jophan skrev:Jag har en bekant här i Uppsala som på fullt allvar hävdar att svartvita filmer inte går att titta på. Det är svårt att bemöta sådana åsikter, man bara gapar lite dumt i fem sekunder medan hjärnan jobbar, och sedan stänger man munnen igen och byter samtalsämne.
Man misstänker att besynnerliga personer av det slaget kanske trots allt ser de med datorer färglagda versioner av svartvita filmer som det vurmades så mycket för innan ett gäng regissörer slog nävarna i bordet och fick slut på eländet. Poängen är att vad de då får är mycket märkliga filmer, eftersom de glada färgläggarna la ned otrolig möda på att ta reda på vilka färger kläder och så vidare haft i verkligheten, vid inspelningen. Utan hänsyn till att ljussättningen i filmen är avpassad för just svartvitt (helt annorlunda än för färg) och att klädernas originalfärger inte så sällan valdes just med tanke på hur de färgerna såg ut på svartvit film. Plus, förstås, att hudfärg med mera bara blev helt bisarrt. Samtidigt som filmens hela själ gick förlorad.
Och tänk att inte kunna se The Third Man, Citizen Kane, Touch of Evil, Manhattan, The Elephant Man, The Asphalt Jungle, Gilda, Casablanca...
Man undrar hur filurer av det där slaget ställer sig om man går ett steg längre och börjar prata om stumfilm?
Då svimmar de väl.
Sheriffen skrev:Anthony Perkins gör en sådan makalös insats. Det är förstås hemskt synd att han fick för sig att senare göra ett antal allt sämre uppföljare
Pengar luktar inte. Vissa säljer sin själ på Goodkinds altare för att finansiera sin livsstil, andra spelar in refakes av Psycho. De riktiga skurkarna är ju de som går och ser filmerna och läser böckerna ifråga.
Beklämmande sant förstås. Det händer ju att man undrar varför det sekunda och trikunda alltid finner storpubliken, medan det originella och geniala så ofta slåss någonstans ute i marginalerna. Fast jo, jag vet, lättillgängligt är alltid just lättillgängligt och slipper man reflektera över det man läser eller ser så är det ju skönt och gosigt och behagligt, för då kan man bara låta sig "underhållas" av hur Schwarzenegger vrålkör bilar i oändliga biljakter eller för den delen hur Anthony Perkins mördar oändliga rader människor i allt slaskigare filmer på sitt hotell, helt utan den dimension av utforskande av mänsklig sinnessjukdom som Hitchcock så skickligt vävde in i originalet.
Fast synd är det.
Kör hårt,
Sheriffen
P.S. Av yrkesmässiga skäl kan jag inte yttra mig direkt om Goodkind. Men i alla fall. D.S.