Den fantastiska maten

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Den fantastiska maten

Inläggav Svensson » tis 15 jan 2008, 09:41

Science fiction och mat, går det? Matskildringar i fantasy, finns det?

Klart det finns. Jag citerar några av dem i min kokbok "Den musiske matlagaren": Niven, Tolkien och Gripe har något att säga i sammanhanget.

I samma bok berör jag detta med att laga kongressmiddag; fallgropar och tips från en som vart me'.

Så finns ju i boken en massa annat också: recept på gourmetmiddagar, vardagsmat för den vardagsnäre, fransk och tysk mathistoria, resonemang om vegomatens moral och gourmetikens filosofi. Du kan läsa om kaffe och hamburgare, om litterär mat i allmänhet, om vad franska konstnärer hade för favoriträtter (Picasso, Monet, Cézanne), om mammas köttbullar och militärmat. Ja, säg vad man inte kan läsa om här!

Allt ges på 98 s i snygg layout, format A5. Maila mig din adress så skickas boken med inbetalningskort, 45:- inkl frakt. Min mail ses i medlemslistan, annars kan jag säga att den är lennart.svensson24@comhem.se

... och är du inte övertygad om bokens förträfflighet ännu, googla "12-timmarsfanzinet" och scrolla dig fram till Anglemarks recension av boken. Där får du besked!

Faksimil ur boken finns också upplagt, på www.fandom.se/svensson/matlagaren_smakprov.pdf

Ni kan även köpa boken på SF-Bokhandeln i Stockholm. Då kostar den 98:-.
Senast redigerad av Svensson tis 15 jan 2008, 09:51, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 15 jan 2008, 09:49

Jag får be att helt a propos sekondera Lennarts rekommendation av denna förträffliga matbok (kokbok tycker jag inte är riktigt rätt ord; den här innehåller ju så mycket mer kring mat, liksom) och lovar att återkomma med utförlig recension när jag a) har läst hela verket och b) befinner mig i samma land som mitt exemplar av boken.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 15 jan 2008, 10:05

Jag blir helt klart intresserad. Svensson - bli inte förvånad om du får en beställning från mig!
centerwall
Letterhack

Inläggav J-h:n » ons 16 jan 2008, 00:06

Vi har den på SF-Bokhandeln i Göteborg också. Jag tror den står på svenska nyhetshyllan just nu - säg till, annars, så letar jag upp den åt dig. Mycket trevlig läsning för alla oss som gillar matlagning och kulturhistoria!
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Svensson » mån 12 maj 2008, 12:39

Ni kan läsa om min kokbok i denna tråd, min matbok med recept och anekdoter och reflektioner; se ovan för detaljer.

Tänkte bara föreslå att en bok som denna kan vara en bra present i dessa tider, med alla trädgårdsfester, grillpartyn, säsongsavslutningar och examensdagar som förekommer. Bra grej att ge till värdparet istället för den där sedvanliga vinflaskan, och en bra grej att ge till ev. utflyttande tonårsbarn som ska börja laga mat själv.

Skamlöst gör jag reklam för denna produkt, men någon vinst kommer jag inte att göra på den. Och så innehåller den ju sf- och fantasyrelaterade inslag också, se ovan.

Gå till min blogg (länk nedan) och klicka på "Den musiske matlagaren", om du vill veta mer.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » mån 09 jun 2008, 08:52

Sheriffen skrev: lovar att återkomma med utförlig recension när jag a) har läst hela verket och b) befinner mig i samma land som mitt exemplar av boken.

Ja det vore ju roligt... om du recenserade boken... när du får tid eller så...

Tänkte bara jag skulle påminna. För övrigt har boken sålt hyfsat bra, och min mor har förmedlat ex till släkt och vänner. Fick till exempel ett tackbrev av min moster i Boden, inte det sämsta...!
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 09 jun 2008, 14:14

Svensson skrev:
Sheriffen skrev: lovar att återkomma med utförlig recension när jag a) har läst hela verket och b) befinner mig i samma land som mitt exemplar av boken.

Ja det vore ju roligt... om du recenserade boken... när du får tid eller så...

Det primära problemet är att jag, som jag låter förstå i citatet ovan, bara undantagsvis befinner mig tillräckligt länge i samma land som den överväldigande merparten av mina böcker för att få tid att både läsa och recensera dem. Men det ska bli.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Författare och böcker