"Antropolis", ny svensk sf-roman

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav jophan » fre 29 maj 2009, 12:28

Har du den redan färdigbeskuren eller ska jag mejla en sådan version till dig?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 29 maj 2009, 12:31

(Jag har en väldigt läsbar version på hårddisken.

Jag vet inte om det är vad som menas med "färdigbeskuren", men den går att bifoga i mail, det har jag prövat. Nöjda läsare.)
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » fre 29 maj 2009, 12:49

Svensson skrev:Jag vet inte om det är vad som menas med "färdigbeskuren"

En i A5-format utan skärmärken i hörnen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 29 maj 2009, 13:11

I så fall: skicka en färdigbeskuren! För den jag har har förvisso sådana där skärmärken i hörnen. Tack på förhand.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » fre 29 maj 2009, 13:16

I din inkorg nu!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » mån 08 jun 2009, 06:33

Alla här torde veta vad "SF-Bokhandeln" är - att den finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och har det mesta inom sf och fantastik.

Nu har man även "Antropolis" i lager. Så den som bara måååste kolla in denna bok som jag talat om under hela våren här på forumet, den som vill se hur den ser ut, hur den känns, hur den ligger i handen, kan nu gå in på respektive affär och göra detta.

Och vill man köpa ett ex över nätet, gå hit:

http://sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=85642
Svensson
Trufan

Inläggav Bbeccarii » mån 08 jun 2009, 13:47

Sheriffen skrev:Räka är mycket riktigt sällsynt fånig gammal fannisk slang för recension och det är ett av de fanslangbegrepp jag tycker att man helt borde lägga av med. Om sci fi är vämjeligt, så är räka helt störtfånigt. Och recension är inte så svårt att stava till, egentligen.

Sheriffen gör upp räkningen med det leda slangordet. Fast det kanske är lika bra. Allt annat skulle ju få konsekvenser - bottar som genomsveper Internet efter recensioner: räktrålare (navigerandes meddelst död räkning); pillade räkor i ironisk sås... :D

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Re: "Antropolis", ny svensk sf-roman

Inläggav Bbeccarii » mån 08 jun 2009, 13:52

Svensson skrev:En viss Jenro Klao

General Clausewitz? Hur har du tänkt när du döpt de andra personerna?

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » tis 09 jun 2009, 06:19

@Bbeccarii: Hm nej, huvudpersonen Jenro Klao är synnerligen omilitärisk, har inget med Clausewitz att göra. Jag bara kom på namnet, tyckte det lät bra.

Däremot den andlige gurun, new age-fanatikern ELANDER LYSION, hans namn konstruerades baklänges, typ att enklaven där han håller till skulle heta ELYSIA, associerande till "Elyseiska fält" (de odödligas marker i orfisk mystik), varmed man också kunde tänka att enklaven bildas av hans namn: "E. Lysion" - Elyison - Elyisa...

Invecklat? Kanske det...

GOTSIS FRIPP, Antropolis' tekniske trollkarl, fick ett förnamn av ett efternamn jag har på mitt distrikt (tidningsabonnent), och ett efternamn av en viss gitarrist (Robert Frip, ett p där).

GUNGA SURF, stadens borgmästare, vet jag inte varifrån jag fick namnet...

De flesta namnen är tagna bara för att låta bra, låta lite främmande och framtidsaktiga. Men vi har en del normalare namn också, som VIVEKA FJÄDER till exempel. Bara för att det är framtid har ju inte alla gamla namn kommit ur bruk.

Devan GERIDON fick dock sitt namn eftersom han var vithårig vilket antydde "gammal vis man". Stammen ger- som i "gerontokrati" (de äldre styr) var här medvetet vald.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » sön 14 jun 2009, 07:01

Det ryktas att tidskriften MITRANIA skrivit något om "Antropolis" i senaste numret. Recension, anmälning typ.

Stämmer detta?

I så fall, kan någon pm:a mig texten (eller lägga in den i denna tråd)? Jag vet att det innebär visst jobb men jag vore väldigt tacksam om så skedde.
Svensson
Trufan

Inläggav Bbeccarii » sön 14 jun 2009, 14:25

Svensson skrev:Det ryktas att tidskriften MITRANIA skrivit något om "Antropolis" i senaste numret.

Mitrania nr 1 2009. En notis under "Nyutkommet svenskt": "Antropolis är en roman som säljs via författaren Lennart Svenssons blogg. Temat är sf/new age och titeln syftar på en stad i framtiden som slits mellan teknokrater och esoteriker. Boken lär vara bra skriven och intressant för de mer filosofiskt inriktade. Begränsad upplaga."

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » sön 14 jun 2009, 14:28

Tack.

Koncis anmälning förresten, kudos till Mitrania.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » mån 15 jun 2009, 10:42

Jag har för mig att NOVA SF recenserat "Antropolis" också.

Mats Linder har skrivit texten, det tror jag mig veta; om den sedan publicerats vet jag inte. Vet ni?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 15 jun 2009, 10:46

Svensson skrev:Jag har för mig att NOVA SF recenserat "Antropolis" också.

Mats Linder har skrivit texten, det tror jag mig veta; om den sedan publicerats vet jag inte. Vet ni?

Prenumererar du inte på Nova Science Fiction?! Vafalls?!

Hur som helst, i Nova nr 20, där även Eld och rörelse recenseras.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » ons 17 jun 2009, 07:27

Sheriffen skrev:
Svensson skrev:Jag har för mig att NOVA SF recenserat "Antropolis" också.

... i Nova nr 20, där även Eld och rörelse recenseras.

Så är det. Mats Linder granskar både "Eld och rörelse" och "Antropolis".

Om novellsamlingen har han en del att säga (raljant, annorlunda, disparat, udda, levande och personligt), och om "Antropolis" bland annat detta:

Ingen spänning... men mycket filosoferande och diskuterande, interfolierat med noggranna beskrivningar av omgivande miljöer och - inte minst - mat. --- Idémässigt måste jag dock erkänna att jag inte blir klok på anrättningen: att tekniken behöver humanismen som balans och motvikt är förvisso både riktigt och viktigt, men som tema för en roman? Kanske har jag missat något. - Hur som helst är det en sympatisk roman. --- Lättläst och personligt språk, massor med tankar och resonemang, sympatiskt innehåll...
Svensson
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Författare och böcker