Steph Swainston

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Steph Swainston

Inläggav jophan » mån 27 nov 2006, 13:49

Jag befinner mig som sagt i slutet av The Year of Our War nu. Till att börja med är jag förvånad över att det är renodlad fantasy. Av det jag har hört folk säga om boken fick jag uppfattningen att den var mer slipstreamig, men det är ju ren fantasy.

Sedan är jag också förvånad över att boken har hälsats som nydanande, att den skulle vara mycket annorlunda. Jag tycker att den är bra än så länge, och det är ju inte dussinfantasy av Eddings/Feist/Kerr-typ, men särskilt nyskapande är den väl inte? Eller är det folk som inte har läst Mervyn Peake och China Miéville som tycker det, som bara har läst dussinfantasy tidigare?

Någon som har läst den och har åsikter om detta?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 27 nov 2006, 17:03

Jag har inte kommit mer än en bit i den än, men jag kan preliminärt hålla med dig.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav J-h:n » mån 27 nov 2006, 19:26

Så här skrev jag på SF-Bokhandelns hemsida när boken kom i original:

Steph Swainston skriver en skitig och bångstyrig fantasy som ekar av både Roger Zelazny och M. John Harrisons Viriconium-svit men känns fullständigt originell.

I retrospekt tror jag ett nyckelord här är "känns". Det finns så många detaljer som markerar att det här inte är vanlig fantasy, särskilt i början, där Jant köper en tidning och läser om sin senaste presskonferens och bär en t-shirt med texten "Haciliths maraton 1974" och sådär. För att inte tala om den fantasieggande upplysningen att gud är på semester sedan tusentals år - här börjar ju sf-läsaren genast spinna teorier om huruvida hela denna värld är en virtuell verklighet av något slag.

Men sedan är ju själva berättelsen egentligen rätt konventionell. Åtminstone i första boken. Jag har en känsla av att det kan dröja några böcker innan man riktigt kan bedöma vad det är Swainston sysslar med. Men det har jag inget emot.

Hela min text om The Year of Our War finns här (fast läs ännu hellre den utförligare recensionen i Nova nr 3 2004):

http://sfbok.se/standardfiler/aspfra4.a ... dens/fan21
J-h:n
Letterhack

Inläggav J-h:n » mån 27 nov 2006, 19:30

Hoppsan, följde man länken i mitt förra inlägg kom man till den senaste Månadens fantasy. Nå, det är bara att leta rätt på titeln bland de gamla böckerna i vänsterspalten och klicka sig vidare.
Letterhack

Inläggav jophan » mån 27 nov 2006, 20:34

Varför känns det som att den har drag av Zelazny? Det var min första tanke och jag höll på att skriva "korsning av Roger Zelazny och China Miéville", men när jag tänkte efter kom jag inte på vad som känns i Zelazny i den och ångrade mig, och tänkte att jag nog hade associerat fel. Men uppenbarligen tänkte du i samma banor. Vad i den är det som känns som Zelazny?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Steph Swainston

Inläggav tompe » mån 27 nov 2006, 23:31

jophan skrev:Jag befinner mig som sagt i slutet av The Year of Our War nu. Till att börja med är jag förvånad över att det är renodlad fantasy. Av det jag har hört folk säga om boken fick jag uppfattningen att den var mer slipstreamig, men det är ju ren fantasy.

Nej, du läser fel. Det är ju ren sf... Den nämndes väl i new weird-diskussionen och där tycker jag den passar.

Sedan är jag också förvånad över att boken har hälsats som nydanande, att den skulle vara mycket annorlunda. Jag tycker att den är bra än så länge, och det är ju inte dussinfantasy av Eddings/Feist/Kerr-typ, men särskilt nyskapande är den väl inte? Eller är det folk som inte har läst Mervyn Peake och China Miéville som tycker det, som bara har läst dussinfantasy tidigare?

Någon som har läst den och har åsikter om detta?

Jag läser alldeles för lite fantasy för att kunna bedömma om en sak är nydanade eller nyskapande. Vad tycker du krävs för att en sak ska vara nyskapande? China böcker åminner ju till viss del om andra så man kan ju argumentera att de inte är nyskapande heller.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » mån 27 nov 2006, 23:34

jophan skrev:Varför känns det som att den har drag av Zelazny? Det var min första tanke och jag höll på att skriva "korsning av Roger Zelazny och China Miéville", men när jag tänkte efter kom jag inte på vad som känns i Zelazny i den och ångrade mig, och tänkte att jag nog hade associerat fel. Men uppenbarligen tänkte du i samma banor. Vad i den är det som känns som Zelazny?

