Detta är en kommentar till http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1138 (forumredaktörens anm.)
Jag har tittat på översta länken och kan skrattande säga att jag beklagar att jag inte får säga för mycket, eftersom det inte är god kutym inom förlagsvärlden att på offentlig plats tala nedvärderande om författare/böcker man arbetat med (i mitt fall som översättare).
Låt mig ändå bara få noterat att de faktiskt är för snälla mot Terry Goodkind. Vore han liberatarian vore hans politiska åsikter av det slaget att i alla fall jag skulle kunna symaptisera med många - men inte alla - av dem. Fast i själva verket är han objektivist. Han har till och med låtit "utbilda" sig vid häxtantens gamla institut, som heter något i stil med The Ayn Rand Insitute eller något sådant.
En fascinerande omständighet är att i en bok någonstans i mitten av serien, där hans hjälte Richard och dennes flickvän Kahlan (dessa båda är härskare över den allians som står emot ondskans makter i form av kejsar Jagang och dennes styrkor) blir ohyggligt upprörda över att ett av länderna i den påtvingade (nota benen, man väljer inte själv) unionen vill ha demokrati i stället för att låta dem (Richard och Kahlan) tvåväldigt härska över landet, citeras ordagrant den före detta diktatorn i Italien, fascisten Benito Mussolini. Av Richard, alltså. Jag vet, för jag översatte och ville hitta källan till vad som uppenbarligen var en redan existerande, ideologisk maxim. En maxim om alltså visade sig komma från först Benito Mussolini och sedan Ayn Rand, och nu även Terry Goodkind. Jag tror inte att någon av de båda senare hade en aning om vem som först fällde det ideologiska yttrandet, men det som är så talande är ju att de helhjärtat instämmer i det.
Och nej, det här är några år sedan, så jag minns inte precis vilket citat det var. Men kan ta reda på det.
Kör hårt,
Sheriffen