Conan och Nietzsche

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Conan och Nietzsche

Inläggav Svensson » fre 16 maj 2008, 10:09

Den första Conanfilmen inleddes med ett Nietzschecitat, har jag för mig. I så fall vilket?

Tacksam för svar.
Svensson
Trufan

Inläggav centerwall » fre 16 maj 2008, 10:44

Efter lite googlande vågar jag påstå att det är följande citat:

"That which does not kill us, makes us stronger."

Jag har inte filmen hemma, så jag kan inte verifiera detta.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » fre 16 maj 2008, 12:04

Jodå, det stämmer. Dvs det citerades i engelsk översättning, inte i original.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 16 maj 2008, 14:01

Tackar ödmjukast för sakkunskapen.

Har själv inte sett filmen, bara en blänkare på Filmlrönikan när det begav sig, inklusive denna magiska inledning med Krutskalle-citat, svärdsexercis i morgonsolen och annat hemskt. Javisst var detta hemskt, i det tidiga 80-talets Sverige, där var allting till höger om folkpartiet hemskt...
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 16 maj 2008, 14:11

Jag såg filmen på pressvisningen och det är ju ghubevars mer än ett kvarts sekel sedan och jag har inte sett den sedan dess, men kan ändå meddela att den faktiskt har en del kvaliteter och i alla fall är sevärd för den som gillar Conan. Inte för nedtyngd av specialeffekter och (kanske just därför) suggestiv skildring av Conans värld rent scenografiskt och med förvisso enkel intrig, men i alla fall en Arnold Schwarzenegger som för första och sista gången i sin karriär faktiskt är som klippt och skuren för rollen han spelar (och jag menar allvar; ej ironi, detta).

Men med det sagt hävdar jag förstås inte att detta är något slags stor filmkonst eller så. Men det är faktiskt en kompetentare-och-något-subtilare-än-vanligt fantasyfilm inte utan kvaliteter.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 16 maj 2008, 20:35, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 16 maj 2008, 20:07

En av de stora kvaliteterna i filmen är färgsättningen, som jag fann mycket imponerande; den första Conanfilmen är en film i mycket dämpad färgskala, och dessutom med förnämligt foto. Ingetdera har förts över till den andra filmen, beklagligt nog.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan_L » ons 21 maj 2008, 08:21

Om man lyssnar på det hysteriskt roliga (jag undrar om de är fulla eller höga) kommentarspåret med Schwarzenegger och Milius får man sig till livs lite mer om filmens filosofi.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Återgå till Film, tv och radio