Hannu Rajaniemi

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Hannu Rajaniemi

Inläggav jophan » tis 12 okt 2010, 13:40

Har någon läst Hannu Rajaniemis debutroman The Quantum Thief än?

Bild

Det har pratats mycket om den och de första recensionerna är också väldigt positiva, som exempelvis Tom Tyson nedan:

So here you have a Finnish bloke doing his own homage to a famous French character while writing in English with greater skill than most native speaking writers can manage.

Not to mention his own spin on the planetary romance. Here's a habitable Mars, populated by weird beings and ancient superscience in places (even if the latter is of human origin and not millions of years old - although certainly the domain of scary immortals with godlike powers.) More smart matter and quantum missiles than heat guns, electro blasters and big strange machines.

http://notfreesf.blogspot.com/2010/10/q ... niemi.html

Jag har köpt den men den står fortfarande på attläsahyllan. Kul med en finsk fan som verkar vara på väg att slå igenom stort!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Hannu Rajaniemi

Inläggav Ben » tis 12 okt 2010, 17:39

Håller just på med den.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav tompe » tor 14 okt 2010, 00:22

Köpte den nyligen också. Stross-citatet på framsiden är ju uppmuntrande ("Hard to admit, but I think he's better at this stuff than I am"). Baksidenstexten avskräckte lite men när jag nu läser om den så kanske delen i ett virtuellt fängelse var kort... Ska nog läsa denna bok då jag läst klart The Ionian Mission.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 14 okt 2010, 09:45

Har hört talas om den (genom Carolina på Facebook), men hade ingen aning om att den var skriven av en fan, och en finsk fan dessutom! Det låter helt klart som om den måste läsas. Av mig, alltså.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Carolina » tis 26 okt 2010, 21:32

Jag har just läst boken till sf-bokcirkeln. Jag har lite blandade känslor vad jag egentligen tycker om den. Bitvis var den underhållande och själva världen var fascinerande, men bitvis begrep jag inte vad som hände i boken. I början förstod jag ingenting, men det klarnade efter några kapitel. Den hade två parallellhandlingar, en med en tjuv som fritogs från ett märkligt fängelse och fick i uppdrag att åka till en mycket speciell stad på Mars för att uträtta något. Vad detta något var, fick jag först klart för mig i slutet av boken. Den andra handlingen handlade om en detektiv som skulle utreda ett brott i samma stad på Mars.
Boken var ibland lättläst , men i slutet blev handlingen kaotisk igen och jag hade svårt att få ordning på vad som hände. Något som jag inte var ensam om i vår cirkel. Tydligen ska det komma en fortsättning. Det är inte så konstigt att det är Charles Stross som har skrivit något uppmuntrande på framsidan. Boken ligger nära det som Stross har skrivit.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav tompe » tis 26 okt 2010, 23:18

Jag hade just läst lite spelteori vilket kändes om en liten fördel då jag läste boken.

Några speciella saker som var svåra att förstå? Jag tyckte inte det var speciellt svårt att hänga med i vad som hände men det kan ju också beror på att man totalt missat att man inte tolkat det rätt...

Jag gillade boken skarpt. Och handlingen är ju inte speciellt intressant i sig utan det tematiska och världen var det som var nytt och spännande.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 27 okt 2010, 09:38

tompe skrev:Jag hade just läst lite spelteori vilket kändes om en liten fördel då jag läste boken.

Det är alltså ett tips?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 27 okt 2010, 11:13

jophan skrev:
tompe skrev:Jag hade just läst lite spelteori vilket kändes om en liten fördel då jag läste boken.

Det är alltså ett tips?

Om det inte bara var en ordvits så är det bra att känna till prisoners dilemma och varianter av det och olika strategier för spela. Det blir lite mer sense of wonder då i början.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 27 okt 2010, 11:20

tompe skrev:
jophan skrev:

Det är alltså ett tips?

Om det inte bara var en ordvits så är det bra att känna till prisoners dilemma och varianter av det och olika strategier för spela. Det blir lite mer sense of wonder då i början.

Nej, det var ingen ordvits. Det hade varit lite väl långsökt och lamt även för mig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Författare och böcker