Altered Carbon av Richard Morgan

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav Rymd-Olov » ons 27 aug 2008, 20:44

Nu har jag till sist läst Altered Carbon och fortsatte med fortsättningarna Broken Angels och Woken Furies av bara farten.

Jag tyckte att det var roligt med blandningen av lagom klyschig noirdeckare och lagom klyschig cyberpunk som hittas i AC. Morgan lyckas bra med att beskriva många av de samhälleliga och psykologiska effekter som böckernas grundidé, att det går att lagra människors minnen och personligheter så att det blir möjligt att "ladda ned sig" i nya kroppar efter döden, ger upphov till.

Uppföljaren Broken Angels var klart sämre, men gav lite kött på benen åt det som jag tyckte var AC:s svagaste idé, den om "marsianerna", så att den inte tycktes så löjlig längre.

Sen kommer Woken Furies och den var bra mycket vassare än de båda andra delarna! Framför allt tror jag det beror på att författaren är väldigt fascinerad av och engagerad i den värld som den utspelar sig på, Harlan's World, huvudpersonens hemplanet, vilken bara omnämnts i de tidigare delarna. jag gillar också det politiska spelet i alla tre romanerna, som dras till sin spets i sista delen.

Om jag ska sätta betyg får Altered Carbon 4/5, Broken Angels får en svag 3:a på samma skala (men jag skulle ändå rekommendera den eftersom den ger bakgrund och leder fram till Woken Furies) och Woken Furies får faktiskt betyget 5 av 5, eftersom jag kommer att minnas den som en av få böcker där jag så att säga känt doften av världen den utspelar sig på. Men den som inte gillar politik som återspeglas i ett personöde kommer nog inte att vara lika förtjust.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Föregående

Återgå till Författare och böcker