Flash Gordon i radio och som serie

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Flash Gordon i radio och som serie

Inläggav Sheriffen » ons 23 jan 2008, 10:38

Det här kan verka som en något udda fråga, men förklaringen kommer att skönjas i form av eventuell artikel till Vetsaga eller Åkas fanzine (ja, Japanrapproten kommer, Åka!) eller SFF-Bulletin eller något.

I mitten på 30-talet fanns med William Randolph Hearsts alla dagstidningar en bilaga på söndagarna som hette Comic Weekly. Den innehöll en lång rad olika serier, bland dem Flash Gordon. Från och med 1935 gick Flash Gordon även som veckovis återkommande, dramatiserad radioföljetong.

Fråga: är de äventyr med Flash Gordon som förekom på seriesidorna desamma som äventyren i radio, det vill säga kunde man både läsa och lyssna till samma äventyr varje vecka?

Jag inser att den här frågan inte är lätt, men det är därför jag vänder mig till världens enda Allvetande Forum.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 23 jan 2008, 16:27

Radioserien började 22 april 1935 men fortsatte i bara 26 avsnitt och slutade 26 oktober, varefter den ersattes på samma sändningstid av Djungel-Jim. Men det verkar som om radioavsnitten i allt väsentligt under åtminstone de första 24 veckorna följde handlingen i Alex Raymonds samtidiga tecknade serie, alltså helt inriktade på Gordons äventyr på Mongo och med i huvudsak samma handling som i den tecknade versionen. Här kan man införskaffa ett antal avsnitt till facilt pris: http://www.otrcat.com/flash-gordon-p-12 ... m9epgnv0k2

Efter de första 24 veckorna började däremot radioserien avvika drastiskt från den tecknade förlagen, och i radion fick de häpna lyssnarna höra hur Blixt och Diana återvänder till jorden, gifter sig och träffar Djungel-Jim, som alltså därefter övertog radioäventyrandet medan de forna rymdfararna drog sig tillbaka.

Den 28 oktobrt 1936 började i stället en annan, ny Blixt Gordon-radioserie, nu med titeln "The Further Interplanetary Adventures of Flash Gordon". Den sändes fem dagar i veckan men hade ingen direkt koppling till den tecknade serien, utan handlade om Blixt, Diana och Zarkov på äventyr i Atlantis. Efter 74 episoder upphörde också den radioserien den 6 april 1936

Möjligen kan radioseriens korta livstid ha att göra med att man när den upphörde antagligen börjat förbereda den första filmserien om Blixt Gordon, som ju kom 1936. Å andra sidan kan ju Djungel-Jim helt enkelt ha varit mer populär. Några fler radioserier kom inte, så jämnt 100 Blixt Gordon-avsnitt finns att samla på för den hugade fanatikern.

Å andra sidan går väl så vitt jag har hört fortfarande den nyproducerade Blixt Gordon-TV-serie som började sändas i höstas. Så även om vid det här laget till och med den tecknade serien är nedlagd, lever Blixt Gordon märkligt nog vidare.

John-Henri
Senast redigerad av john-henri ons 23 jan 2008, 16:52, redigerad totalt 2 gånger.
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 23 jan 2008, 16:36

Nu ska man ju betala, tycker jag, och inte piratnedladda saker och ting. Fast just de här radioavsnitten förefaller faktiskt vara public domain och finns gratis här:

http://radiomemories.libsyn.com/

Tack för redogörelse!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 23 jan 2008, 16:55

PS: Verkar kronologin i ovanstående, liksom Sheriffens numera fristående citat, konstig för eventuella läsare, beror det på att jag sitter i gymnastikhall i Malmö den här eftermiddagen (liksom rätt många) och inte har tillgång till mina normala mailfunktioner, som är kopplade till företagets datornät, men väl däremot till den här sortens diskussionsfora. Följaktligen började jag svara Sheriffen ur huvudet men fortsatte sedan ut på nätet för att samla bättre information och ändrade efter hand mitt första inlägg medan det skrevs, för att först sedan det avslutats se att Sheriffen redan svarat och att tydligen PC också gjort det på annan plats. Så kan det gå.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 23 jan 2008, 17:04

Jo, fast sedan dess har jag ju anpassat mitt svar till den nya version av ditt svar som du postade, så allt är väl i den fanniska kronologin.

Hälsa Laura!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 23 jan 2008, 17:45

I gengäld kan jag väl anekdotiskt notera till protokollet att just Blixt Gordon, men i Dan Barrys version (han tecknade enbart dagsserien från 1951, från 1967 även söndagsserien fram till 1990), länge var en av mina (få) tecknade seriepassioner. Barry gjorde Blixt Gordon till närframtids-sf av ofta relativt realistiskt snitt, med äventyr som kunde kretsa om problem på en kraftstation på Merkurius, den förste Marsastronauten som drabbats av torgskräck efter att ha tappat livlinan under en rymdpromenad, vilekomna rymdscouter och liknande. Dagsserien gick i Stockholms-Tidningen när jag var barn och jag samlade den i åratal och klistrade ihop avsnitten till tunna, klamrade böcker i A4-format; senare kom ett antal inte helt olika dagsseriesamlingar ut på svenska, men tyvärr inte kronologiskt ordnade och aldrig kompletta; en sista andning här i landet hade Blixt Gordon som kortlivad egen serietidning runt 1967-1969, när jag och Mats Linder fanns med bland översättarrna. Men enligt redaktören var tidningen landets mest exklusiva kulturtidskrift dårförtiden, med en såld upplaga för de sista numren av bara knappt över ettusen exemplar, så tidningen lades ner och därefter kunde man i åtskilliga år på 1970-talet hitta de serier jag och Mats och väl en eller ett par andra översättare hade tolkat i, av alla tidningar, Fantomen i stället. Det har faktiskt hänt att jag läst om ett eller annat av de här äventyren i någon av de versioner jag sparat dem i. Och de är inte dumma; lite av samma rymden-är-nära-stämning som präglade så många av 1950-talets sf-författarskap. (Senare på 1970-talet fanns också en serietidning kallad Blixt Gordon i färg, men serierna i den hade ingenting med dagstidningsserien att göra utan var översatta efter de specialritade serietidningsäventyr som under en kort period utgavs i USA; här frångick man i hög grad Dan Barrys både tecknarstil och närframtidsrealism och närmade sig i stället Alex Raymonds mer fantasyartade Mongohistorier.)

Allt finns på nät. Så även en bibliografi över dags- och söndagsserierna med angivande av var de publicerats på svenska. Roade bör titta efter här: http://www.ing.umu.se/~me00aen/blixtg.html

John-Henri
john-henri
BNF

Återgå till Film, tv och radio