Peak skrev:När jag läste Corneliusböckerna så fundrade jag faktiskt på hur mycket Moorcock satt och rökte när han skrev dem.. :p Väldigt bizarra böcker. Bok 1 (The Final Programme) var väl rätt lättförståelig, men senare böcker blir "lite" värre... Jag har frågat på åtskilliga forums och maillistor angående hur de senare böckerna skall tolkas, men inte fått nåt entydligt svar.
Det kanske inte finns en entydig tolkning. Som jag ser det är inte poängen att man ska förstå allting, utan att liksom få en speciell känsla och en massa bilder i huvudet. En annan poäng är förstås att se det som en gåta, vilket jag delvis gjorde. Jag läste vad Moorcock själv har sagt om det i intervjuer, och det visar sig att en viktig ledtråd till Corneliuskvartetten är struktur. Han ville skriva något som inte följde den vanliga berättarstrukturen, utan har höjdpunkterna på andra ställen i berättelsen. Han pratar om "en fisk som spelar trumpet", med en höjdpunkt på mitten. Det är en stor fest i mitten av alla fyra böckerna, och den festen innehåller alltid en massa skojiga detaljer.
Sen är jag säker på att den metod Moorcock använder för att uppnå sina höjder av suggestivt dunkel är att vara intern med sig själv, skriva in detaljer från sin vänkrets och sitt privatliv i berättelserna. Som i den där senaste Corneliushistorian i samlingen Cities, där någon plötsligt helt omotiverat börjar prata om kallbrand i foten. Jag råkade ha hört att det var vad Moorcock själv drabbats av precis innan, men det kanske inte alla läsare vet.
Jag kanske ska säga att jag inte orkar läsa så mycket sånt här åt gången, men att jag blev väldigt kreativt inspirerad av det.