Febern stiger

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav tompe » tis 27 feb 2007, 23:06

Är det alltså bara ett par tusen som har rätt att rösta? Det är ju mindre än för Hugo. Hur många är det som verkligen röstar då?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 27 feb 2007, 23:59

tompe skrev:Är det alltså bara ett par tusen som har rätt att rösta? Det är ju mindre än för Hugo. Hur många är det som verkligen röstar då?

Nja, inte ett par tusen, utan drygt 6000. Det är så många medlemmar som The Academy Of Motion Picture Arts and Sciences har. Hur många som röstar varierar förstås väldigt mycket från år till år och från kategori till kategori, men så här i princip går omröstningen till:

Först tar man fram en slutlista med högst fem kandidater per kategori. Enbart medlemmar verksamma inom den givna kategorin får nominera filmer till slutlistan; så till exempel får endast filmfotografer nominera till filmfotografi-priset, endast skådespelare till skådespelarpriserna, och så vidare. Samtliga medlemmar i akademien får dock nominera till kategorin bästa film.

När man sedan har slutlistorna till de olika kategorierna klara, skickas DVD-kopior av samtliga nominerade filmer i samtliga kategorier till samtliga av akademiens medlemmar. Alla medlemmar har därefter rätt att rösta i samtliga kategorier. Exakt hur alltsammans utfaller hålls hemligt, men övervakas noggrant av en fristående... tja, typ... revisionsbyrå (jag kommer inte på något bättre ord, men letar efter det) med det besynnerliga namnet PricewaterhouseCoopers.

Fördelen med Oscars är att vinnarna röstas fram av drygt 6000 inom filmbranschen professionellt verksamma människor på alla nivåer och inom alla olika yrken inom filmvärlden; nackdelen är som sagt slagsidan för att med mer eller mindre automatik belöna jättelika blockbusters som genererar mer jobb åt hela branschen och att lojalt belöna kompisar/bekanta/sådana man tycker borde få priset även om man strängt taget inte gillar den insats som belönas det aktuella året.

Fast ganska givet går det inte att över huvud taget få fram något "objektivt" sätt att utse vinnare till priser av det här slaget och om något är ju Oscars med sin stora röstkår ur den här synvinkeln betydligt respektablare än till exempel Nobelprisen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 28 feb 2007, 00:33

OK, ungefär lika mycket folk som för rösta på Hugo. Röstar typ 100 eller 1000 eller 3000 eller nästan alla av medlemmarna?

Vad är kravet på att få bli medlem? Räcker det med att betala medlemsavgiften eller måste man vara med i ett fack eller blir rekommenderad av någon eller...?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 28 feb 2007, 01:21

tompe skrev:OK, ungefär lika mycket folk som för rösta på Hugo. Röstar typ 100 eller 1000 eller 3000 eller nästan alla av medlemmarna?

Tvärsäkert kan jag säga att det beror på år och kategori. Det är inte alla röstande medlemmar som röstar i alla kategorier, och låt mig säga så här - bästa film är utan tvivel en betydligt populärare kategori att rösta i än bästa ljudtekniker. Kvalificerad gissning: antalet röstande i de populäraste kategorierna ligger troligen en bra bit över 3000 och till och med 4000 och kanske 5000, medan mindre bemärkta kategorier kanske får nöja sig med så få som några hundra röster.

Med det sagt så offentliggörs såvitt jag vet inte röstsiffrorna, utan endast vinnarna. Omröstningen övervakas dock som nämnts av en oberoende revisionsbyrå (for want of a better word... someone?). Skulle jag ha fel här vore jag mycket intresserad av länk till eventuellt offentliggjorda röstsiffror, men jag har i alla fall aldrig hört talas om några sådana. På samma sätt är juryöverläggningarna till filmfestivalers priser hemliga, liksom exempelvis Svenska akademiens mötesprotokoll när de utser årets Nobelpristagare i litteratur. Och så där.

Vad är kravet på att få bli medlem? Räcker det med att betala medlemsavgiften eller måste man vara med i ett fack eller blir rekommenderad av någon eller...?

