Jag tittade just på semifinalen till Eurovision Song Contest. I år har jag missat absolut allt annat, från de 73 avsnitten av den svenska Melodifestivalen till de 89 tidigare semifinalerna i Eurovision Song Contest, men jag tänker nog titta på åtminstone någon av de 104 finalerna i Eurovision Song Contest.
Hur som helst hade jag inte den blekaste aning om vem som representerade Sverige i år, men det visade sig förbluffande nog vara Marquis de Saade. Han gjorde ett tappert, sado-masochistiskt försök att skära av sig ena handen på scenen genom att slå sönder en glasruta, men misslyckades tyvärr.
Ännu mer beklämmande är att han som siste man ut faktiskt lyckades skohorna sig in till en av de 104 finalerna, närmare bestämt den på lördag. Det känns mycket tråkigt. Jag hoppades in i det sista.
Låt oss därför för all del minnas att det inte alltid har varit så här illa. En gång i tiden kunde Eurovision Song Contest förbluffande nog bjuda på artister som mycket välförtjänt kom att tillhöra de allra största i hela rock- och pophistorien. Som blev stilbildare. Som var ärkeproffs.
Men artisterna från landet som består av lera och vikingar (lyssna på presentationen) var inte så berömda från början. Till exempel kunde Agneta bli kallad för Anna av utsändningens expertkommentator (lyssna på presentationen).
Men poängen är att gruppen hon var med i golvade Eurovision Song Contest för all framtid genom att faktiskt vara de främsta artister som någonsin uppträtt där och också de absolut enda som nådde ofattbar världsberömmelse i stället för att sjunka som stenar när de väl hade vunnit galan. Och som faktiskt skrev sina egna låtar.
You know the name. You know the song.
Now watch and listen once more:
http://www.youtube.com/watch?v=FItNLZ_oMFkKör hårt,
Sheriffen