James P. Blaylock

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav jophan » ons 20 dec 2006, 11:27

jophan skrev:Har just börjat på Lord Kelvin's Machine av James P. Blaylock. Återkommer med omdöme.

Blä. Avbröt på sidan 65. Skoj tanke, en pastisch på 1800-talets äventyrsberättelser med kända riktiga vetenskapsmän i huvudrollerna, men utförandet föll pladask. Jag lyckades inte uppbringa något intresse för den här endimensionella pastischen någonstans.

Jag vill inte ge upp tanken på att Blaylock är en utmärkt författare. Vad borde jag fortsätta med istället?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » ons 20 dec 2006, 12:05

jophan skrev:Jag vill inte ge upp tanken på att Blaylock är en utmärkt författare. Vad borde jag fortsätta med istället?

Jag var väldigt förtjust i Blaylocks tidiga steampunkböcker, Homunculus och The Digging Leviathan, fast när jag läste dem var ju hela konceptet med steampunk något mer nytt och fräscht än det är nu. The Last Coin minns jag också som bra, lite i samma anda fast satt i nutid. Senare gick han över till att skriva atmosfäriska spökhistorier, t ex Night Relics och Winter Tides, bra böcker som är mer återhållna i tonen. Men allra mest gillade jag nog Land of Dreams, en ungdomsbok som påminner om Bradburys Something Wicked This Way Comes. Tror inte mycket finns i tryck, tyvärr.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav nicklas » ons 20 dec 2006, 12:35

J-h:n skrev:Jag var väldigt förtjust i Blaylocks tidiga steampunkböcker, Homunculus och The Digging Leviathan, fast när jag läste dem var ju hela konceptet med steampunk något mer nytt och fräscht än det är nu. The Last Coin minns jag också som bra, lite i samma anda fast satt i nutid. Senare gick han över till att skriva atmosfäriska spökhistorier, t ex Night Relics och Winter Tides, bra böcker som är mer återhållna i tonen. Men allra mest gillade jag nog Land of Dreams, en ungdomsbok som påminner om Bradburys Something Wicked This Way Comes. Tror inte mycket finns i tryck, tyvärr.

Jag håller med J-h:n. Jag gillade Paper Grail också -- fast den kändes tyvärr lite som lättversionen av något Tim Powers hade kunnat skriva. The Digging Leviathan, Last Coin och Land of Dreams är nog de bästa Blaylock har skrivit.

Land of Dreams är för övrigt planerad för återtryck av Babbage Press, men eftersom det är small press finns det ingen indikering på när det här sker alls.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Återgå till Författare och böcker