Svenssonstories på nätet

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Svenssonstories på nätet

Inläggav Svensson » tis 14 apr 2009, 06:36

Jag tänkte här länka till noveller jag publicerat på nätet.

Noveller av min hand, upplagda på andra sajter än min egen, det är vad jag främst har i sinnet. Men kanske även en och annan skröna från min egen blogg får en länk, vi får se.

Idag tänkte jag i alla fall länka till novellsajten "sajberspejs", redigerad av Peter Trixe och med noveller av Alf Yngve, Anders Holm, Bill Persson och Trixe själv. Och mitt eget bidrag är en nyskriven sak kallad "Finländare i framtiden", om ett teknokrig bortom stjärnorna som avgörs på ett märkligt sätt:

http://sajberspejs.blogspot.com/search/ ... 20Svensson
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 30 maj 2009, 09:31

I "Eld och rörelse" förekommer en del noveller med tema flygvapnet, svenskt flyg, svenska flygplanskyrkogårdar närmare bestämt. En läsare trodde att jag lumpat i flygvapnet men så var det nu inte, det är bara ett intresse jag har - flyg.

Och uppställda gamla flygplan, överblivna dinosaurier från krigens epok, ja de fortsätter att hemsöka mig - som här, i novellen "Saab Kliszow" där berättarjaget styr mot ett upplag som en gång tillhört F16 här i Uppsala. Och vad får han se där om inte...? Läs mer här, ännu en nätnovell av Svensson:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... ovell.html
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 11 jul 2009, 13:14

Charmen med sf är ofta alla orden, alla tekniska termer och neologismer. Så den som gillar ord som komlänk, nanokarta, excitor, aerosolbomber och annat, rådes gå hit för en story byggd kring dem:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... -2500.html

Det handlar om en subaltern i framtiden, en frontofficer som ska till att avmarschera mot ett hägrande mål, en fästning försvarad av sauriska fiender. På vägen från tältet till svävarna får vi så följa hans påklädning, hans utrustande av sig själv med allt man behöver för att slåss mot tre meter långa, humanoida krokodiler - "den sauriske fienden".
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tis 11 aug 2009, 06:20

Härmed den längsta svenssonstoryn hittills på nätet, en fantasyroman betitlad "Agajans tolv stordåd".

Vi kan kalla det kortroman, en fil på cirka 120 sidor - men det händer mycket på dessa sidor, det är fälttåg och skattjakter, möten med trollkona och visa män, kamp mot vidunder och en resa till en parallellvärld med mera.

Agajan får i uppdrag att utföra tolv stordåd åt kung Bigelon. Förebilden för en dylik story är såklart Herkules' antika äventyr, men denna roman har även vissa undertoner av moorcockska sagor. Men framför allt är det EN SVENSSONROMAN med allt vad det innebär: en mix av flotta middagar, esoterisk filosofi, romantik, krig och blixtrande dialoger. Kolla in här, ladda ner gratis om ni vill:

http://www.fandom.se/svensson/Agajan.pdf

Romanen påbörjades i slutet av 90-talet och har sedan dess genomgått flera omarbetningar - så här är det ultimata resultatet, den hammarsmidda, polerade och stålblanka slutprodukten!
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » ons 12 aug 2009, 07:54

Svensson skrev:Agajan får i uppdrag att utföra tolv stordåd åt kung Bigelon. Förebilden för en dylik story är såklart Herkules' antika äventyr, men denna roman har även vissa undertoner av moorcockska sagor. Men framför allt är det EN SVENSSONROMAN med allt vad det innebär: en mix av flotta middagar, esoterisk filosofi, romantik, krig och blixtrande dialoger. Kolla in här, ladda ner gratis om ni vill:

http://www.fandom.se/svensson/Agajan.pdf

Att skriva om arkaiska nejder och gamla världar, det har sin tjusning: man kan frossa i obsoleta ord och begrepp, styra ut texten med en och annan exotisk glosa. Härmed ett exempel från aktuell roman, från "Agajans tolv stordåd":

Han kastade en blick på sin fränka, sannerligen en syn för gudar denna kväll: klädd i silverstickad, ljusblå klänning, det mörka håret uppsatt i svinrygg, och på fingrarna diverse fingergull gjort av de stenar Agajan funnit i kipparegrottan – topas, rubin, akvamarin. Hon hade även en armring av silver, infattad med bergkristallen han funnit i Fenrings sal. Han log mot henne och hon strålade tillbaka, mycket drottninglik.