Kravet för att bli medlem är att man bevisligen är professionellt verksam inom filmbranschen i Amerikas förenta stater.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 28 feb 2007, 09:07

Spridda nedslag:

1. Om "smala" filmer som fått Oscar. Som Sheriffen säger är det ju inte helt vanligt; man tenderar att belöna professionellt gjorda och i sitt slag bra mycket breda filmer, och i och för sig kan man väl tillägga att det säkert varit ett klokt val bland annat ur den aspekten att det gjort Oscarpriset känt – och betrott – långt utöver cineastvärlden. Hur många "normala" människor rusar till biografen ens för att se en film som fått guldpalmen i Cannes? Fast trots det är det fler relativt smala filmer än Sheriffen minns som vunnit. Billy Wilders "The Lost Weekend" fick priset 1946; Elia Kazans "Gentleman's Agreement" 1948; Delbert Manns "Marty" 1956; jag envisas med Schlesingers "Midnight Cowboy" 1970; Woody Allens "Annie Hall" 1978; "Chariots of Fire" 1982. Det finns ännu fler, skulle jag tro.

2. Om TV9. Nej, fan, ännu efter tre varierade kanalsökningar kunde min satellit inte hitta eländet. Dansk TV går dock att få in analogt, men med halvtafflig bild.

3. Om PriceWaterhouseCooper: revisionsbyrå är fullständigt korrekt; de är faktiskt också Repliks revisorer, eftersom de etablerat sig i Sverige genom köpet av revisionsfirman Öhrlings, som tidigare var Repliks revisorer. PWC är såvitt jag förstått världens största revisionsfirma.

4. Mer allmänt: jag vidhåller uppfattningen att Oscar kan ses som ett juryutdelat pris, även om jag medger att jämförelsen med Svenska deckarakademin kanske var missvisande; säg Nebulapriset i stället, så stämmer det bättre. Juryn är stor, men har gått med på att överlåta en hel del inflytande till en liten, vald grupp representanter; inför slutvoteringen består juryn så gott som enbart av kollegor till priskandidaterna, som alla satsat engagemant och karriär på branschen de samtidigt bedömer. Och som är mycket medvetna om – vilket jag tror är väsentligt att minnas när man talar om "taktikröstning" på publikfilmer – att en seger i någon av de tunga kategorierna också kan innebära tio- eller hundratals miljoner dollar i ytterligare intäkter till branschen. (Nebulapriset ger, det är sant, också ökade intäkter till vinnande romanförfattare… men här talar vi nog om tusentals dollar snarare än om miljoner.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » ons 28 feb 2007, 11:30

john-henri skrev: Juryn är stor, men har gått med på att överlåta en hel del inflytande till en liten, vald grupp representanter; inför slutvoteringen består juryn så gott som enbart av kollegor till priskandidaterna, som alla satsat engagemant och karriär på branschen de samtidigt bedömer.

Det där tycker jag inte stämmer med vad Sheriffen sa och jag hittar inget på webben om det. Så hur fungerar der där? Avstår folk frivilligt från att rösta?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » ons 28 feb 2007, 12:30

Röstberättigade i Oscarprisutdelningen är samtliga medlemmar i The Academy of Motion Picture Arts and Sciences. För närvarande finns cirka 6.500 medlemmar. Medlemskap erhålls efter sponsring av två tidigare medlemmar i den avdelning av akademin man är kvalificerad för (indelningen är efter yrkesinriktning – skådespelare, regissör, redigerare, filmfotograf etc); den så sponsrade medlemmen ska godkännas av styrelsen i branschavdelningen; därefter beslutar akademins styrelse om huruvida personenen ska inbjudas att bli medlem. I akademins styrelse just nu är Sid Ganis ordförande, Robert Rehme förste vice ordförande, Tom Hanks kassör och Kathy Bates sekreterare; det finns ytterligare två viceordföranden (Arthur Hamilton och Donald C Rogers). VD är Bruce Davis; i styrelsen ingår 37 övriga ledamöter.

