Meditation över Metropolis

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Meditation över Metropolis

Inläggav Sheriffen » tor 27 dec 2007, 01:42

Spoilervarning.

Fredagen den 21 december klockan 19.03 sände, som tidigare meddelats på listan, radions P1 den engelskspråkiga originalversionen av BBC Radio's timslånga radioteaterdramatisering av Thea von Harbous roman "Metropolis", byggd på filmmanuskriptet hon skrev tillsammans med sin make Fritz Lang.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/ind ... gramID=965

BBC Radio har gjort det här smart, för det låter sig inte göras att i radioteater dramatisera den arketyp som staden Metropolis har kommit att utgöra i det allmänna medvetandet under de åttio år som gått sedan filmen premiärvisades. Den arketypen är primärt visuell. Stadslandskapet i filmen Metropolis, direkt inspirerat av New Yorks Manhattan, äger avsevärd och mycket betydande suggestiv kraft - rader av science fiction-filmer (i modern tid exempelvis Blade Runner och Matrix) är helt uppenbart direkt inspirerade av Fritz Langs verk, men därutöver har kraften i hans vision varit så stark att den givit upphov till ett i flertalet västerländska språk vedertaget begrepp för den väldiga storstaden - just ordet Metropolis. ("New York is the Metropolis of the world." "Detta är ett franskt Metropolis".) Huvudrollen i filmen Metropolis innehas utan tvivel av den väldiga staden, vars invånare - såväl den lyxlevande eliten som de till underjorden förpassade massorna av arbetare - alla i själva verket är dess slavar, underkastade det väldiga, okontrollerbara, goda och onda, sköna och avskyvärda monstrum som staden utgör.

Och hur gestalta detta i ett medium där man inte kan se den vidunderliga staden?

(Parentes: filmes suggestiva kraft blir om möjligt ännu mer imponerande om man betänker att premiärversionen var 210 minuter lång, medan Giorgio Moroders restaurerade version - där bortklippt material som återfunnits på nytt klippts in - är 80 minuter lång. Trots att den är fullkomligt stympad har Metropolis förblivit en av filmhistoriens mest inflytelserika filmer.)*

Manusförfattaren Peter Straughan och BBC valde, som jag tycker smart men också egentligen ofrånkomligt, att gestalta Thea von Harbous Metropolis ur en helt annan synvinkel. Staden finns där och lyssnaren skänks dess svindlande perspektiv i och med upplysningen att Freder (eller Fredersen jr., som han heter i pjäsen) och den övriga eliten bor på våningarna ovanför den 3000:e.

Sedan tar radioteaterpjäsen en annan vändning. För det första är berättelsen inte längre placerad i den för oss anakronistiska framtid där Thea von Harbous Metropolis utspelas; det 2027 som möter oss i radioversionen är betydligt modernare, och bland annat är mobiltelefonen ett föråldrat kommunikationsverktyg som just därför kommer konspiratörerna väl till del - ingen övervakar längre audiotrafiken från och till de gamla satelliterna. Den ständiga konsumtionen har blivit samhällets själva livsblod och därför tar invånarna droger som gör att de aldrig behöver sova så att de ständigt kan konsumera, ständigt köpa de nya produkter som med korta, intensiva mellanrum pumpas ut över marknaden. Det är först när Fredersen jr. besöker de lägre våningarna och byter identitet med en försäljare som helhetsbilden går upp för honom och han i sin jakt på samhörighet i stället förvandlas till en av den av Maria ledda konspirationens omstörtare. Slutet kommer som en chockartad överraskning, inte minst för dem som känner till slutet i filmen/romanen.

Radioteaterpjäsen Metropolis är mycket fristående från filmen och romanen, både intrig- och motivmässigt. Den filmade och den tryckta versionen har tjänat som inspiration, som ett sätt att betrakta de allt större städer och konsumtionssamhällen som brer ut sig över världen. De ursprungliga versionerna har skänkt ett synsätt, en infallsvinkel - och därmed givit upphov till ett väsentligen nytt men besläktat verk med stora förtjänster.

Och är det inte hela poängen med att göra en ny version av någonting?

Fascinerande nog kan dock scener ur filmen väl användas som illustrationer till radiopjäsen, trots att de i många av fallen har en delvis annan innebörd - men för den skull inte saknar beröringspunkter:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... el=1773107

Kör hårt,
Sheriffen

* F. W. Murnau-stiftelsen släppte 2002 en fullständigare version än Moroders på dvd, dock på många ställen med inlagda, förklarande textblock där filmscenerna helt enkelt gått räddningslöst förlorade.
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav centerwall » tis 15 jan 2008, 10:18

Det känns som om jag måste tipsa om att Cinemateket visar en hel del Fritz Lang-filmer i vår. Den 11 mars kan vi Göteborgare njuta av Metropolis och redan den 20 februari visas filmen i Stockholm. Enligt uppgift i nyrestaurerad kopia och med musikackompanjemang.
centerwall
Letterhack
 
Inlägg: 448
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 23:34
Ort: Göteborg

Inläggav Sheriffen » tis 15 jan 2008, 10:41

Ok, det här lägger jag ut rakt av. Här är alltså en lista över Cinematekets (Svenska Filminstitutet) Fritz Lang-retrospektiv under våren. Lägg för all del märke till att Metropolis visas i nyrestaurerad kopia och att Matti Bye ackompanjerar tillsammans med Lotta Johansson, vilket absolut garanterar en enastående stumfilmsupplevelse. Lägg även märke till att det finns mer science fiction och annan fantastik bland filmerna. Och lägg märke till att varenda film i den här serien är bara totalt sevärd. Vi pratar om Fritz Lang här. Ni som alls kan gå, ni rusar. Nu. Och köper biljetter.

