Jules Verne

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Jules Verne

Inläggav Emily » mån 24 sep 2007, 13:23

På mitt jobb har vi fått en fråga som vi går bet på.
Så här lyder frågan:
"Vi söker en bok som besökaren tror är skriven av Jules Verne.
Det hon minns är att ett mynt spelar en avgörande roll i berättelsen. På myntet finns en miniatyrvärld som huvudpersonerna, vad vi förstår, kunde gå in i."

Är det någon på detta forum som känner igen det?

/Emily
Emily
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 25 sep 2007, 13:59

Jag tvivlar starkt på att detta är en bok av Jules Verne. Det beskrivna händelseförloppet är alldeles för sago-/fantasyartat.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 25 sep 2007, 23:27

Instämmer i Sheriffens förmodan. För mig associerar beskrivningen snarare till Edith Nesbit eller någon annan fantasyförfattare. Men naturligtvis beror det på hur väl biblioteksbesökaren minns historien. Richard Matheson låter i en av sina romaner huvudpersonen färdas till det förflutna med hjälp av ett mynt från den tid han hamnar i; Jack Finney gör något en smula liknande i en av sina romaner.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » tis 25 sep 2007, 23:27

Instämmer i Sheriffens förmodan. För mig associerar beskrivningen snarare till Edith Nesbit eller någon annan fantasyförfattare. Men naturligtvis beror det på hur väl biblioteksbesökaren minns historien. Richard Matheson låter i en av sina romaner huvudpersonen färdas till det förflutna med hjälp av ett mynt från den tid han hamnar i; Jack Finney gör något en smula liknande i en av sina romaner.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Författare och böcker