Oscarpriserna utdelas efter först en nomineringsomröstning, därefter en slutomröstning. I nomineringen får bara ledamöter av den avdelning som berörs av priset delta (dvs bara filmfotografer får nominera till Oscar för bästa foto); dock får samtliga akademimedlemmar nominera till priset till bästa film. En priskommitté räknar samman nomineringsrösterna i varje kategori och har att fastställa en lista över finalisterna i varje kategori, som får vara högst fem; såvitt jag förstått bör kommittén basera finalistlistorna på nomineringarna men är inte helt bunden till dem.

Sedan nomineringarna fastställts får samtliga de 6,500 akademimedlemmarna alla nominerade verk på dvd och har rätt att rösta i samtliga kategorier. Enligt uppgifter varierar dock antalet röster i skilda kategorier; också i slutvoteringen är det framför allt filmfotografer som röstar i kategorin bästa foto, redigerare som röstar i den kategorin osv. Ett antal Oscarpriser utdelas av akademins styrelse; hit hör priser för vetenskaplig och teknisk innovation, hederspriser, priser för speciella prestationer eller livstids insatser, Jean Hersholt- och Gordon E Sawyer-priset och Irving G Thalbergs minnespris.

Med den kanske taffligt formulerade meningen "inför slutvoteringen består juryn så gott som enbart av kollegor till priskandidaterna, som alla satsat engagemant och karriär på branschen de samtidigt bedömer" menade jag helt enkelt att ingen som inte själv är sysselsatt inom filmindustrin, och dessutom med viss framgång och kompetens (lägg märke till ovan att långt ifrån alla som sysslar med film i USA är medlemmar; man ska bli nominerad och invald, och det kräver vanligtvis att man jobbar i branschen på heltid, har hållit på ett tag och inte betraktas som någon klåpare), alls får rösta. Många diskvalificerar sig själva från att rösta i kategorier där de inte anser sig kompetenta, och förmodligen är det därför betydligt färre har röstat fram pristagarna till Oscarn för makeup eller ljudredigering eller dräktdesign än som röstat i kategorier som bästa film eller bästa skådespelarprestationer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 28 feb 2007, 13:53

john-henri skrev:Fast trots det är det fler relativt smala filmer än Sheriffen minns som vunnit.

Ånä. Försök inte. Jag sa att jag bara nämnde tre filmer från olika decennier, men inte ett spår om hur många jag kommer ihåg. Nog fler än herrn, visar det sig vid kontroll av vilka och hur många filmer som nämns i herrns inlägg. Dessutom pratar jag mindre om "smala" filmer än om "konstfilmer" kontra ka boom-spektakel och enklare, kommersiella schabrak. Eller låt mig tala klarspråk: jag pratar om begåvade, bra filmer. Därmed skulle jag ju också räkna in till exempel "It Happened One Night", "An American in Paris", "Casablanca", "Patton", "Driving Miss Daisy", "Rebecca", "From Here to Eternity", "The Bridge on the River Kwai", "Amadeus", "Mutiny on the Bounty", "You Can´t Take It With You", osv.

Nu blir det kanske uppenbarare varför jag inte räknade upp alla, utan bara gjorde tre nedslag i olika decennier.

Det finns ännu fler, skulle jag tro.

Jo, det gör det allstå. :-)

2. Om TV9. Nej, fan, ännu efter tre varierade kanalsökningar kunde min satellit inte hitta eländet. Dansk TV går dock att få in analogt, men med halvtafflig bild.

Det ante mig. Ett jävla sätt det där, egentligen, av våra stora kanaler att bara strunta i Oscars och låta en ny kanal som knappt någon kan få in (även enligt kanalens egen ledning) köra galan. Fast jag är inte ens säker på att kanalen verkligen köpte sändningsrättigheterna; på listan över sändande länder som akademien publicerade fanns Sverige över huvud taget inte med i alla fall så sent som tre dagar före galan. Själv såg jag alltsammans i Athen, och fick därför som sagt även tre timmar red carpet. Inväntar nu dessutom inspelningar från USA, som komplement.

