av john-henri » fre 08 jan 2010, 17:05
SHERLOCK HOLMES, 2009
Regi: Guy Ritchie. Producenter: Bruce Berman, Dana Goldberg, Michael Tadross. Foto: Philippe Rousselot. I rollerna: Robert Downey jr (Sherlock Holmes), Jude Law (John Watson), Rachel McAdams (Irene Adler), Mark Strong (Lord Blackwood) m fl. 128 minuter.
För några år sedan råkade jag se resultatet av en säregen undersökning där man frågat människor jorden runt vilka av ett antal namngivna personer de kände till. Störst igenkänningsfaktor hade, med reservation för deras inbördes ordning som jag inte längre minns, Sherlock Holmes, James Bond, Harcule Poirot och Tarzan. De första faktiskt existerande personerna hamnade något halvdussin namn ner och var Hitler och Stalin.
Kanske gör den sortens undersökningar det begripligt att man aldrig upphör att producera filmer om Holmes, Bond, Poirot och Hitler. Den första filmen om Holmes gjordes 1905; i höstas fick vi den här, som är den drygt tvåhundratjugonde. Och som har många tilltalande drag men samtidigt alldeles för mycket utfyllnad.
Till de tilltalande dragen räknar jag en del av de inslag som rätt många ställt sig kritiska till. Här finns en scen där Holmes boxas, vilket har upplevts som okaraktäristiskt. Men Holmes var faktiskt boxare under universitetsåren, och filmen är förlagd till början av hans karriär som detektiv. Holmes har varken krum pipa eller hjortjägarmössa, men det har han inte heller i Conan Doyles berättelser; de accessoarerna fick han av illustratören Sidney Paget, som illustrerade många av novellerna i tidskriften The Strand. Holmes pendlar mellan febril aktivitet och nästan total handlingsförlaming; hans rum på Baker Street är kaotiskt; han är uppenbart mycket vig, mycket stark och en bra skytt. Allt det här har faktiskt fog för sig i de tidigare novellerna. Så såvitt jag kan se har följaktligen filmmakarna för en gångs skull inte nöjt sig med att bara ännu en gång återge den traditionella framställningen av Holmes, utan gått tillbaka till källorna och försökt visualisera den Holmes som faktiskt skildras i de tidigaste av de konaniska skrifterna. (Så heter de om man räknar sig som holmesian, vilket jag förvisso inte gör, men jag är bekant med några autentiska sådana.)
Mycket tilltalande är också den omsorgsfulla dekoren, där man på liknande sätt vinnlagt sig om autenticitet i det viktorianska London som manas fram. Holmes sätt att dra slutledningar och att planera åskådliggörs på ett sätt jag aldrig tidigare har sett, men som jag faktiskt uppskattar; man har funnit en metod att visualisera hans tänkande som jag tycker fungerar. Och kriminalgåtan i filmen är tillfredsställande på flera sätt: svår att helt förutse och dessutom konstruerad på ett sätt som är ägnat att visa Holmes rigorösa rationalism. Ur den aspekten kan man se filmen som ett slags intellektuell antites till alldeles för många andra samtida underhållningsfilmer där poängen inte sällan visar sig att förment naturliga fenomen visar sig ha övernaturliga förklaringar; här betonas tvärtom att förment övernaturliga händelser visar sig ha fullt naturliga förklaringar. Och både Robert Downey och Jude Law står för goda prestationer i huvudrollerna, dessutom omgivna av åtskilliga utmärkta birollsporträtt (Kelly Reilly tyckte jag förtjänade ett särskilt omnämnande i rollen som Mary Morstan, dr Watsons blivande fru).
Vad är det då som drar ner helhetsbedömningen av filmen?
För mig är det först och främst att den drivits alldeles för långt i riktning mot ren actionfilm. Det vore intressant att se hur många av de 128 minuternas speltid som faktiskt upptas av jakter, slagsmål, räddningar i sista sekunden och/eller specialeffekter. Jag skulle utan att ha tagit tid gissa på att sådana inslag förmodligen fyller inemot en tredjedel av tiden. Men eftersom jag retar mig på dem kan jag förstås ha fullständigt fel; kanske utgjorde de bara en fjärdedel eller en femtedel men har växt i minnet.
Det spelar egentligen ingen roll. För oaktat vilket känns de dominerande, och för mig förstör det både den omsorgsfulla miljön, den intelligent uttänkta handlingen och den som vi diskuterat intressanta personteckningen. Som jag skrev kunde Holmes slåss, räta ut krokiga eldgafflar med bara händerna (han gör det i "Det spräckliga bandet") och jaga skurkar rent fysiskt lika väl som någon annan. Det är ett plus att få se också de aspekterna hos honom. Men det är inte i första hand runt dem Holmeslegenden kommit att handla, utan om just sinnrikhet, tidsfärg, stämningar och rationalism. Varför då inte låta de elementen dominera, i synnerhet som det valet skulle skilja ut filmen från alla de otaliga andra där alla andra filmhjältar också slåss med den äran i explosioner av specialeffekter?
I tanken har jag gjort experimentet att föreställa mig filmen nedklippt med i första hand alla scener där Holmes konfronteras av en viss ovanligt storväxt buse med fransk brytning. Det enkla ingreppet gjorde den genast betydligt bättre. Den som ser den bör förstå vad jag menar. Och sevärd är den faktiskt, trots bristerna; den skiljer sig positivt från de flesta andra actiondominerade filmer. Det tråkiga är bara att den alls hamnar i den kategorin.
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!