Rymd-Olov skrev:Men har jag förstått dig rätt om jag antar att du tycker att det är okej med oralsexet? Isf håller jag med dig. Jag kan iofs hålla med om att könet är av (eller kan vara, kanske jag ska säga, smaken är olika) vid genitalsex, men att hon inte berättar om sitt kön är väl fullt förståeligt med tanke på omgivningens inställning (vilken bekräftas av hennes öde) och mansmun eller kvinnomun spelar väl (egentligen) ingen roll? Vad gäller att "veta vad man ger sig in på" så är ju den faktiska risk som Swanks flickvänner utsätter sig för helt beroende av den bigotta miljön och då är det ju bigotterna som ska lastas för det, inte Swank.
Det var länge sedan jag såg filmen, så jag minns inte vilka andra sexuella aktiviteter som förekom, ska jag också klargöra.
Oralsex i sig har jag inget ens personligen att invända mot - det är något jag själv ägnar mig åt, både som den som utför och tar emot - men jag tycker alltså inte att det är ok att få oralsex av en tjej som man förletts att tro är en kille. Eller tvärtom. Det där med att kvinnomun eller mansmun inte spelar någon roll i rent fysisk bemärkelse är inte poängen - jag skulle helt avgjort känna mig väldigt kränkt om jag mig själv ovetandes fick oralsex av en kille i stället för en tjej och absolut inte vilja vara med om det. Och därför tycker jag inte att det Hilary Swank gör är ok, för de tjejer hon idkar sexuellt umgänge med i filmen tror att hon är man. Och i verkligheten - eftersom den här filmen bygger på ett händelseförlopp som inträffat - är det faktiskt så att hennes sista flickvän omedelbart tog avstånd från henne när hon fick veta att hon inte var kille (i filmen är det tvärtom, vilket lett till en stämning från den tjej som är verklighetens förlaga - nu kände hon sig dubbelt kränkt, helt begripligt).
Att Hilary Swank inte avslöjar av vilket kön hon är har förstås två orsaker. Dels omgivningens bigotta inställning, men i lika hög grad det faktum att hon själv *uppfattar* sig som man, inte som kvinna. Men rent kroppsligt är hon fortfarande kvinna (eftersom hon inte genomgått ett könsbyte) och det anser jag fortsatt att hon har moralisk skyldighet att tala om för sina sexpartners. *De* måste få vara med om att välja att idka sexuellt umgänge med henne fullt upplysta om vad det är de gör, det är inte bara *hon* som ska ha rätt att välja att ha sexuellt umgänge med dem fullt upplyst om vad hon gör. Om två människor idkar sexuellt umgänge finns det enligt mitt synsätt några helt oeftersättliga krav som måste vara till 100% uppfyllda - de ska båda vara av lovlig ålder, de ska båda vara helt införstådda med vad de ger sig in på och de ska båda helt frivilligt vara med på det sexuella umgänget. Om något av dessa krav inte är uppfyllt anser jag det sexuella umgänget vara inte bara moraliskt förkastligt utan direkt brottsligt. En enda gråzon finns, såvitt jag kan se: om två fjortonåringar idkar sexuellt umgänge med varandra, frivilligt och medvetna om vad de gör, kan egentligen ingen av dem klandras. De har inte lovlig ålder, men den gränsen är trots allt om än i lagboken huggen i sten inte fullt lika glasklar i verkliga livet. Man kan ju inte bestraffa dem, liksom. Det vore orimligt. Men i alla övriga fall jag kan tänka mig är det helt oacceptabelt om någon av förutsättningarna bryts.
Så bigott omgivning eller ej, Hilary Swanks rollfigur - och den verkliga förlagan - är en bedragerska som under falsk förespegling utnyttjar andra människor sexuellt. Det är faktiskt ett slags våldtäkt, om än i en mycket annorlunda form än vad som vanligen läggs i begreppet.
Alla former av sexuellt umgänge som uppfyller kraven ovan är fullt godtagbara, helt oavsett vilken sexuell läggning parterna har. Men det är aldrig, anser jag, ok att vilseleda någon och lura vederbörande till sexuellt umgänge som han/hon skulle ha valt bort om han/hon varit fullt ut informerad om vad som gällde.
Kör hårt,
Sheriffen