Ian R. MacLeod

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Ian R. MacLeod

Inläggav Sheriffen » tor 12 apr 2007, 01:43

Kan någon om författaren kunnig tala om för mig i exakt vilken relation till varandra hans romaner The Light Ages och The House of Storms står? Jag har den senare och får av baksidestexten ett tvetydigt eller snarare tretydigt intryck - antingen är Storms en direkt fortsättning på Ages eller så utspelar den sig bara i samma universum fast med andra gestalter. Är Storms i den meningen fristående? Om den är det, bör man kanske ändå läsa Ages före eftersom de utspelar sig i samma universum? Eller är det bara så att baksidesblurbaren menar något mycket mer luddigt, nämligen *MacLeods* "universum", det vill säga hans litterära universum, hans ouvre?

Inget av detta framgår med någon tydlighet och jag avskyr att ge mig i kast med böcker bara för att på sidan 253 upptäcka att ja, man måste absolut ha läst första delen för att begripa någonting alls. Och även om så inte är fallet avskyr jag förresten att läsa andra delen före första under alla omständigheter, så jag vill gärna veta.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » fre 13 apr 2007, 12:56

Jag har läst The Light Ages men inte The House of Storms, och såvitt jag förstår utspelar sig den senare i samma alternativhistoriska värld, kanske några tiotal år senare eller så, med andra personer.

Förmodligen är det bäst att börja med The Light Ages, vilket varmt rekommenderas - alldeles utmärkt bok, en av de bättre av sitt slag (steampunk/alternativt viktorianskt England) jag läst. Mycket skön Dickens-känsla.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 13 apr 2007, 15:53

Tack! Jag ska pinna iväg till Elefterodákis och köpa The Light Ages. Anledningen till att jag bara har The House of Storms är att jag fått den i present, men med sambandet enligt ovan tänker jag avgjort inte läsa den före The Light Ages.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » fre 13 apr 2007, 16:28

Jag gillade The Light Ages väldigt mycket. Kanske ska skaffa uppföljaren också, nu när jag kommit att tänka på det. (Å andra sidan är min bokbudget noll just nu...)
åka
Fan

Återgå till Författare och böcker