Carl Magnus Åsard - Tredje testamentet

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Re: Svenska science fiction-romaner 2009

Inläggav jophan » mån 01 mar 2010, 14:27

ptr skrev:Carl Magnus Åsard - Tredje testamentet (Bokförlaget Mormor)

Här har vi vinnaren av årets Spektakulärt Pris (länk). Har någon mer än Peter läst den?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 03 mar 2010, 01:26

Ja, jag har läst den. En irriterande fördomsfull roman som jag tyckte rejält illa om; den sällar sig till den kategori pseudo-sf som i grund och botten säger att vi inte ska mickla med naturen eftersom gud visste bäst.

Romanens idé är att människor blivit odödliga, eller åtminstone mycket långlivade, men att staten därför dels stoppar i alla en drog som totalt utplånar all sexualdrift, dels begraver dem som fuskar med medicineringen och får för sig att ändå skaffa barn levande. Samhället i romanen, cirka 300 år in i framtiden, är totalt statiskt sedan vår tid, eller har om något backat till ungefär 1950-tal; folk är ihjältråkade och ingen kommer nånsin på något nytt. Jag har efter den recension jag publicerade i Sydsvenskan haft en viss epostväxling med författaren, som tror på det här; bara vetskapen om vår snart förestående död får oss att kreera, menar han, och barnalstring är syftet med tillvaron.

Eftersom jag inte delar någon av de åsikterna tycker jag rejält illa om boken. Och det där med det droginducerade utplånandet av sexualdriften tycks mig för dumt för att vara sant. Är man så rädd för överbefolkning (vilket väl kan vara en rimlig tanke) tycks mig effektiva preventivmedel vara en betydligt enklare och bättre lösning.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 03 mar 2010, 04:31

john-henri skrev:Eftersom jag inte delar någon av de åsikterna tycker jag rejält illa om boken.

Fast du utgav själv i Nova SF Pocket Sharon Webbs böcker, som byggde på samma idé med dödlighet och skapande, kontra odödlighet och icke-skapande. De där böckerna där folk fick välja om de ville bli stora konstnärer och dödliga eller leva i evighet och därför tappa all motivation eftersom man alltid kan göra allt någon annan gång. Daniel Defyr, huvudpersonen, valde att bli dödlig och börja studera vid universitet Renässans.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 03 mar 2010, 09:07

john-henri skrev:Eftersom jag inte delar någon av de åsikterna tycker jag rejält illa om boken.

Nu blir jag rejält nyfiken! Hur är dess litterära kvaliteter?
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 03 mar 2010, 20:55

Jo, vi gav ut Sharon Webb. Men i hennes framtid fick väl folk åtminstone välja, och frånsett det har jag en stark känsla av att det inte var jag som läste fram de titlarna utan någon annan; jag kommer över huvud taget inte ihåg dem.

Litterära kvaliteter? Mja, hyggligt skriven men oerhört långsam i tempot.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 04 mar 2010, 01:13

john-henri skrev:Jo, vi gav ut Sharon Webb. Men i hennes framtid fick väl folk åtminstone välja, och frånsett det har jag en stark känsla av att det inte var jag som läste fram de titlarna utan någon annan; jag kommer över huvud taget inte ihåg dem.

Jag minns dem som mycket bra, faktiskt. Ett tecken på att jag tyckte det är att de tillhör de Nova SF Pocket jag minns bäst. Jag vet att översättaren Ylva Spångberg däremot var mindre förtjust i dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Författare och böcker