Rymd-Olov skrev:Martin Andersson skrev:Rymd-Olov skrev:Själv läser jag Heaven's Reach av David Brin, sista delen i den nyare Uplift-trilogin. Ska medge att jag började läsa den trilogin bara för att få reda på hur det går för delfinerna från Startide Rising. Lika bra som den sistnämnda är inte trilogin, men den börjar artar sig något. Eftersom man får följa en massa olika karaktärer blir det lite som att läsa en massa olika historier, varav en är riktigt bra, en riktigt dålig och irriterande och resten okej.
Säg till när du har läst ut den, för jag har några kommentarer som tyvärr är väldigt spoilerfyllda.
Nu är jag klar!
Oj, egen tråd och allting...
Jo, jag tänkte bara ventilera min frustration över slutet, där kapten Creideiki skymtar förbi som allra hastigast. Vad har egentligen hänt med gänget som blev lämnade kvar med
Streakers rymdfärja efter det att
Streaker lämnade Kithrup hals över huvud? Jag hoppades man skulle få svar på det, men det hänger fortfarande -- 24 år efter
Startide Rising -- i luften. Brin har lovat att berätta fortsättningen, men nu för tiden verkar han bara blogga -- han har knappt gett ut någonting på flera år.
Men det är onekligen förbaskat bra böcker. :D
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos