Susanna Clarke

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav Martin Andersson » ons 28 feb 2007, 17:39

jophan skrev:Jag läser The Ladies of Grace Adieu för närvarande. Tre av novellerna har jag redan läst, de som publicerades av Patrick Nielsen Hayden i Starlight-antologierna. Förresten jäkla synd att det bara blev tre sådana. De var lysande bra.

Alla novellerna utom den sista har publicerats tidigare, har jag för mig. Samlingen innehåller alla hennes noveller utom två -- en finns i Sandman: Book of Dreams och den andra finns såvitt jag vet inte i tryckt form ännu, bara som uppläsning i BBC (ska fortfarande gå att lyssna på den ett par dagar till, men jag har inte programvaran och orkar inte fippla med installation och sånt).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » ons 28 feb 2007, 18:06

Martin Andersson skrev:Alla novellerna utom den sista har publicerats tidigare, har jag för mig.

Ja, hon skriver ju inte så mycket längre, tyvärr, efter att hon drabbades av kroniskt trötthetssyndrom för ett par år sedan. Så det finns inte så mycket nytt att publicera.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » ons 28 feb 2007, 19:43

jophan skrev:Ja, hon skriver ju inte så mycket längre, tyvärr, efter att hon drabbades av kroniskt trötthetssyndrom för ett par år sedan. Så det finns inte så mycket nytt att publicera.

Aha, så det var det det var. Verkligen trist, för jag hade gärna velat se mer av henne. Men å andra sidan, efter en så magnifik bok som Jonathan Strange & Mr. Norrell har man gjort sig förtjänt av lugn och ro.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » ons 28 feb 2007, 20:27

Martin Andersson skrev:
jophan skrev:Ja, hon skriver ju inte så mycket längre, tyvärr, efter att hon drabbades av kroniskt trötthetssyndrom för ett par år sedan. Så det finns inte så mycket nytt att publicera.

Aha, så det var det det var. Verkligen trist, för jag hade gärna velat se mer av henne.

Det hade du bokstavligen kunnat få om hon inte varit sjuk, för det var bara på grund av sjukdomen som hon tackade nej till att vara hedersgäst på Imagicon.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » lör 03 mar 2007, 14:51

jophan skrev:Det hade du bokstavligen kunnat få om hon inte varit sjuk, för det var bara på grund av sjukdomen som hon tackade nej till att vara hedersgäst på Imagicon.

Oj -- ja, det hade ju varit förbaskat trevligt. Som det nu var, fick jag i alla fall privilegiet att träffa henne i såväl Göteborg som Glasgow, samt överlämna en present i form av Lord of Snow and Shadows av Sarah Ash (det närmaste jag kunde komma svenskinfluerad fantasy på engelska med kort varsel) till henne.
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Författare och böcker