Copyrightfri Lovecraft?

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Copyrightfri Lovecraft?

Inläggav Svensson » tis 01 jul 2008, 14:58

Det utges rätt mycket Lovecraft nu: Alastor Press' "Skuggan över Innsmouth", Vertigos "Fallet Charles Dexter Ward" och Bakhålls "Pickmans modell".

Har detta att göra med att det är över 70 år sedan Lovecraft dog? Magisk gräns efter vilken materialet är fritt?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 01 jul 2008, 15:23

Med stor sannolikhet, ja.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 01 jul 2008, 16:03

Till och med odiskutabelt, skulle jag gissa.

Fast med en och annan kuriös konsekvens (jfr samma fenomen när det gäller Robert E Howard, förresten, där det är ännu mer påtagligt): det som blir fritt är det där Lovecraft/Howard var ensam upphovsman, medan däremot alla texter (och versioner av texter) där andra varit inblandade inte bir fria förrän de olika medskribenterna också varit döda i 70 år. Alltså är det nu originalversioner, ur pulpmagasin eller efter manus, som ges ut, medan det som skrivits om av andra (som i Lovecrafts fall Derleth, eller i Howards de Camp m fl) fortfarande är uppovsskyddat.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 01 jul 2008, 16:17

Det här har jag aldrig ens funderat på. Om någon skriver om en originalberättelse - det vill säga vad jag skulle kalla redigerar den - så har denne alltså samma upphovsrättsliga skydd för sitt arbete som originalets författare?

Så barockt.

Har förresten författarna av originalen givit sitt tillstånd till de här omskrivningarna/redigeringarna?

Om inte, kan jag då sätta mig ned och skriva om säg Nabokovs romaner och därmed upphovsrättsskydda mina nya men likartade versioner bara genom att utge dem?

Och har i så fall en redaktörs arbete med en författares text samma upphovsrättsskydd som författarens originaltext? Säg Carver, vars redaktör i princip skänkte honom hans stil genom sina mycket genomgripande redigeringar (vilket konstaterats när man efter Carvers död rotat igenom hans originalmanuskript)?

Funkar upphovsrättsskyddet verkligen så bisarrt...?

Det märkliga är att man trots att man tillbringat hela sitt yrkesverksamma liv i förlagsbranschen ständigt stöter på nya sådana här konstifikationer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 01 jul 2008, 18:59

Nja, nu missförstår du lite. Tom Wolfes dödsbo äger Tom Wolfes romaner, inte Maxfield Parrish även om allt tyder på att det var han som gjorde berättelser och klassiker av autodidakten Wolfes miljontals handskrivna men osammanhängande sidor prosalyriskt bluddrande där han stod lutad över sitt kylskåp och skrev om nätterna.

Vad jag talar om är just sådana rätt speciella fall som Lovecraft i viss mån, Howard i hög utsträckning: författare som dött unga och som under sin livstid publicerade relativt lite, men där andra sedan utifrån oavslutade manus eller utkast skrev noveller och romaner. Just Conan-serien är i det avseendet djupt fascinerande. Howards egna Conan-historier – jag är på inget sätt expert och har långtifrån läst alla – lär räcka till kanske 500 sidor normalsatt bok. Men när de Camp utgav Conanserien visade det sig bli mer än dubbelt så mycket. Och Derleth, som ju skänkte Lovecraft odödlighet genom att starta Arkham House för att ge ut hans verk, tillverkade också en mängd Lovecraftnoveller som inte funnits när Lovecraft dog, om jag fattat rätt – av utkast, skisser, inledningar och slikt.

I princip enkelt: det som finns i en författares namn på dödsdagen, tryckt eller otryckt, är dennes verk. Vad som senare tillverkas med utgångspunkt från vad som fanns, men av andra, ställer till problem.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav centerwall » ons 02 jul 2008, 08:07

Har inte Arkham House dessutom sett genom fingrarna ganska ofta när det gäller Lovecraft?

Jag tänker till exempel på allt material som HP Lovecraft Historical Society har producerat.
centerwall
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » ons 02 jul 2008, 22:35

Copyright inom USA fungerar på alla möjliga knepiga sätt. Utanför DSLIV så är Lovecraft däremot fri nu.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » sön 13 jul 2008, 03:39

Och jag tror att särskilda regler gäller för sådant som inte var publicerat när författaren dog. I brevsamlingar och annat som kommit på senare år står det "Printed by permission of Lovecraft Properties LLC and the John Hay Library, Brown University". Lovecraft Properties drivs av Lovecrafts sysslings dottersonson, Robert C. Harrall (han är advokat så han borde veta -- eller i alla fall känna till kryphålen).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » sön 13 jul 2008, 03:56

john-henri skrev:Vad jag talar om är just sådana rätt speciella fall som Lovecraft i viss mån, Howard i hög utsträckning: författare som dött unga och som under sin livstid publicerade relativt lite, men där andra sedan utifrån oavslutade manus eller utkast skrev noveller och romaner. Just Conan-serien är i det avseendet djupt fascinerande. Howards egna Conan-historier – jag är på inget sätt expert och har långtifrån läst alla – lär räcka till kanske 500 sidor normalsatt bok. Men när de Camp utgav Conanserien visade det sig bli mer än dubbelt så mycket.