Släkter, interna strider och odödlighet?

Folk jämför ofta med Zelazny. Är det komponenter i handling folk tänker på då eller är det stilistiska saker? Jag läste ett par Amber-böcker för väldigt länge sedan men gillade dem inte då och jag minns inte någon speciell stilistik. Lord of Light och en del andra Zelazny-böcker gillade jag för dess handling.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav J-h:n » tis 28 nov 2006, 01:21

Vad som liknar Zelazny? Dels det uppenbara, förstås - en krets av odödliga som bråkar inbördes, som i Amber-böckerna eller Lord of Light. Men det är något mer också: att berättaren känns både som en modern person med moderna attityder och som en produkt av sin feodala miljö, på samma gång, och att spänningen däremellan gör honom intressant. (Och det förstärks väl av att det förekommer en massa moderna grejer i Fourlands, precis som i Amber.)
Letterhack

Re: Steph Swainston

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 10:43

tompe skrev:
jophan skrev:Jag befinner mig som sagt i slutet av The Year of Our War nu. Till att börja med är jag förvånad över att det är renodlad fantasy. Av det jag har hört folk säga om boken fick jag uppfattningen att den var mer slipstreamig, men det är ju ren fantasy.

Nej, du läser fel. Det är ju ren sf... Den nämndes väl i new weird-diskussionen och där tycker jag den passar.

Men New Weird är ju fantasy, inte sf.

tompe skrev:Jag läser alldeles för lite fantasy för att kunna bedömma om en sak är nydanade eller nyskapande. Vad tycker du krävs för att en sak ska vara nyskapande? China böcker åminner ju till viss del om andra så man kan ju argumentera att de inte är nyskapande heller.

Miéville kändes som något helt nytt, revolutionär vänstergerilla och magi, magiska varelser i en skitig, sf-liknande storstadsmiljö med starka inslag av skräck; Swainston gör det inte. Jag tycker att Swainston närmast (i den enda boken jag har läst) kan beskrivas som någon som tar Amberböckernas persongalleri, placerar det i en värld som följer Miévilles litterära program och genomför det med ett distinkt eget kynne. Men bra är det!

J-h:n skrev:Vad som liknar Zelazny? Dels det uppenbara, förstås - en krets av odödliga som bråkar inbördes, som i Amber-böckerna eller Lord of Light. Men det är något mer också: att berättaren känns både som en modern person med moderna attityder och som en produkt av sin feodala miljö, på samma gång, och att spänningen däremellan gör honom intressant. (Och det förstärks väl av att det förekommer en massa moderna grejer i Fourlands, precis som i Amber.)

Visst. Huvudet på spiken.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tis 28 nov 2006, 11:21

Jag drog faktiskt inte alls någon Zelazny-koppling när jag läste The Year of Our War, även om det så i efterhand när ni nämner det känns som om det borde ha varit det. Jag gick tillbaka till texten jag skrev efter att ha läst The Year of Our War och insåg att den knappt sade mig någonting alls, bortsett från att det är en riktigt bra bok som man borde läsa, typ. Vilket i och för sig stämmer.

Jag tror att det som jag tyckte kändes mest innovativt var just kombinationen av saker jag inte alls förväntade mig. Hon tar lite av det ena som jag har stött på i ett sammanhang och slänger in det i ett annat på ett sätt som i alla fall inte jag förväntat mig alls, och gör det snyggt, vilket skapar en mycket tilltalande röra som känns fräsch.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 11:28

Vad jag nu funderar på är om parallellerna med vår värld - jeans, t-shirts, kronologin (den utspelar sig i början på 2000-talet, gud dog vid början av tideräkningen), det var en världsutställning i Crystal Palace 1851 - är där för att det kändes som en Kul Grej At The Time, eller om de har djupare syften än så.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 14:53

Jag har gjort en egen tråd av diskussionen om gränsen mellan fantasy och annat: http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=131

Och New Weird-diskussionen hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=137
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Författare och böcker