Feltryck i bok av Tim Powers -- hjälp!

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Feltryck i bok av Tim Powers -- hjälp!

Inläggav Martin Andersson » sön 08 aug 2010, 18:39

Den värsta sortens tryckfel jag vet är när en textsnutt fallit bort och ersatts av en annan textsnutt som hör hemma på annan plats i boken, t. ex. på nästa sida. På sistone har jag hittat sådana tryckfel i både Heinleins The Cat Who Walks Through Walls och Hodgsons The House on the Borderland and Other Novels, men tack och lov har jag lyckats hitta den korrekta texten online på egen hand.

Nu går jag dock bet på Tim Powers' The Drawing of the Dark. Jag har två utgåvor (Gollancz, 2002; Grafton, 1987), och båda har samma fel. Nu vill jag veta om någon kan kolla i en amerikansk utgåva och se hur det ser ut där.

Felet finns i slutet av kapitel 18, på s. 260 av Gollancz-utgåvan (Fantasy Masterworksserien). Här är det relevanta stycket:

"No, Arthur, relax. You have most of his important
memories, I think, and that will do. You see, it may be
want maps of the local terrain, and an accounting of
last. The entire West -- which means more than you
know -- is menaced and tottering, and for what it's
worth I think this is the battle we heard prophecies
of so long ago."

Raden "want maps of the local terrain, and an accounting of" dyker upp igen på s. 261, där den hör hemma.

Tack på förhand!
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Feltryck i bok av Tim Powers -- hjälp!

Inläggav jophan » sön 08 aug 2010, 20:09

Jag googlade lite för att hitta piratkopior på nätet, och fick två träffar.

Granada-pocketen från 1979 har samma sättningsfel; det är väl samma text som Grafton-tryckningen 1987. Samma förlag och allt. Däremot hittade jag en PDF av Del Reys First mass market edition: June 1979 / First trade paperback edition: November 1999 med ISBN: 0-345-43081-6, där passagen lyder så här:

"No, Arthur, relax. You have most of his important memories, I think, and that
will do. But it will be a terrible conflict. The entire West -- which means more than you
know -- is menaced and tottering, and for what it's worth I think this is the battle we
heard prophecies of so long ago."
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » sön 08 aug 2010, 20:24

Ah, stort tack! :)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav J-h:n » sön 08 aug 2010, 20:34

För ordningens skull kan nämnas att felet finns redan i förstautgåvan som kom på Del Rey 1979. Det förefaller som om korrigeringen i 1999 års utgåva är gjord av förlaget i efterhand, eftersom "You see, it may be"... och ..."last." saknas. En textkritisk utgåva är av nöden!

J-h:n
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » sön 08 aug 2010, 20:38

J-h:n skrev:För ordningens skull kan nämnas att felet finns redan i förstautgåvan som kom på Del Rey 1979. Det förefaller som om korrigeringen i 1999 års utgåva är gjord av förlaget i efterhand, eftersom "You see, it may be"... och ..."last." saknas. En textkritisk utgåva är av nöden!

Ja, jag noterar det nu. Hmmm...
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Författare och böcker