Indy 4 - Datorernas kamp

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Indy 4 - Datorernas kamp

Inläggav Sheriffen » tis 27 maj 2008, 23:42

Nu har det häpnadsväckande hänt att det kommit en backlash. Den fjärde Indiana Jones-filmen, som nyligen haft premiär, har förvisso spelat in massor med stålar under premiärhelgen - men det har också höjts ett ramaskri, både bland Indy-fans i publiken och bland kritiker, i protest mot att Mr. Visual Special Effects i form av datoranimeringar fått ett så gigantiskt utrymme att filmen (surprise, surprise) ser helt artificiell ut.

Äntligen!

Filmen innehåller 450 datoranimerade bakgrunder med tillhörande effekter och det är åt helvete för många, kanske i all synnerhet som Steven Spielberg hade utlovat en Indy-film gjord på det gamla hederliga sättet - som film, inte som datorspel.

Ramaskriet har varit så högt att BBC World under sitt timslånga nyhetssegment under gårdagen körde ett specialinslag om just detta, där man dels visade bitar ur filmen och dels i studion intervjuade en amerikansk filmkritiker (jag uppfattade inte hans namn och kände inte igen honom till utseendet, irriterande nog!) som berättade om både protesterna och själva specialeffekterna, som han totalsågade.

Så enastående glädjande. Med så väldig uppmärksamhet kring problemet har vi kanske härmed sett ett litet, litet myrsteg på väg tillbaka till riktig film, till och med om den är stämplad "Made in Hollywood".

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 28 maj 2008, 19:14, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Re: Indy 4 - Datorernas kamp

Inläggav margl » ons 28 maj 2008, 15:11

Sheriffen skrev:Så enastående glädjande. Med så väldig uppmärksamhet kring problemet har vi kanske härmed sett ett litet, litet myrsteg på väg tillbaka till riktig film, till och med om den här stämplad "Made in Hollywood".

Hurra!!!

Jag hade bestämt mig i förväg att försöka undvika att se den nya Indiana Jones-filmen på grund av allt datoranimerat trams jag misstänkte skulle dyka upp.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Återgå till Film, tv och radio