Det kom spisning: stuvad aborre med skrädkaka, kramsfågel i senap, fårkött med vita bönor och tryfferad rapphöna, och så själva paradrätten: helstekt kröningsoxe, buren på dubbla spett av åtta lakejer. Som avslutning bjöds fruktkompott med honung samt ostkaka med rårörda hallon. Förutom mjöd serverades öl, vin, cider och dubbelmumma i veritabla floder; ölkaggar, vinkärl av brons, tunnor och fat stod i rader
längs väggarna.

Så kom birfilare och spelmän och man trådde dansen i lustiga lag, lekare och narrar underhöll med sina konster och allt var stoj och gamman. Till sist troppade gästerna av till sina rum, och Agajan och Atyescha gick ensamma upp till sitt gemak.

Stavningskontrollen arbetar för fullt: fränka --- silverstickad --- skrädkaka --- kramsfågel --- dubbelmumma --- birfilare...

Ja så kan det låta. Och nu finns alltså hela romanen där detta ingår att tillgå; länk i översta citatet.
Senast redigerad av Svensson sön 08 nov 2009, 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » fre 21 aug 2009, 08:08

Vi har sett dem rapportera från krishärdar här och där, ända sedan Krimkriget: korrespondenterna, krigsjournalisterna. Oförväget knackar de fram sina rapporter mitt i stridsvimlet, på skrivmaskin eller laptop eller på annat vis, och ger därmed skeendet mening för populasen, tolkar det skedda för alla och envar.

Även i framtiden kommer det att finnas krigskorrar, det är premissen för den story jag här ska länka till. En viss Nakajima Lupp är utsänd att rapportera från sauriska kriget på 2500-talet, han larmar och står i, och bäst är väl att låta er kolla på texten direkt:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... tiden.html

Det hela är egentligen ett kapitel ur en roman, den "Soldat i universum" som fanns utlagd på nätet i sin helhet för några år sedan. Kanske lägger jag ut romanen igen, i reviderad form; tills dess får ni hålla till godo med Nakajima Lupp, Todar Knake och löjtnant Hattusil som möter i aktuell text.
Senast redigerad av Svensson sön 08 nov 2009, 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tor 27 aug 2009, 06:22

Äventyret fortsätter - nu i faktaform.

Jag har nämligen nyss lagt ut en bok på nätet, en faktabok eller essäsamling om man så vill. Den heter "Skallet från den kapitolinska varginnan" och handlar om antiken.

På dess 139 sidor kan man läsa om antikens historia, om Sparta och Athen och Mellanöstern, om antik konst och poesi och mycket annat. Tonvikten ligger på närläsning av Suetonius, Plutarkos, Livius, Arrianos och andra historiker, alltså de sanna källorna i fall som dessa, antika killar som kunde den tid de skrev om, dvs sin samtid eller nyss förflutna.

Man kan säga: vill du veta något om antiken, läs denna bok. Det är inget "standardverk", nej bättre upp: det är en personlig titt på antiken och allt vad den innebar, på tiden före 500 e Kr i Grekland och Rom. Det är Svenssonessäer om forna tider, om tro och hopp och strid och politik, om människor som Caesar och Marius, Augustus och Themistokles, Perikles och Plotinos och många fler.

