"Försvunnen" dikt och OKÄND essä av Lovecraft hitt

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

"Försvunnen" dikt och OKÄND essä av Lovecraft hitt

Inläggav Martin Andersson » tor 16 nov 2006, 08:13

I The Ancient Track (Night Shade Books, 2001), finns titeln på dikten "An American to the British Flag" med, men istället för texten står det "[Text unavailable]". Man har vetat att dikten publicerats och t. o. m. var den publicerats, men publikationen har inte gått att lokalisera.

Tills nu.

EOD-medlemmen (EOD=Esoteric Order of Dagon, en fin gammal APA med Lovecraft-tema) Sean McLachlan hittade den då han var i London och gjorde research på brittiska amatörmagasin. Inte nog med det, i ett annat nummer av samma magasin hittade han en tidigare helt okänd essä av Lovecraft!! Ämnet för essän är ett förespråkande av totalt spritförbud (således skriven före 1919).

Båda dessa fynd var med i senaste utskicket från EOD, som jag fick igår. Essän kommer att vara med i den femte volymen av Lovecrafts Collected essays, som kommer i december; jag vet inte var dikten kommer att publiceras.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » tor 16 nov 2006, 11:00

Intressant, men personligen är jag mest intresserad av hans skönlitteratur (och artiklar relaterade till litteratur). Känner man till att det finns några noveller som han skrivit som inte återfunnits?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » tor 16 nov 2006, 12:07

pinkunicorn skrev:Känner man till att det finns några noveller som han skrivit som inte återfunnits?

Ja, det finns ett par stycken.

"Life and Death" har publicerats; Barlow har nämnt att han har sett den, och George T. Wetzel hittade den t. o. m. i ett amatörmagasin under sin bibliografiska forskning, men glömde sina anteckningar på tåget (!) och samlingen han arbetade utifrån har sedermera vandaliserats så att texten inte går att hitta. Men man vet aldrig, förr eller senare kan den dyka upp.

Lovecraft nämner i brev att han bearbetat tre noveller åt Adolphe de Castro. Två av dessa är bevarade; den tredje känner man inte ens till titeln på och den har troligen aldrig publicerats.

Den sista skönlitterära text Lovecraft arbetade med var en bearbetning av Duane Rimels "From the Sea" (klar i januari eller februari 1937); den har aldrig publicerats och manuskriptet har troligen gått förlorat.

Men man ska inte ge upp hoppet -- så sent som 1994 hittades två noveller som Lovecraft bearbetat åt Barlow, 1995 kom originalmanuskriptet till "The Shadow Out of Time" till rätta, tätt följt av manuskriptet till "Hypnos" och manuskriptet till "The Night Ocean".
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav tompe » tor 16 nov 2006, 12:19

Martin Andersson skrev:"Life and Death" har publicerats; Barlow har nämnt att han har sett den, och George T. Wetzel hittade den t. o. m. i ett amatörmagasin under sin bibliografiska forskning, men glömde sina anteckningar på tåget (!) och samlingen han arbetade utifrån har sedermera vandaliserats så att texten inte går att hitta. Men man vet aldrig, förr eller senare kan den.

Hur ofta glömmer folk anteckningar på tåg egentligen? De fakta du nämner får mig direkt att associera till en uppdiktad historia. Men vem vet, en del av fall där urpsrunget brunnit eller någon hund ätit upp det kanske är riktiga.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tor 16 nov 2006, 12:45

Man kan hoppas på lite mer material alltså, även om det låter som om det inte är läge att hålla andan medan man väntar.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » tor 16 nov 2006, 13:43

pinkunicorn skrev:Man kan hoppas på lite mer material alltså, även om det låter som om det inte är läge att hålla andan medan man väntar.

Precis. Chansen är troligen störst för "Life and Death", som ju tycks ha publicerats någonstans.

