Sheriffen skrev:Visst ja, det var det där också.
Jag hoppas att du är konsekvent och med detta resonemang i åtanke även visar tillbörlig respekt för andra tänkare som lagt ned högst avsevärd tid och tankemöda på sina livsverk (*betydligt* mer än de flesta filosofer av facket, faktiskt), bland dem L. Ron Hubbard, Immanuel Velikovsky, Madame Blavatsky och till och med K. Gösta Rehn.
Jag skulle inte kalla någon av dem en framstående filosof, faktiskt. Men jag skulle kalla många filosofer som jag inte alls håller med för framstående filosofer (och inte för idioter för att de har mage att inte hålla med mig! ;-) )
Det är inte bara mängden tänkande, det är kvaliteten (duh!), och även om respekten inom fältet och akademian inte är en perfekt riktlinje, så är den ett hyggligt ställe att börja på. Jag menar, om du ska läsa en filosofibok (eller en SF-bok för den delen, för att vinka lite åt forumet), så tar du väl inte en på slump ur hyllan på bokhandeln? Du går, förutom på om frågeställningen och baksidestexten (och kanske en snabbläddring) verkar intressant, också på om det är ett namn du känner till, och, om du har läst några recensioner, kanske på dem?
Sheriffen skrev:P.S. Att man kallar sig eller är filosof är inget som helst vaccin mot inkrökthet och till och med dumska. Du har själv nämnt Ayn Rand i sammanhanget. D.S.
Okej, vi är överens om något igen. :-)
(Ayn Rand ligger för övrigt lite på gränsen. Min personliga gissning är att jag skulle få en aningen mer nyanserad bild av hennes filosofi om jag läste alla hennes böcker, men inte till den grad att det är värt besväret. Livet är för kort.)
Fast att studera filosofi kan (i alla fall i en del fall, tyvärr inte med automatik) åtminstone hjälpa till att vaccinera mot korkade argument (genom att man lär sig analysera filosofiska argument och hitta svagheterna i sina egna).
För att ta det gamla filosofiskämtet: Det klart att Universitet är ett lager av kunskap! När studenterna kommer in vet de allt, men när de slipper ut vet de inget längre. Någonstans måste väl den kunskapen lagras?