Gå in här och ladda ner:

http://www.fandom.se/svensson/Antikon.pdf

Själv är jag fil kand i indologi vilket satt en del spår i boken, det antika Indien har fått viss plats jämte Grekland, Rom och Persien. Annars är boken svår att kategorisera, den innehåller "nästan allt" - så den "måste ses".
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » ons 21 okt 2009, 12:17

För er som gillar JAPAN kan jag nu erbjuda en bok för gratis nerladdning, en smärre essäsamling med artiklar om detta fascinerande land. Det innehåller till och med en essä om japansk sf, det ni!

http://www.fandom.se/svensson/Japan.pdf

Boken heter "Drakens spegelbild - en bok om Japan" och tar upp allehanda aspekter om landet ifråga. Läs om gammalt och nytt, högt och lågt: om samurajer i alla aspekter (Hagakure, Miyamoto Musashi, "Lone Wolf And Cub" osv) och om buddhism, om gamla och nya tidens historia, om bilindustri och japansk science fiction samt en del om krig, om amiral Togo och hans tid samt om stillahavskriget, fokuserat kring MacArthur, romaner om stillahavskriget och kamikazeflyg.

Boken är på 95 sidor. För att ge en fingervisning om innehållet så vore det smart, tänker jag, att återge litteraturlistan:

Barker, A.J.: Pearl Harbor. 1972
-: Självmordsvapen. 1974
Behr, Edward: Hirohito - Behind the Myth. 1989
Benedict, Ruth: Blomman och svärdet. 1969
Frank, Benis M.: Okinawa - slutsteg mot segern. 1973
Henrikson, Alf och Tsu-Yü, Hwang: Kinesisk historia. 1987
Inoguchi, Rikihei och Nakajima, Tadashi: Kamikaze. 1972
Jung, C. G . (red): Människan och hennes symboler. (1964)
1995
Kinoshita, June och Palevsky, Nicholas: Gateway to Japan. 1990
MacArthur, Douglas: Memoarer. 1965
McCaffrey, Larry (red): Storming the Reality Studio. 1991
Manchester, William: American Caesar. 1979
Miyamoto, Musashi: Fem ringars bok. 1995
Nagatsuka, Ryuji: Jag var en självmordspilot. 1981
Petersen, Kai: När hände vad. 1978
Random, Michel: Japan - Strategy of the Unseen. 1987
Saunders, E. D.: Buddhism in Japan. 1977
Schaller, Michael: Douglas MacArthur, the Far Eastern General. 1985
Stokes, Henry Scott: The Life and Death of Yukio Mishima. 1975
Storry, Richard: Det moderna Japans historia. 1969
-: Det manchuriska intermezzot i Taylor (red): 1900-talet, band 10.
1975
Sundén, Hjalmar: Zen. 1970
Suzuki, D. T.: An Introduction to Zen Buddhism. 1983
-: Zen und die Kultur Japans. 1958
Thiess, Frank: Tsushima. 1937
Turnbull, Stephen R: The Samurai - a Military History. 1977
-: Battles of the Samurai. 1987
Vargö, Lars: Den falska stillheten. 1992
Wahlund, Per Erik: Återspegling.
Williams, Eric: Berömda flygstrider. 1975
Yamamoto, Jocho: Hagakure. 1965
Zjukov, G. K.: Minnen och reflektioner, del 1. 1988

(Off Topic: Larry McCaffreys "Storming the Reality Studio" som ingår i listan, den är även av allmänt intresse för sf-fans. Den kom i kölvattnet av cyberpunk och diskuterar höglitterär sf typ nya vågen och annat. Där finns även fiction vill jag minnas, något av Spinrad - och det är texter av Greil Marcus, av William Gibson om dennes japanska (o)erfarenhet, av Bruce Sterling om dennes frustration över 70-talets bleka sf som fokuserade på stämning och skönskrift, man glömde det där med idéer och intensitet - som Sterling sedan var med om att återinföra i sf - så att säga.)
Senast redigerad av Svensson lör 28 nov 2009, 13:57, redigerad totalt 3 gånger.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tis 27 okt 2009, 10:12

Kanske tvekar ni att kolla upp en bok som denna, Japanboken jag talade om ovan, upplagd av den amatörförfattare jag kan sägas vara. Fullt förståeligt.

