Charles Laughton är en särskild skådespelare för mig. Man kan säga "Charles Laughton är med i den filmen" och jag kommer se den filmen oavsett vad den handlar om enkom för att Charles Laughton är med i den. Jag har njutit av hans prestationer i ett flertal filmer, bla som lömsk sjörövare i Captain Kidd(1945), som minst lika lömsk domare i Jamaica Inn(1939), som cynisk romersk politiker i Spartacus(1960), som den bistre kapten Bligh i Mutiny on the Bounty(1935) och som den oförsonligt stränge och samtidigt av känslosamhet skälvande inspektör Javert i Les Miserables(1935). Jag hade turen att nyligen få se honom i två paradroller, totalt olika karaktärer men bägge vittnande om Laughtons gestaltningsförmåga.
Den första är Laughtons gensomslag på filmduken, nämligen som levnadsglad och temperamentsfull engelsk konung i The Private Life of Henry VIII(1933). Strunta i att filmen är i historiskt hänseende, som det står på wikipedia, "wildly inaccurate", den är en härlig upplevelse, en frodig krönika med Laughton som den utan minsta tvekan bästa Henrik VIII som jag någonsin sett. Laughtons framställning är som filmen i helhet mustig och överdådig (det finns en scen där två bödlar grälar om vem som borde få avrätta drottningen). Utan minsta gnissel växlar Laughton mellan olika sinnesstämningar, från nervös upphetsning till dånande vrede för att så nå mysande belåtenhet. Man kan plocka bland scenerna, jag ska nämna två. En är när kungen smyger (utan att lura någon) in till sin eventuella älskarinnna, knackar på dörren och har genom denna ett komiskt samtal med damen på andra sidan. Den andra är när Henrik sitter vid gästabudsbordet och sliter sönder en stekt fågel med händerna, kastar ben omkring sig, stänker flott på sina bordsgrannar samtidigt som han beklagar sig ljudligt över att finkänslighetens och de fina sedernas tid är förbi.
Den andra är en mindre högljudd roll, men inte mindre välspelad. Det är som titelgestalten i Rembrandt(1936). Laughton spelar den känslige konstnären, som ser saker och känner saker så annorlunda än omgivningen, utmärkt. Även här kan man plocka bland scenerna, men återigen ska jag nämna två. En är när Rembrandt konfronterar de missnöjda beställarna som beklagar sig över hans Nattvakten. Den andra är när Rembrandt berättar om Saul och David för dom två som han valt ut som modeller för målningen föreställande dessa bibliska figurer.