Mutant-rollspelet

Om sf- och fantasyinspirerad musik, konst, spel osv.

Inläggav åka » tis 14 nov 2006, 22:16

Ah, Mutant! Det står högst på listan över rollspel jag vill spela om jag skulle känna att jag hade tid med det. Det är ju genialiskt. Fast jag orkar inte engagera mig i rollspel för närvarande, tråkigt nog.
åka
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 22:45

Jag har aldrig spelat Mutant och faktiskt väldigt lite sf-rollspel över huvud taget. När jag höll på att spela en massa rollspel tyckte jag aldrig att Mutant verkade intressant, men på senare år har jag också insett att det kanske är värt att titta på. Jag funderar på att köpa ett och undersöka bakgrundsmaterialet, även om jag inte har tid att spela det. Det är tyvärr många år sedan jag spelade rollspel nu...
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav åka » ons 15 nov 2006, 13:04

Det är kanske intressantare nu än förr? Jag vet inte, för jag har bara sett Undergångens arvtagare, det nya Mutant.
åka
Fan

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 13:10

Fast det är ganska likt det ursprungliga Mutant. Jag tror snarare att det är så att Mutant förr kändes mossigt och tamt (tyckte i alla fall jag på 80-talet) men att samma egenskaper i spelmiljön idag känns charmiga och fantasieggande. Sedan är naturligtvis look'n'feel och regler uppdaterade till 2000-talsstandard.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » ons 15 nov 2006, 13:40

jophan skrev:[...]och regler uppdaterade till 2000-talsstandard.

Vilket dock inte säger så mycket. Jag har fortfarande aldrig stött på ett rollspel med en regeluppsättning som jag har varit nöjd med, bortsett från mina egna då förstås. 8)
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Johan_L » ons 15 nov 2006, 15:20

Det postapokalyptiska rollspel jag själv spelar för närvarande är Tribe 8, i ruinerna av Montreal. De publicerade äventyr vi kört hittils (som hänger ihop i en enorm kampanj i sådär 10 moduler) har varit alldeles strålande. Väldigt mycket Campbell (Joseph, inte John W.).
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Ante » lör 18 nov 2006, 20:54

Vete tusan om M:UA verkligen har look n'feel av 2000-tal. Det är ganska gyttrigt, med egna regler för olika mutationer och sånt. Det känns faktiskt mer som FGU än något annat (om nu någon mer än jag kommit i kontakt med Fantasy Games Unlimited....)

Men, miljön med "socialrealism" och märklig humor är på topp. Lite subtilt politiskt, dessutom. :)
Ante
WAHF

Inläggav jophan » sön 19 nov 2006, 12:53

Ante skrev:Vete tusan om M:UA verkligen har look n'feel av 2000-tal. Det är ganska gyttrigt, med egna regler för olika mutationer och sånt. Det känns faktiskt mer som FGU än något annat (om nu någon mer än jag kommit i kontakt med Fantasy Games Unlimited....)

OK. Jag har faktiskt inte tittat på det själv, jag utgick bara från att man inte ger ut ett spel på 2000-talet utan ett slickt modernt spelsystem...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Övriga medier