Men mina andra böcker har tagits väl emot, bland annat webboken "Skallet från den kapitolinska varginnan" (länk ovan). Den handlade om antiken och gouterades av bland andra Bertil Mårtensson ("Maktens vägar", "Vingmästarens dotter", "Jungfrulig planet"). Han sa: "Lovely helt enkelt, en oerhört kunnig bok!"
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » sön 08 nov 2009, 13:20

I tråden "Svenska science fiction-romaner 2009" skrev jag att jag nu gett ut boken "Stridsmiljö 2500" på nätet, här:

http://www.fandom.se/svensson/Stri.pdf

Ja, nu är den alltså här, "Stridsmiljö 2500". Här tänkte jag nämna lite bakgrundsfakta till denna krigiska science fiction-roman. Man KAN läsa boken utan detta, det är bara en sammanfattning av vissa vapensystem och annat som förekommer på dess sidor.

Boken skildrar ett interstellärt krig på 2500-talet. Människan har råkat i krig med en fientlig art, saurierna, och för detta måste man rusta upp och ta tillbaks vad fienden erövrat. Så om vi ser till vapen och taktik, vad är det som gäller i denna roman? Vad har jag konstruerat och hur har jag resonerat?

Om vi börjar med ELDSYSTEMET så utgick jag ifrån att det skulle finnas energivapen, för människans vidkommande laservapen som fungerar i luftatmosfär (dagens laservapen fungerar bara i vakuum pga den s k linseffekten). Sedan visade det sig på ett tidigt stadium, efter några utkast där systemet s a s provades, att man måste ha något slags kraftfält för att skydda soldater och fordon för lasern, annars slås ju alla ut på ett ögonblick. Utan något som helst skydd mot energivapen blev striden för enkelspårig så för spelets skull uppfann jag ett batteridrivet kraftfält, applicerbart på dels fordon dels soldater. Dock kan fältet slås ut om TVÅ strålar träffar det samtidigt, s k VINKELBILDNING som jag kallar det. EN stråle snarast stärker fältet, TVÅ avgivna i rätt vinkel kollapsar det.

Vad gäller infanterivapen finns det därutöver raketartilleri av sedvanligt slag (Katyuscha, Nebelwerfer); "raketartilleri" låter ju så framtidsaktigt och dant, därför finns det med - och krig utan artilleri, vad är det? Inget krig alls i min bok. Vidare förekommer några Goliattanks med elektronstrålepjäs men för övrigt inga bandfordon, bara farkoster som svävar, s k SVÄVARE. De hålls i luften av en KRISTALLMAGNET och drivs framåt, får REAKTION av en s k lasermotor, med explosioner i brännkammare orsakad av en laser. Denna motor uppfanns av en viss Sandor Nagy IRL, den har dock ej provats i verkligheten. Lasern upphettar luften i brännkammaren och får denna att drivas bakåt, en variant på reaktionsdrift.

Mer som är?

Man kan ju nämna KREBABOMBER. I den framtid det gäller är kärnkraft och atomenergi passerade stadium, så för att få lite tyngre understöd har man KREBABOMBER, akronym för KREtsBAnebomber. Det är acceleratorer på rymdskepp i planetär omloppsbana, magnetiska slungor som slänger kuber av pressat skrot ner på en planetyta. Effekten vid nedslaget är som en atombomb. Denna idé fick jag från Heinleins "Revolt mot jorden" (1966), där en månkoloni bekrigar jorden med detta vapen, stenblock slängda mot jorden med hjälp av massaccelerator. Ett effektivt vapen som i sinom tid ger kolonin frihet.

Sist kan man ju nämna vilken UTRUSTNING en infanterist har i detta 2500-tal, tiden i min roman.

