Lloyd Alexander död

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Lloyd Alexander död

Inläggav Merry » mån 21 maj 2007, 16:56

Jag läste i fredags att Lloyd Alexander gick bort den 17 maj, två veckor efter sin frus bortgång.

Hans böcker grundlade min uppfattning om fantasy (tillsammans med Jansson och Lindgren) och fick mig att inse att saker inte går att dela upp i "gott" och "ont".
Merry
Fan

Re: Lloyd Alexander död

Inläggav Martin Andersson » tis 22 maj 2007, 09:58

Ja, jag såg det på Locus' hemsida. Han skrev en hel del bra grejor. Prydain-böckerna var bland de första fantasy-böcker jag lånade på biblioteket.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » tis 22 maj 2007, 10:09

Prydainböckerna gjorde ett stort intryck även på mig. Som av en slump - eller är det synkronicitet? - köpte jag precis hela serien på Tradera veckan före, med tanken på att läsa dem högt som kvällslektyr (en vana jag och Linnéa har).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav margl » tis 22 maj 2007, 14:54

Jag läste ett par romaner ur Prydain-serien ganska tidigt, men störst intryck av allt som Alexander skrivit är en samling med kortare berättelser från Prydain, jag kommer inte ihåg vad den heter, där historien om hur Dödsfursten försöker lägga beslag på allt vackert och magiskt och en Macbeth-liknande berättelse om en kung som i sin ångest bygger sig ett labyrintiskt slott är dom jag minns bäst. Som god underhållning har jag också läst böckerna om den rödhåriga hjältinnan Vespers kamp mot den underbart ondskefulle doktor Helvetius, även fast de ibland blir en smula pekpinnemässiga. "En gång i Arkadien" är också bra, intelligent och roande.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 22 maj 2007, 16:44

margl skrev:Jag läste ett par romaner ur Prydain-serien ganska tidigt, men störst intryck av allt som Alexander skrivit är en samling med kortare berättelser från Prydain, jag kommer inte ihåg vad den heter, där historien om hur Dödsfursten försöker lägga beslag på allt vackert och magiskt och en Macbeth-liknande berättelse om en kung som i sin ångest bygger sig ett labyrintiskt slott är dom jag minns bäst.

Hittebarnet (The Foundling).

Jag gillade också Trollkarlen i trädet.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » tor 24 maj 2007, 15:04

jophan skrev:Prydainböckerna gjorde ett stort intryck även på mig. Som av en slump - eller är det synkronicitet? - köpte jag precis hela serien på Tradera veckan före, med tanken på att läsa dem högt som kvällslektyr (en vana jag och Linnéa har).

Och jag höll i dem bara för någon vecka sedan och tänkte att jag måste läsa om dem inom kort.

Prydainserien var även för mig en tidig läsupplevelse.
centerwall
Letterhack

Återgå till Författare och böcker