Det är ganska underhållande att på ett Howard-forum kasta upp namnet "L. Sprague de Camp" och sedan kasta sig ner på botten av skyttegraven och se hur det tunga artilleriet brakar loss. De Camps bidrag till Conan-serien är inte okontroversiella; särskilt inte när han skrev om sådant som inte behövde skrivas om bara för att själv kunna ta copyright på det och håva in en extra hacka.

Och Derleth, som ju skänkte Lovecraft odödlighet genom att starta Arkham House för att ge ut hans verk, tillverkade också en mängd Lovecraftnoveller som inte funnits när Lovecraft dog, om jag fattat rätt – av utkast, skisser, inledningar och slikt.

Lovecrafts bidrag till dessa "postuma samarbeten" är extremt begränsat; i själva verket finns det inga som är baserade på utkast eller synopser. Om jag minns rätt finns det femton noveller och en roman i den här kategorin. De flesta av dem är baserade på idéer knyckta ur Lovecrafts anteckningsbok; en av dem (minns inte vilken just nu) är i själva verket ett omedvetet plagiat på Leonard Clines The Dark Chamber, eftersom Derleth hittade en sammanfattning av dess handling bland Lovecrafts papper och trodde att det var en idé till en novell, när det i själva verket rörde sig om anteckningar till Lovecrafts forskning i hur man skriver bra skräck. I princip all text i novellerna är Derleths.

Den text som innehåller mest genuint Lovecraft-material är "The Lamp of Alhazred", som innehåller flera utdrag ur Lovecrafts brev (och som dessutom är den enda läsbara i hela drösen). Det är måhända värt att notera att den också innehåller ett strålande exempel på Derleths legendariska oförmåga att läsa Lovecrafts handstil, emedan kullen Neutaconkanut i Providence i Derleths händer blir "Nentaconhaunt".

Den text som innehåller minst Lovecraft-material i förhållande till sin längd är The Lurker at the Threshold, som är baserad på två snuttar anteckningar (till två skilda historier) och som innehåller två passager text av Lovecraft, av vilka den ena (med vissa modifikationer) är lyft ur "The Dunwich Horror". S. T. Joshi beräknar att runt 1200 av romanens ca 45000 ord är av Lovecraft.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » sön 13 jul 2008, 11:23

Sheriffen skrev:(Jag gillar framförallt den där fullkomligt imbecilla novellen vad den nu heter där huvudpersonen sitter kvar vid skrivmaskinen och skriver om att monstret just kommer hasande genom huset tills monstret äter upp honom, i stället för att helt enkelt springa ut genom bakdörren redan när monstret kommer in genom ytterdörren.)

Jo, Du nämnde den en gång och John-Henri kom fram till att det var "The Haunter of the Dark" du menade. Nu finns det dock en förklaring till varför berättaren sitter kvar och skriver; anledningen är att hans själ är så sammanlänkad med monstret (en själ i två kroppar, vilket förklarar referensen till Roderick Usher) att han inte kan ta sig därifrån. När varelsen sedan utplånas av blixtnedslaget dör även stackars Robert Blake eftersom kopplingen är så stark. Monstret kommer aldrig i närheten av huset och Blake blir aldrig uppäten.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 13 jul 2008, 12:14

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:(Jag gillar framförallt den där fullkomligt imbecilla novellen vad den nu heter där huvudpersonen sitter kvar vid skrivmaskinen och skriver om att monstret just kommer hasande genom huset tills monstret äter upp honom, i stället för att helt enkelt springa ut genom bakdörren redan när monstret kommer in genom ytterdörren.)

Jo, Du nämnde den en gång och John-Henri kom fram till att det var "The Haunter of the Dark" du menade. Nu finns det dock en förklaring till varför berättaren sitter kvar och skriver; anledningen är att hans själ är så sammanlänkad med monstret (en själ i två kroppar, vilket förklarar referensen till Roderick Usher) att han inte kan ta sig därifrån. När varelsen sedan utplånas av blixtnedslaget dör även stackars Robert Blake eftersom kopplingen är så stark. Monstret kommer aldrig i närheten av huset och Blake blir aldrig uppäten.