Han har ett underställ och ovanpå det en stridsdräkt i canormafiber, en teknisk fiber av kolnanorör som gör att dräkten kan förslutas mot verkan från både gas och splitter. Därutöver bärs en mikroturbin (eller, i tidigare fasen av kriget, ett batteri) som genererar kraftfältet som skyddar mot energivapen. Sedan bärs en hjälm med inbyggd radio och talventil, det sistnämnda för att kunna höra omgivningens ljud. En liten blackberry eller stridsdator bärs på vänster handled, kallad komlänk. Laserkarbin med batteridrift är beväpningen.

Detta var något av det jag tänkt gällande eldsystem, vapen och utrustning i min roman. Mycket mer kunde sägas, om t ex hur förbanden är organiserade, om strategi och taktik, om flottoperationer och rymdjägare och annat, men detta får räcka tills vidare.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tis 17 nov 2009, 13:12

Vem var den första moderna amazonen?

Var det Calamity Jane? Eller Modesty Blaise? Eller Ursula Andress' rollfigur i första Bondfilmen där hon stiger ur vågorna med kniv i bältet och mord i blick...?

Strunt samma, det där är akademiska frågor nu när vi har riktiga amazoner i form av kvinnliga officerare. Dessa har jag porträtterat i en nyskriven pjäs kallad just "Amazoner". Den handlar om två kvinnliga kadetter som delar logement; den ena är lite naiv och blåögd, hon har blivit officer "för att skydda hjälpsändningar" säger hon, medan den andra är en modern Hervor som tagit värvning för att strida och inget annat. Hon undervisar sin kamrat i hur allt ligger till; ska hon lyckas göra en krigare av den blåögda Annika, ska hon lyckas förmedla sin vision till en som gått på myten om att det aldrig mer blir krig...?

Fler personer uppträder i pjäsen än Annika och Catolyn, som "den krigiska" heter. Hon samtalar vid ett tillfälle med kadettkamraten Rickard och då låter det så här:

Catolyn: Vi måste förbereda oss för kriget. Strunt i ÖB:s sagor. Varför är man officer? För att
strida, kriga rent ut sagt. Det är vad som kommer att hända, ja jag ber om det varje natt: ett
långt och blodigt krig...

Rickard: ”Du kommer att bli över hövan bönhörd...” Hmm, var har jag hört det? Men du har
nog rätt. Vi kan dra i krig, du och jag.

Catolyn: Rycka fram mot Moskva, se staden i fjärran medan helikoptrar sopar rent i
förstäderna och svampmoln betecknar horisonten. Och sedan attack...

Rickard: Du är otrolig. Så där säger inte ens nån av stridspittarna på mitt logement.

Catolyn: Jag är väl en modern Jeanne d’Arc då, en krigarbrutta som visar var skåpet ska stå.

Rickard: Du kanske är en återfödd Jeanne.

Catolyn: Vet du, det tror jag ibland. Eller en återfödd amazon, samurajhustru eller Calamity
Jane.

Rickard: Calamity Jane, Calamity Jeanne – och jag är din drabant, Blåskägg som drog ut vid
din sida i slaget om Orléans...

Catolyn: Och såg mig dö, men kysste mig innan blodet pumpat ur kroppen...

Rickard: Kiss me deadly.

Catolyn: Inte idag.

Rickard: Varför inte?

Catolyn: Jag är upptagen... av att hålla krutet torrt.

Det är som sagt en pjäs, ett scendrama, lagom för att läsa på skärm om jag får säga det själv. Med i samma fil är två andra pjäser, varianter på min novell "Riddaren, djävulen och döden". Hela filen med riddare, amazoner och allt, en fil kongenialt kallad "Mellan svärdet och ak 5:an", hittar ni här:

http://www.fandom.se/svensson/Drama.pdf

Slå till och ladda ner den idag, det är gratis.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 28 nov 2009, 13:33

Sommaren 2007 utgav jag novellsamlingen "Eld och rörelse". Cirka hälften av innehållet utgjordes av kortromanen med samma namn, en krigsskildring från en okänd nejd.