Kör hårt,
Sheriffen

Filmer i denna serie
Filmhuset 8/1 kl. 18.00
Spindlarna – del 1: Den gyllene sjön (Die Spinnen, 1. Teil: Der goldene See), Ty 1919 med Lil Dagover. 71’, e.t. Feuillade-inspirerat om förbrytarliga på jakt efter bortglömd inkaskatt. Piano.

Filmhuset 10/1 kl. 18.00
Spindlarna – del 2: Diamantskeppet (Die Spinnen, 2. Teil: Das Brillantenschiff), Ty 1920. 105’, e.t. Uppfinningsrik scenografi i andra delen, där Spindlarna är ute efter Buddha-formad juvel. Piano.

Filmhuset 22/1 kl. 18.00
Den obesegrade döden (Der müde Tod), Ty 1921 med Lil Dagover, Rudolf Klein-Rogge. 112', e.t. Drömbilder av Venedig, Österlandet och Kina i Langs internationella genombrottsfilm, där dödsängel skiljer älskande åt. Piano.

Filmhuset 25/1 kl. 18.00
Doktor Mabuse, spelaren – del 1: Den store spelaren (Dr. Mabuse, der Spieler, 1. Teil: Der grosse Spieler), Ty 1922 med Rudolf Klein-Rogge. 169', e.t. Maktgalen mästerskurk styr Berlins undre värld i första filmen av fyra om Mabuse. Piano.

Filmhuset 27/1 kl. 18.00
Doktor Mabuse, spelaren – del 2: Inferno (Dr. Mabuse, der Spieler, 2. Teil: Inferno), Ty 1922 med Rudolf Klein-Rogge. 123', e.t. Brottsimperiet fortsätter att växa under ledning av en allt galnare Mabuse. Piano.

Filmhuset 8/2 kl. 18.00
Nibelungen – del 1: Siegfried drakdödaren (Die Nibelungen, 1. Teil: Siegfried), Ty 1924 med Paul Richter, Margarete Schön. 141’, e.t. Överdådiga bildkompositioner i första delen av filmatiseringen av den medeltida legenden, där Siegfried dödar draken, kommer över Rhenguldet och ber om Kriemhilds hand. Piano.

Filmhuset 10/2 kl. 18.00
Nibelungen – del 2: Kriemhilds hämnd (Die Nibelungen, 2. Teil: Kriemhilds Rache), Ty 1924 med Paul Richter, Margarete Schön, Rudolf Klein-Rogge. 163’, e.t. Kriemhild gifter sig med Attila och hämnas Siegfrieds död. Piano.

Filmhuset 20/2 kl. 18.00
Metropolis, Ty 1927 med Alfred Abel, Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Rudolf Klein-Rogge. 134', e.t. Härskande klass har slavar under jord i futuristisk fantasi med banbrytande specialeffekter. Musikackompanjemang av Matti Bye (piano) och Lotta Johansson (fiol). Nyrestaurerad kopia.

Filmhuset 22/2 kl. 18.00
Spionen (Spione), Ty 1928 med Rudolf Klein-Rogge, Gerda Maurus, Willy Fritsch, Lupu Pick. 163', e.t. Dolda kameror, gömda mikrofoner, osynligt bläck och elektronisk textöverföring i inflytelserik klassiker där mästerspionen Haghi sprider skräck bland Europas diplomater. Nyrestaurerad kopia. Piano.

Sture 23/2 kl. 16.30
Sture 26/2 kl. 16.30
M, Ty 1931 med Otto Wernicke, Gustav Gründgens. 105', s.t. Peter Lorre gör sitt livs roll i mästerverk där polisen och den undre världen jagar barnamördare med tvångstankar.

Sture 25/2 kl. 16.30
Filmhuset 28/2 kl. 20.00
Fury, USA 1936 med Sylvia Sidney. 94', u.t. Autentiska arkivbilder i Langs första amerikanska film, där Spencer Tracy följer rättegången mot lynchmobben som tror att de bränt honom inne.

Filmhuset 26/2 kl. 20.00
Sture 27/2 kl. 16.30
Doktor Mabuses testamente (Das Testament des Dr. Mabuse), Ty 1933 med Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke. 119', s.t. Mabuses terrorvälde upprätthålls av hypnotiserad överläkare.
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav centerwall » tis 15 jan 2008, 10:48

Sheriffen skrev:Ni som alls kan gå, ni rusar. Nu. Och köper biljetter.


Och får köa ganska länge - i alla fall i Göteborg där biljetterna kan köpas först en halvtimme innan föreställningen.

Men annars håller jag med Sheriffen - det var inte länge sedan Cinemateket körde en Fritz Lang-serie i Göteborg och det var en enastående upplevelse att få se Metropolis på bio med levande musik. Endast piano, men jag finner ingen anledning att klaga på det. Snarare att applådera pianisten!
centerwall
Letterhack
 
Inlägg: 448
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 23:34
Ort: Göteborg


Återgå till Film, tv och radio

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare