Noen av de tapte scenene fra Metropolis funnet

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Noen av de tapte scenene fra Metropolis funnet

Inläggav OsloPC » lör 05 jul 2008, 13:50

«Last Tuesday Paula Félix-Didier travelled on a secret mission to Berlin in order to meet with three film experts and editors from ZEITmagazin. The museum director from Buenos Aires had something special in her luggage: a copy of a long version of Fritz Lang’s Metropolis, including scenes believed lost for almost 80 years. After examining the film the three experts are certain: The find from Buenos Aires is a real treasure, a worldwide sensation. Metropolis, the most important silent film in German history, can from this day on be considered to have been rediscovered.»

http://www.zeit.de/online/2008/27/metropolis-vorab-englisch

Slikt skjer jo iblant, som når en mer fullstendig versjon av Dreyers Jeanne d'Arc enn de man trodde var de eneste som var bevart, for noen år tilbake dukket opp bak en vegg i Oslos sykehus for sinnslidende... (!)

- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 05 jul 2008, 13:55

Fullständigt omtumlande. Fullständigt.

Vilken fantastiskt god nyhet!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 05 jul 2008, 14:04

Sådana här nyheter gör mig undantagslöst på strålande humör.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » lör 05 jul 2008, 20:14

Jag kan inte minnas sist en filmnyhet kändes som någonting stort och viktigt och relevant för mig, men det här gjorde det. Wow!
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 06 jul 2008, 06:56

Det enda som blir ens jämförbart är när - inte om - man hittar den saknade tredjedelen (ungefär) av Orson Welles slaktade mästerverk The Magnificent Ambersons.

Men det går ändå inte att jämföra. Orson Welles må ha varit filmens största geni genom alla tider, men Metropolis befinner sig kulturellt på ett helt annat plan än The Magnificent Ambersons (och det helt oavsett det faktum att Fritz Lang är en av de ytterst få regissörer som man bör och kan räkna in i samma liga som Orson Welles).

Metropolis är en vision. Metropolis har blivit ett inbegrepp, en metafor för den moderna tidens - för framtidens - oändliga, gigantiska stad, där alla invånare, hög såväl som låg, i själva verket är slavar under den väldiga stadens själva väsen, ett väsen som är ofrånkomligt, storslaget och fasansfullt. Redan i de väldiga stadsbilderna syns dikotomin - samtidigt som de ofattbart höga byggnaderna når himlen, överstrålade av solskenet, är de bottenlöst mörka klyftorna mellan dem lika obönhörligt dystra och skräckinjagande som stadens högsta spiror är hoppingivande. Fritz Lang skapade med sin film en bild av inte bara en tänkt framtid, en spekulation, utan en närmast filosofisk metafor för de oöverskådliga storstäder som i dag, nästan i det årtionde då filmen utspelas, har blivit en verklighet världen över.

Världen kommer aldrig att se ut som i Metropolis. Och den ser redan ut som i Metropolis. Därför att som metafor för om än inte trogen bild av den väldiga staden, och i förlängningen för den moderna civilisationen och dess villkor, står Metropolis oöverträffad. Ett verk av - möjligen - samma dignitet som Sången om Ilion (Iliaden); även det ett verk om den i visionen skådade, sköna, vidunderliga staden, staden om vilken sånger sjungs i årtusenden.

Drömmen om den sköna, fasansfulla, gigantiska, fantasieggande, vidunderliga staden. Drömmen om den slutgiltigt storslagna av människans skapelser - och de ohyggliga villkor som blir dess oundvikliga följd.

Och nu, äntligen, efter 80 år, har vi den enastående turen att leva i det tidevarv då vi får se detta osannolika mästerverk i princip i sin helhet.

För i alla fall mig är det lika storslaget som att få läsa resten av eperna av vilka Iliaden och Odysséen är bara två.

Det här är inte historiskt.

Det är världshistoriskt.

Och det märkliga, det förunderliga, är att det inte är en överdrift.

Kör hårt,
Sheriffen
(som gärna skulle vilja ha en lägenhet i Metropolis)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 24 jun 2009, 13:30

Kinematografi nås av nyheten att fullständigt komplett är den återfunna Metropolis ändå inte, eftersom en bit är så skadad att det är osannolikt att den går att använda. I rulle 5, efter det att Maria har tagits till fånga av Rotwang, Freder och Georgy har bytt kläder och Georgy har tagit sig till Roshiwara, så kommer följande (och här börjar rulle 5): Freder uppsöker Josephat för att ta reda på vart Georgy gått, Slim letar efter Freder, men hittar Georgy hos Yoshiwara. Freder går då till katedralen och nu kommer den bit som förmodligen inte går att använda: en präst predikar (det sker 5.33 in på rullen) och Freder får se detta och uppsöker sedan alkoven med de sju dödssynderna. Det som nu ryktas - det är inte helt bekräftat - är att prästens predikan är så skadad att den inte går att rädda. Vi har själva predikan, för den finns i manus, men vi får sannolikt inte se den på den restaurerade filmen.

Men med detta sagt: vad vi kommer att få är den version av Metropolis som premiärvisades, minus prästens predikan. Och nu är jag uppriktigt sagt inte säker på hur mycket av filmen som klipptes bort när filurerna på filmbolaget la sina fula tassar på den, men jag vill minnas att vi klockar in på häpnadsväckande 105 minuter. Rätta gärna om jag har fel.

Under alla omständigheter är och förblir detta en fantastisk sensation och jag rusar, flyger, hjular, tar till och med markrullare om nödvändigt så fort filmen visas i sitt nästan kompletta skick någonstans i världen. Förutom att jag förstås saliverande köper DVD:n när den kommer. I 1927 exemplar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio