Eurocon 2008 i Moskva

Eurocon 2008 i Moskva

Inläggav jophan » tis 21 nov 2006, 15:48

Kommer inte att gå av stapeln i februari-mars, som planen var, utan 3-7 maj. Mer information finns på http://www.convent.ru/Euroscon/ . Hedersgäster är George R. R. Martin, Neil Gaiman och Sergej Lukjanenko.

Jag är osäker på hur pigg jag är att åka till Moskva under Putin, men annars vore det ju kul.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 21 nov 2006, 15:53

Eller, för den delen, i februari.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Eurocon 2008 i Moskva

Inläggav Sheriffen » tis 21 nov 2006, 15:54

jophan skrev:Jag är osäker på hur pigg jag är att åka till Moskva under Putin, men annars vore det ju kul.

Något annat man bör ha i åtanke - och det här är kanske inte aktuellt för alla, men för en del - är att ett besök i Ryssland kan medföra problem om man vid något senare tillfälle skulle vilja besöka Förenta staterna. Med ett ryskt visum i passet är det inte säkert att man tillåts passera den amerikanska gränskontrollen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 21 nov 2006, 16:05

Så vilket av länderna är frihetens bevarare och den som står upp för yttrandefrihet och sånt?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tis 21 nov 2006, 16:15

Sheriffen skrev:Med ett ryskt visum i passet är det inte säkert att man tillåts passera den amerikanska gränskontrollen.

Det har jag aldrig hört talas om tidigare, ens under den sovjetiska eran. Vad har du för belägg för det? Inte för att jag låter Bush styra mitt resande, men ändå.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tis 21 nov 2006, 16:15

pinkunicorn skrev:Eller, för den delen, i februari.

Men kongressen är ju inte i februari.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 21 nov 2006, 16:27

*gnuggar ögonen* Nej titta!
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 22 nov 2006, 00:29

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Med ett ryskt visum i passet är det inte säkert att man tillåts passera den amerikanska gränskontrollen.

Det har jag aldrig hört talas om tidigare, ens under den sovjetiska eran. Vad har du för belägg för det? Inte för att jag låter Bush styra mitt resande, men ändå.

Belägg i form av konkreta bevis har jag inte, men jag har hört det av andra resenärer ute på flygplatserna. Lägg också märke till att jag säger "...är det inte säkert..."; jag är inte kategorisk. En del länder ger dock möjlighet till diverse kontakter som USA numera skyddar sig emot. Man kan även lägga märke till den betydligt hårdare kontroll som brittiska medborgare undergår på amerikanska flygplatser sedan pådraget i London i somras. Fast bäst är väl att fråga ambassaden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » ons 06 dec 2006, 09:23

Jag tycker att en kongress i Moskva låter mycket intressant. Det tyckte jag redan när jag mötte ryssarna på världskongressen, så jag blev stödjande medlem på en gång. Hedersgästerna är de bästa möjliga, både George RR Martin och Neal Gaiman. Dessutom kommer man få möjlighet att köpa ett paket med kost och logi under kongressen för runt 2000 kr, om jag kommer ihåg rätt.

Moskva ligger inte långt från Stockholm och det här är ett ypperligt tillfälle att åka dit, vilket jag länge velat göra.

Men först ska vi alla åka till Köpenhamn, så klart!

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav jophan » tis 03 apr 2007, 21:42

Carolina skrev:Hedersgästerna är de bästa möjliga, både George RR Martin och Neal Gaiman.

Arrangörerna är däremot kanske inte de proffsigaste möjliga: http://www.neilgaiman.com/journal/2007/ ... -2008.html

Yikes, vilka stolpskott. Nu vet jag att jag inte åker.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tis 03 apr 2007, 23:01

jophan skrev:Arrangörerna är däremot kanske inte de proffsigaste möjliga:

Ouch. Hm, det där får mig att klart överväga att inte åka. Jag har inte bestämt mig ännu, dock. Jag har aldrig varit i Ryssland, och min pappa säger att han inte längre aktivt kommer att försöka hindra mig från att åka dit.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 02:41

Åka dit kan du ju göra nu när din pappa inte förbjuder dig, men någon kongress lär du inte se till. Ha kul ändå.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » ons 04 apr 2007, 12:12

Det var dåliga nyheter. Jag var verkligen imponerad över hedersgästerna på Eurocon 2008. Det tillsammans med att jag aldrig varit i Moskva gjorde att jag betalade ett stödjande medlemskap. Inte för att jag fått någon information ifrån kongressen.

Vi får väl se om jag åekr dit eller ej. Moskva vill jag fortfarande besöka, och det är trevligt att kunna kombinera med en kongress, men just den här kongressen verkar ju inte vara så trovärdig.
Jag får väl prata med ryssarna på Eurocon i Köpenhamn. Då borde de dyka upp.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav jophan » ons 04 apr 2007, 14:00

Naturligtvis blir det en Eurocon i Moskva 2008. Det handlar knappast om något slags bedrägeri. Sannolikaste förklaringen är att de är ena riktiga stolpskott som inte fått tummen ur med att fråga hedersgästerna, och missat att förmedla detta faktuum till dem som gör reklam.

Min reaktion är bara att om de är såna sopor på den här delen av arbetet, så tror jag inte på deras förmåga att organisera något vettigt program heller. (Eller något annat för den delen.) Och så är det principen: Att annonsera hedersgäster innan man har frågat dem är oförlåtligt fult oavsett orsak. De förtjänar inte mina pengar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 04 apr 2007, 14:38

jophan skrev:stolpskott

Bara i förbifarten - hur vet du att de är fula? Att de är inkompetenta är väl fullkomligt solklart, men har du sett bilder på dem också?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kongresser