Låt mig citera från Stewe Sundins blogg där redaktören skrev så här om berättelsen: "Detta är utan tvekan det bästa inslaget, faktiskt en riktig höjdare, med ett språk som briljerar. Kort sagt en krigsskildring som känns nära, blodig och tung." (17/2 2009)

Det om "Eld och rörelse". Och nu har jag fullbordat ett slags efterföljare, skrivit ännu en krigsroman i mytologisk nejd med en legendar i huvudrollen: "Camouflage".

Camouflage heter huvudpersonen, Camouflage heter romanen. Vi får följa protagonisten genom öde städer och befolkade, genom förband och frontzoner, på uppdrag och permissioner i ett symboliskt krig.

Stilen i romanen är vagt realistisk, det är till exempel ingen sf utan utspelar sig i jordiska miljöer, men de länder som krigar heter till exempel GONDAVIEN och MIROTANIEN så det är ju knappast ren realism detta...

Men utöver det är boken svår att karaktärisera. Så ni som mot förmodan laddar ner romanen för att läsa, tag varning: det här är ingen sedvanlig story, ingen ordinär roman. Det är en Svenssonroman. Ni finner den här:

http://www.fandom.se/svensson/Camo.pdf
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 30 jan 2010, 11:53

En gång i tiden gav jag ut en kokbok, betitlad "Den musiske matlagaren". Den blev rätt populär och har nu sålt slut. Så därför har jag lagt upp pdf:en på nätet så att vem som helst kan tanka ner den.

Just det: även du, käre läsare, kan klicka på länken här nedan, klicka på "spara som" från arkivmenyn (motsv), och sedan placera filen på valfritt ställe på din hårddisk. Och sedan kan du läsa den, fördjupa dig i detta med musisk matlagning som handlar om att ha kul när man lagar mat, att inte se så fascistiskt på måttangivelser, att sjunga en sång medan man vispar bearnaisen och så vidare.

Det är en läsbar kokbok det handlar om, en matbok med substans. Det är essäer blandat med hårdfakta; det finns en hel del recept i härligheten, du får lära dig grunderna. Jag är en bra lärare för detta för jag har kockutbildning.

Jag har kockutbildning och jag har bildning, historisk och kulturell cred. Så om ni vill laga mat med dylik kulturell inramning, gå till bords med Talleyrand, Peter den store och Bismarck - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni veta hur det går till på krogen, hur man lagar mat med den där omisskännliga krogkänslan - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni ha litterära matcitat, laga mat med Alice B. Toklas och Evert Taube - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni laga Svenssons julbord, äta militärmat och ta del av min matfilosofi - läs "Den musiske matlagaren".

Nu har jag verkligen bankat in titeln, eller hur. Så vad mer har jag att säga? Inget annat än att boken finns att hämta ner här:

http://www.fandom.se/svensson/musiskmat.pdf
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » lör 30 jan 2010, 19:17

Denna bok anbefalles. Har ni inte läst något annat av Lennarts oeuvres rekommenderas i alla fall detta verk!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » lör 30 jan 2010, 22:19

En gratis bok, det tackar vi för! Jag hade tänkt läsa inledningen och spara resten till senare, men blev fast och fortsatte genom hela den första historiska exposén. Lätt och ledigt skrivet är det, med stort engagemang dessutom.

Med tanke på din klagan över muren mellan matböcker och kokböcker undrar jag om du läst Deadeye Dick av Kurt Vonnegut. Den är visserligen varken mat- eller kokbok, men en skönlitterär sak med insprängda recept.

Det ska hur som helst bli roligt att läsa Den musiske matlagaren. Jag har varit nyfiken på den ett tag, men inte prioriterat att köpa den, kanske mest för att mina matvanor förmodligen får mig att inte pröva särskilt många, om några, av recepten. Men det brukar vara trevligt att läsa Svensson-essäer, så jag kommer sannolikt att ha utbyte av den ändå.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Nästa

Återgå till Författare och böcker