margl skrev:På tal om Sean Connery så tror jag att en av de första, om inte den absolut första, filmrollerna jag såg honom i var som överste Arbutnot i Murder on the Orient Express(1974). Jag anser denna film vara, inte bara den främsta iscensättningen av Poirots äventyr, utan också en av de bästa filmatiseringarna av deckargåtor överhuvudtaget. Snygg, stämningsfull och med en stjärnspäckad skådespelarlista, förutom nyss nämnde Connery har vi bland annat Lauren Bacall, som den framfusiga mrs Hubbard, Martin Balsam, som den ömsom påstridige och ömsom ängslige Bianchi, Ingrid Bergman, i en rörande framställning av en missionärlärarinna, John Gielgud, som i form av Beddoes är en levande förkroppsling av begreppet brittisk butler, Wendy Hiller, som den värdiga furstinnan Dragomiroff, jag är fortfarande lite småförälskad i Jaqueline Bisset som den undersköna grevinnan Andrenyi och så har vi ju framför allt Albert Finneys underbart finurlige och energiska Hercule Poirot, som han verkligen har gått in för att skapa.
Tyvärr, Martin, men jag måste personligen anmäla avvikande åsikt även här. Filmer som på affischen skryter med att ha en rollista bestående av idel storstjärnor är nästan per automatik usla filmer.
Förutom att de alltid är stora spektakelfilmer - annars skulle de som produktioner inte ha råd med raden av storstjärnor - så blir ett sådant uppbåd av skådespelarbegåvningar dessutom mycket lätt för mycket av det goda. Har man Lauren Bacall och Albert Finney och Sean Connery och Jacqueline Bisset och John Gielgud och Ingrid Bergman i en och samma film kommer filmen att sakna fokus; man måste av både pietets- och kontraktsskäl ge alla stjärnorna ungefär samma utrymme (ingen av dessa vill vara en biroll till någon av de andra, tro mig) och därmed kommer filmen i praktiken att sakna huvudroll(er) och därmed blir den ofokuserad.
Vilket Murder on the Orient Express är ett skolexempel på. Avskräckande tingest, anser jag.
I förbifarten sagt kan man ju nämna att det här på ett annat plan är en del av det stora problemet med i tråden häromdagen nämnde och nyligen avlidne Sydney Pollacks filmer. Han brukade i och för sig inte proppa sina filmer fulla av storstjärnor, men han jobbade med fler storstjärnor än de flesta regissörer i Hollywood. Därav sådana filmer som dem John-Henri listade och som jag själv undvek att nämna eftersom man inte ska tala illa om de döda, men Tootsie, Havana och för den delen obegripligt nog sjufaldigt (!) Oscarsbelönade kalkongen (jag kan inte bestämma mig för om den är en fågel eller ett underklädesplagg) Out of Africa är exempel på filmer där regissören har förlitat sig på i sammanhangen fullständigt miscastade storstjärnor som bara kolliderar med både sina roller och filmens intrig, för att inte tala om med varandra (i den sistnämnda).
Kör hårt,
Sheriffen