Här har jag helt uppenbart glömt detaljerna, men jag har ju ett oerhört distinkt minne av att han satt och skrev på skrivmaskinen när faran (som jag mindes som monstret) närmade sig, i stället för att helt enkelt fly faran. Vilket slog mig som lika imbecillit som skräckfilmernas klassiska barnvakt, en tjej i övre tonåren som i stället för att ta ungen med sig och rusa över till grannen går upp på vinden för att se efter vad det är som morrar och vrålar och dunsar väldigt tungt däruppe.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag tycker förresten fortfarande att det är korkat av honom att sitta och skriva på maskinen, sammanlänkad med monstret eller ej. Fast jag undrar ju någonstans långt bak om det ändå inte finns en annan liknande novell ändå, för grejen var just att han skrev fram till det ögonblick då monstret sprattlande krälade in genom dörren till rummet och kastade sig över honom där han satt vid skrivbordet ... kanske ett verk av någon Lovecraft-epigon, i så fall. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » sön 13 jul 2008, 14:57

Sheriffen skrev:Fast jag undrar ju någonstans långt bak om det ändå inte finns en annan liknande novell ändå, för grejen var just att han skrev fram till det ögonblick då monstret sprattlande krälade in genom dörren till rummet och kastade sig över honom där han satt vid skrivbordet ... kanske ett verk av någon Lovecraft-epigon, i så fall. D.S.

Då kanske det är "Dagon" du tänker på, fast det tvivlar jag på, för berättaren har bara några rader tidigare talat om sina drog- och nervproblem, så den som tolkar monstrets uppdykande vid hans dörr bokstavligt bör ta sig en rejäl funderare (för övrigt är "Dagon" Lovecrafts näst första novell i vuxen ålder, så man får förlåta den ett och annat). Nej, det måste i så fall vara någon imitatör du tänker på.

Det finns dock ett exempel som är ännu mer korkat än det du beskriver, oavsett vilken novell du menar, och det är "The Diary of Alonzo Typer" som Lovecraft bearbetade åt sin brevvän William Lumley. Den slutar nämligen med att berättaren släpas ner i källaren av monstret, medan han fortsätter skriva i sin dagbok!
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 13 jul 2008, 15:03

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:Fast jag undrar ju någonstans långt bak om det ändå inte finns en annan liknande novell ändå, för grejen var just att han skrev fram till det ögonblick då monstret sprattlande krälade in genom dörren till rummet och kastade sig över honom där han satt vid skrivbordet ... kanske ett verk av någon Lovecraft-epigon, i så fall. D.S.

Då kanske det är "Dagon" du tänker på, fast det tvivlar jag på, för berättaren har bara några rader tidigare talat om sina drog- och nervproblem, så den som tolkar monstrets uppdykande vid hans dörr bokstavligt bör ta sig en rejäl funderare (för övrigt är "Dagon" Lovecrafts näst första novell i vuxen ålder, så man får förlåta den ett och annat). Nej, det måste i så fall vara någon imitatör du tänker på.

Det finns dock ett exempel som är ännu mer korkat än det du beskriver, oavsett vilken novell du menar, och det är "The Diary of Alonzo Typer" som Lovecraft bearbetade åt sin brevvän William Lumley. Den slutar nämligen med att berättaren släpas ner i källaren av monstret, medan han fortsätter skriva i sin dagbok!

Det måste vara någon av de här jag menar - eller kanske båda.

Och även om berättaren i "Dagon" har drog- och nervproblem, så verkar det väl som om han i alla fall tror att monstret rent bokstavligt dykt upp vid hans dörr? Så varför springer han inte därifrån? Om monstret verkligen finns eller inte är ju inte så väsentligt; om berättaren är övertygad om att så är fallet så borde han ju fly, typ.

Det här med dagboken är ju verkligen komiskt! Det är kanske den jag menar trots allt.

Fast hur som helst, det här är inte så viktigt, egentligen. H. P. Lovecraft var en krattig, adjektivsprutande tillverkare av purpurprosasmittad skräplitteratur, och det är egentligen den springande punkten.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 14 jul 2008, 09:35

Spinoffdiskussionen om derivativ konst fortsätter i http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=9133
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » mån 14 jul 2008, 12:41

Sheriffen skrev:
Martin Andersson skrev:
Det måste vara någon av de här jag menar - eller kanske båda.

Och även om berättaren i "Dagon" har drog- och nervproblem, så verkar det väl som om han i alla fall tror att monstret rent bokstavligt dykt upp vid hans dörr? Så varför springer han inte därifrån? Om monstret verkligen finns eller inte är ju inte så väsentligt; om berättaren är övertygad om att så är fallet så borde han ju fly, typ.

Fast han är ju inte rationell nog att göra det.

Fast hur som helst, det här är inte så viktigt, egentligen. H. P. Lovecraft var en krattig, adjektivsprutande tillverkare av purpurprosasmittad skräplitteratur, och det är egentligen den springande punkten.

Steven Mariconda och S. T. Joshi, som har studerat Lovecraft som retoriker ingående och kunnat sätta in honom i sitt sammanhang i den retoriska tradition som kallas "the Asianic", skulle inte hålla med.
Martin Andersson
Letterhack

Nästa

Återgå till Författare och böcker