Sedan är det inte omöjligt att manuskript till noveller som bara är kända i sin publicerade form kan dyka upp. För att inte tala om alla dessa brev, som är mycket fascinerande läsning.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » tor 16 nov 2006, 13:54

Du menar att det är möjligt att det kan dyka upp ett och annat brev från Lovecrafts penna som vi hittills inte visste om? DET är jag beredd att tro på... ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tor 16 nov 2006, 14:36

tompe skrev:Hur ofta glömmer folk anteckningar på tåg egentligen?

Jag höll på att förlora ett anteckningsblock senast för ett par månader sedan. Lyckligtvis på ett tåg som råkade ha min hemort som slutstation, så jag hann springa tillbaka och hämta det innan det rullat iväg.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 16 nov 2006, 14:56

Tommy: Hur ofta glömmer folk anteckningar på tåg egentligen? De fakta du nämner får mig direkt att associera till en uppdiktad historia. Men vem vet, en del av fall där urpsrunget brunnit eller någon hund ätit upp det kanske är riktiga.

Garrison Keillor berättar i förordet till "Lake Wobegon Days" hur han efter sitt första riktigt stora arvode bjöd sin fru och sin son på en resa. De åkte tåg och buss. Inne på en toalett vid ett uppehåll glömde han sin portfölj, med två opublicerade noveller i som han inte hade kopior av. I kafeterian en stund senare kom han ihåg portföljen, rusade tillbaka till toaletten och fick se att den var borta. Han återfick den aldrig. Han lyckades inte rekonstruera de båda novellerna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » tor 16 nov 2006, 15:04

jophan skrev:Du menar att det är möjligt att det kan dyka upp ett och annat brev från Lovecrafts penna som vi hittills inte visste om? DET är jag beredd att tro på... ;)

Njaee... Jag menade snarast att brev som man känt till men som varit försvunna kan dyka upp. Breven till Frank Belknap Long köptes av Samuel Loveman som senare påstod att han förstörde dem när han upptäckte Lovecrafts något mer unkna åsikter, men jag har hört påståenden om att han i själva verket sålde dem till en privat samlare. En stor del av korrespondensen med James F. Morton lär vara ute på drift. Fritz Leiber lånade ut sina Lovecraft-brev och fick aldrig tillbaka dem.

Två korrespondenscykler som man vet är borta är breven till Sonia Greene och Robert E. Howard. Sonia Greene brände upp alla sina brev från HPL under omständigheter som kanske inte bör relateras eftersom det kan vara ogrundat skvaller, och Howards pappa eldade av misstag upp HPL:s brev till Howard efter det att Arkham House lämnade tillbaka dem efter att ha transkriberat delar av dem.

Många av HPL:s brev finns idag bara i form av transkriberingar gjorda av Arkham House under arbetet med Selected Letters-serien. Detta gäller t. ex. för breven till Howard.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tor 16 nov 2006, 15:10

Sheriffen skrev:Garrison Keillor berättar i förordet till "Lake Wobegon Days" hur han efter sitt första riktigt stora arvode bjöd sin fru och sin son på en resa. De åkte tåg och buss. Inne på en toalett vid ett uppehåll glömde han sin portfölj, med två opublicerade noveller i som han inte hade kopior av. I kafeterian en stund senare kom han ihåg portföljen, rusade tillbaka till toaletten och fick se att den var borta. Han återfick den aldrig. Han lyckades inte rekonstruera de båda novellerna.

Jag drar mig också till minnes historien om Lovecrafts bröllop. När han och hustrun skulle iväg till tåget glömde han det renskrivna manuset till "Under the Pyramids" på Centralen i New York. Bröllopsnatten fick således tillbringas med att renskriva novellen från Lovecrafts anteckningar.

Novellen var länge känd som "Imprisoned with the Pharaohs" (den titel som användes när den publicerades i Weird Tales). Den rätta titeln togs från den efterlysning av manuset som HPL satte in i tidningen.
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Författare och böcker