3. Om PriceWaterhouseCooper: revisionsbyrå är fullständigt korrekt; de är faktiskt också Repliks revisorer, eftersom de etablerat sig i Sverige genom köpet av revisionsfirman Öhrlings, som tidigare var Repliks revisorer. PWC är såvitt jag förstått världens största revisionsfirma.

Där ser man. Jag visste att de var det oberoende organ som kontrollerar sammanräkningen av Oscarsröster, men hade inte närmare efterforskat exakt vad för slags företag de är och högg bara till med det som dök upp i huvudet men som jag trodde sköt något bredvid målet. Ibland är man träffsäkrare än man tror...

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 28 feb 2007, 14:19, redigerad totalt 3 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 28 feb 2007, 14:00

john-henri skrev:redigerare

Nu säger jag det igen: man redigerar inte filmer på svenska, man klipper dem!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 28 feb 2007, 14:32

Sheriffen skrev dock:

filmer som vi cineaster betraktar som autentiskt bra film

och det var kanske övermaga att jämställa den formuleringen med "smala" filmer. Ska vi nu bara tala om "bra" filmer som vunnit, håller jag i stort sett förstås med om Sheriffens tilläggslista... som i så fall gott kan kompletteras ytterligare, tycker jag (och Sheriffen, antar jag, som skrev "till exempel" före sina filmer), i varje fall med "På västfronten intet nytt", 1930; "Borta med vinden", 1940; "The Best Years of Our Lives", 1947; "Hamlet", 1949; "On the Waterfront", 1955; "The Apartment", stor favorit, 1961; "Lawrence av Arabien", 1963; "A Man for All Seasons", 1967; "In the Heat of the Night", 1968... ni börjar haja, va? Poängen här är, som jag skrev i något inlägg, att akademin normalt sett belönar brett tillgängliga filmer, men vanligtvis sådana som är professionella och bra i sitt slag. Det dilemma som uppstår beror inte på att de filmer som vunnit Oscar skulle vara dåliga; mycket få av dem är dåliga (jag har väl mina synpunkter på till exempel "Sound of Music", "Ben Hur", "The Greatest Show on Earth" och några till). De allra flesta är riktigt bra. Men de har konstant slagit ut andra filmer som varit "bättre" i bemärkelsen nydanande, utmanande, provocerande, smartare, mer "konstnärliga".

Okej, klippning. Jag ska komma ihåg det.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav tompe » ons 28 feb 2007, 14:44

Sheriffen skrev:Inväntar nu dessutom inspelningar från USA, som komplement.

Oj, vilken fanatism. Var det inte du som på annat ställe uttyckte dig negaitv/nedvärderande om annan typ av fanatism...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 28 feb 2007, 16:29

tompe skrev:
Sheriffen skrev:Inväntar nu dessutom inspelningar från USA, som komplement.

Oj, vilken fanatism. Var det inte du som på annat ställe uttyckte dig negaitv/nedvärderande om annan typ av fanatism...

Va'? Vem? Jag?

Nä, jag har väl alltid varit... eh ... hängiven sådant jag gillar... tycker jag mig ha märkt. Eller?

Fast lite kanske jag tycker det beror på vad man är fanatisk kring, också. Det finns ju sådant som är ganska mycket obehagligare än film och Oscars, om man så säger.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

SÄSONGEN INLEDD!

Inläggav Sheriffen » fre 14 dec 2007, 02:24

Så har då den nya säsongen äntligen inletts:

http://www.goldenglobes.org/news/id/81

Som alla förstås vet är Golden Globes inte bara ett hedervärt pris i sig, utan även en god indikation på var Oscars kommer att landa!

Finally, the Awards Season is here and...

...THE SHOW IS ON!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 08 jan 2008, 23:13

En oväntad katastrof är ett faktum:

http://www.goldenglobes.org/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 08 jan 2008, 23:46

Låtom oss hålla tummar för att strejken i alla fall är över till den 24 februari.

John-Henri
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten