av john-henri » ons 03 mar 2010, 01:15
GENTLEMAN’S AGREEMENT, 1947
Regi: Elia Kazan. Producent: Darryl F. Zanuck. Foto: Arthur C. Miller. Manus: Moss Hart, efter Laure Z. Hobsons roman och manusutkast. I rollerna: Gregory Peck (Philip Schuyler Green), Dorothy McGuire (Kathy Lacy), Celeste Holm (Anne Dettrey), John Garfield (Dave Goldman), Anne Revere (mrs Green), Albert Dekker (John Minify), Dean Stockwell (Tommy Green). 118 minuter.
MASSOR AV SPOILERS; DEN HÄR FILMEN ÄR OMÖJLIG ATT DISKUTERA UTAN DEM.
Det är lika bra att börja med mottagandet. Den här filmen hyllades vid premiären av en så gott som samstämmig kritikerkår; den var ”vågad”, ”anmärkningsvärd”, ”imponerande”, ”viktig”. Den nominerades till åtta Oscar och vann tre: bästa film, bästa regi, bästa kvinnliga birollsskådespelare (Celeste Holm). Den nominerades till fyra Golden Globe-priser och vann alla (samma kategorier som Oscarn, plus ett specialpris till Dean Stockwell som bästa barnskådespelare). New York Film Critics Circle utsåg den till årets bästa film och gav Kazan priset till årets bästa regi. Vi pratar med andra ord om en hyllad filmklassiker, och dessutom om en som betraktades som en betydande och modig debattfilm.
För Gentleman’s Agreement handlar om diskriminering och rasism.
När Kazan regisserade filmen, som var hans fjärde långfilm, var andra världskriget nyss slut och sanningen om nazismens judeutrotning hade till slut nått så gott som alla människor i västvärlden. USA var det land som mest kraftfullt agerade för att judarna skulle ges ett eget land i det brittiska mandatet Palestina, en ansträngning som 1947 blev framgångsrik i och med att FN godkände delningen av Palestina i två stater, en judisk och en arabisk; den 14 maj 1948 förklarade sig Israel självständigt. Amerikanerna var stolta över sin framgångsrika kamp mot Hitlers diktatur och folkmord och förmodades inte vilja höra talas om att samma antisemitiska stämningar fanns också bland dem själva; det är mot den bakgrunden man bör uppfatta kritikernas tal om att filmen är ”vågad” och ”utmanande”.
I grunden är Gentleman’s Agreement mycket enkel. En framgångsrik grävande journalist, Schuyler Green, får anställning hos en veckotidskrift i New York och flyttar dit från Kalifornien med sin mor och sin sjuårige son. Hans första uppdrag blir att skriva en artikelserie om antisemitismen i USA. Han bestämmer sig för att tränga in i sitt ämne genom att helt enkelt uppträda som jude; ingen känner honom i New York, och använder han förnamnet Phil kommer hans namn inte att skvallra. Parallellt träffar han och förälskar sig i tidskriftsredaktörens brorsdotter, Kathy Lacy, som är frånskild, förmögen och tillhör New Yorks förortssocietet. Han blir också god vän med tidskriftens moderedaktör Anne Dettrey, och halvvägs genom reportageuppdraget återvänder hans barndomsvän Dave Goldman från sin militärtjänstgöring.
Phil Green skildras som en man beredd att ta konsekvenserna av sina övertygelser. Och han får lida för dem; hans bäste vän Dave, som är jude, påpekar för honom att han knappast drabbas värre än någon jude, men att han går igenom katalogen av förödmjukelser, förakt, nedlåtenhet, diskriminering och förkastelse snabbare än någon som fötts jude: Greens fostran i diskriminering blir accelererad och nästan överväldigande. Än värre upptäcker han att Kathy, som till och med varit den som först föreslagit ämnet till artiklarna, är en av de tigande och därmed medlöparna: en av de högutbildade, belevade, civiliserade och fördomsfria människor som skäms när någon annan vid middagsbordet drar ett rasistiskt skämt, men som tiger för att inte ställa till en scen. Med andra ord är hon en av dem som tolererar och därmed underförstått accepterar och möjliggör den rasism de säger sig avsky.
Moderedaktören Anne Dettrey är praktiskt taget den enda som agerar exakt likadant gentemot Phil när hon tror att han är jude och när hon vet att han inte är det. Hon är också den som genomskådar Kathys och många av de andra ”liberalas” hyckleri och feghet, och som formulerar det i ord.
Med andra ord är Gentleman’s Agreement en mycket didaktisk film. Den visar i vilka former den förstulna rasismen uppträder, den visar hur också de som inte själva delar den blir medlöpare genom att inte protestera, och den gör ett – tyvärr kanske väl lamt – försök att peka på möjligheten att kämpa mot den just genom nolltolerans. Jag tvivlar på att lösningen är fullt så enkel, men samtidigt har filmen självfallet rätt: det minsta de av oss som inte delar de intolerantas uppfattning kan göra är att protestera, högt, och lämna bordet nästa gång någon drar en vits om judar. Eller negrer. Eller bögar. Eller blondiner. Eller någon av de otaliga andra grupper som vissa människor stärker sin självkänsla genom att se ner på.
Elia Kazan var en bra regissör och en utomordentlig personinstruktör. Hans filmer är regimässigt hantverksskickliga och livfulla; klippningen är snabb, scenerna koncentrerade och målinriktade. Kazan saknade den unika, omisskännliga helhetsvision som utmärker de genuint nydanande eller snillrika regissörerna, sådana som Welles, Kurosawa, Kubrick eller Fassbinder, men i gengäld hade han en sällsynt förmåga (delad av bara enstaka andra regissörer, som till exempel David Cronenberg) att få sina skådespelare att prestera långt utöver vad man normalt ser dem åstadkomma; i den här filmen gör Gregory Peck en av sitt livs mest nyanserade och trovärdiga rolltolkningar, men också annars relativt slätstrukna aktörer som Dorothy McGuire och John Garfield står för utmärkta insatser. Celeste Holm spelade här sin tredje filmroll och blev fullt rättmätigt en stjärna. Just i hennes utspel, och rollkaraktär, ligger trots det filmens kanske största dramatiska problem. Phil Green förälskar sig i den försiktiga, fega överklassflickan Kathy, men mellan Gregory Peck och Dorothy McGuire finns ingen personkemi och Kathys omvändelse under galgen (och under filmens sista tio minuter, när ett kort samtal med Dave Goldman får henne att förstå allt och bli en bättre människa) övertygar aldrig. Medan däremot kemin mellan Peck och Celeste Holm är påtaglig, samtidigt som hennes rollgestalt är exakt den människa som Phil Green skulle trivas och blomstra tillsammans med. Den romantiska intrigens schabloner är det mest stötande med den här annars tänkvärda, upprörda och fortfarande mycket sevärda filmen.
Det där sista säger jag inte utan eftertanke. Slår man upp Gentleman’s Agreement i något filmlexikon hittar man med största sannolikhet (själv har jag tittat efter i fyra och funnit det i samtliga) någon formulering av typen ”en på sin tid aktuell” eller ”när den gjordes utmanande” film. Implikationen är naturligtvis att vi vet bättre nu; att den typ av diskriminering som skildras i filmen tillhör det förflutna; att Phil Greens mors fromma förhoppning om att nittonhundratalet i backspegeln skulle visa sig vara inte atomens sekel, eller amerikanernas sekel, utan det sekel då fria människor lärde sig leva tillsammans på lika villkor, faktiskt skulle ha slagit in.
Men jag undrar. Gentleman’s Agreement handlar om antisemitism, och jag medger att det är länge sedan jag hörde någon göra sig lustig över att judar är snåla, beräknande, lismande eller konspirerar för att ta makten över världen. Ändå finns de uppfattningarna fortfarande i rikligt mått representerade på nätet, om man gör sig besväret att titta efter. Och det är inte alls lika länge sedan jag hörde någon säga någonting om att blattar är lata, ute efter blondiner, lever på socialbidrag eller stjäl våra jobb. Inte heller är det särskilt länge sedan jag hörde kommentarer om att bögar och flator förstås har rätt att hålla sig med sina personliga sexuella preferenser, men att det är stötande att de går omkring och håller varandra i hand eller pussas offentligt. Och det här kan mångfaldigas ändlöst; andra människors sexuella preferenser, hudfärg, religiösa övertygelser, ateism, för höga eller för låga inkomster, till och med klädstil eller bruk av legala eller illegala droger gör dem fortfarande till måltavlor för andras lustigheter, smälek eller avsky. Och gör det fortfarande svårt för dem att konkurrera på lika villkor om bostäder, arbeten, utbildningsplatser eller rätten att inte bli skändad på gatan.
Så jag undrar. Och misstänker, tyvärr, att Gentleman’s Agreement inte alls är någon förlegad film, utan en i högsta grad dagsaktuell. Förutsatt, möjligen, att man är förmögen att se till principerna bakom det resonemang filmen för i stället för enbart till bokstaven i det.
Fast för all del. I ett avseende har Gentleman's Agreement blivit en otidsenlig film. Den saknar nämligen fullständigt externt effektsökeri. I själva verket är den en mycket lågmäld, helt och hållet intellektuellt inriktad film; inte en enda näsa slås blodig, inte ett enda klädesplagg faller, inte en enda masscen orkestreras fram. Filmen visar fördomar och diskriminering med små medel och låter rollgestalterna reagera och diskutera. Åskådaren får själv ta ställning och reflektera över alternativ och konsekvenser. Det är möjligt att tidsandan – som jag noterade kom filmen bara två år efter andra världskrigets slut, när de allra flesta fortfarande hade de första bilderna från koncentrationslägren inbrända på näthinnan – gjorde fler människor mottagliga för den här typen av lågmäld uppfordring. Det är möjligt att fler åskådare då automatiskt gjorde kopplingen mellan den lismande hotellportier som plötsligt upptäcker att det rum som av misstag anvisats en judisk gäst tyvärr inte finns tillgängligt, och boskapsvagnarna som rullade in till Auschwitz. När George Clooney härom året regisserade den imponerande Good Night, and Good Luck (2005), en film om TV-journalisten Edward R. Murrow som i mitten av 1950-talet spelade en central roll i att avslöja senatorn Joseph McCarthys fanatiska och hänsynslösa förföljelser av oliktänkande, valde han att göra filmen i svartvitt och med historisk-dokumentär patina; kanske anade han att det talade ordets dramatik i en tid av digitala explosioner skulle få större tyngd om den framställdes i en otidsenlig form. Men Gentleman's Agreement borde gå att se på samma sätt: som en måttfullare och kanske mer eftertänksam filmepoks försök att diskutera ett centralt mänskligt problem som vi fortfarande inte har lyckats komma till rätta med.
John-Henri
Senast redigerad av
john-henri lör 06 mar 2010, 01:58, redigerad totalt 3 gånger.
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!