Hej!
Eurocon 2008 i Moskva har just tillkänna givit att Harry Harrison är hedergäst på kongressen. Jag antar att arrangörerna verkligen har fått rätt uppgifter nu, med tanke på fiaskot med George RR Martin och Neil Gaiman.
Det står inte så mycket mer information på hemsidan, men jag fick ett brev där de meddelade att det ska komma mer utförlig information under januari.
Jo, det är min tanke att åka till Moskva. Jag har aldrig varit där, så det ska bli spännande. Vi får väl se hur kongressen blir.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Carolina » tor 08 maj 2008, 16:12

Jaha, nu är det dags. På söndag bär det iväg till Moskva. Den här resan har vållat mig en del bekymmer. Och det är turistvisumets fel.
För att få ett turistvisum så ska hotellet som man bor på skicka en inbjudan och ett bevis på att man ska bo där. Det skulle kongressarrangörerna fixa.
Efter att ha betalat för kongressen (inte helt lätt det heller) så fick jag ett ebrev från den ansvarige i Euroconkommitten att nu ska jag få mina pappar. Inte fick jag dom, inte. Jag skickade brev på brev, men inget svar. Till slut hittade jag en firma här i Stockholm, som fixade ett visum utan inbjudan (som man egentligen inte kan göra) mot extra betalning. Det verkar ha fungerat för jag ska hämta det på posten ikväll.
Jag fick heller inget svar när jag frågade när kongressen skulle börja och hur man tar sig dit. Som tur är så finns nätet. Jag hittade hotellet på en hotellsida så nu har jag åtminstone adressen dit!
Programmet finns på nätet, fast bara på ryska, men jag kan se att det börjar kl. 13 den 15 maj.
Det här blir spännande. Jag vet i alla fall att det blir några engelsktalande där. Dave Lally, Martin Hoare, Bridget Wilkinson och Harry Harrison är ju där! Själv är jag nyfiken på hedersgästen Sergey Lukianenko.

Det verkar finnas mycket att se i Moskva, så jag lär det inte få tråkigt de dagar som jag ska turista där före kongressen. Om jag kommer in i landet förstås.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav jophan » tor 08 maj 2008, 18:03

Jag beundrar din ihärdighet! Själv hade jag nog dragit öronen åt mig och skippat kongressen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 08 maj 2008, 20:01

Carolina skrev:Om jag kommer in i landet förstås.

Man ska aldrig säga aldrig, men såvitt jag begriper har du faktiskt köpt ett visum sålt av ett syndikat. Att de har respektingivande bulvaner är så att säga självklart; det är så det går till.

Man kan inte köpa visum till Ryssland. Man kan bara mot erläggande av lagstadgad avgift (som det så vackert heter i stället för "köpa") få visum av ryska ambassaden.

Ambassaden varnar uttryckligen för all handel med visum och med rätta - det finns ingen annan än de statliga myndigheterna som har rätt att utfärda visum till ett land med visumtvång. Det säger sig självt.

Ett visum är för övrigt en stämpel i passet. Inte ett dokument. Så jag förstår inte riktigt hur du kan hämta ut det på posten.

Var lite försiktig, är du snäll.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kongresser