Ny Metropolis i TV

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Ny Metropolis i TV

Inläggav Sheriffen » ons 07 nov 2007, 23:52

Tisdagen den 13 november, klockan 02.55 på morgonen, visar TV3 "Metropolis". Men inte riktigt så som vi är vana att se den. Jag citerar ur Aftonbladets TV-bilaga:

"Animerat japanskt äventyr som utspelas i framtiden bland människor och robotar. Det handlar om hur viktiga känslor är, och Tima som är både robot och människa brottas med kärleken. Maktkamp och svartsjuka och politik i fantastiska miljöer. Bygger på en manga från 1949 som i sin tur bygger på Fritz Langs filmklassiker från 1926."

Filmen är från 2001.

Fanns det manga redan 1949?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Ny Metropolis i TV

Inläggav Cesse » tor 08 nov 2007, 14:42

Sheriffen skrev:Tisdagen den 13 november, klockan 02.55 på morgonen, visar TV3 "Metropolis".

IMO en riktigt bra film, med fina animationer, intressanta karaktärer och bra handling. Rintaro står för regi och jag har svårt att se hur någon skulle haft möjlighet att göra filmen bättre.

Sheriffen skrev:Filmen är från 2001.

Fanns det manga redan 1949?!

Eh, det kan man lugnt säga att det fanns.

Lite mera info.

Filmen bygger på Osamu Tezuka's manga: Metropolis

Fördjupa era kunskaper i filmen.

Grundläggande info om Manga och dess historia.
Senast redigerad av Cesse tor 22 nov 2007, 18:11, redigerad totalt 1 gång.
Cesse

Inläggav Sheriffen » tis 13 nov 2007, 23:05

Johan Frick på Fanaclistan:

"Jag har sett filmen. Den är
faktiskt riktigt bra. Och intressant såtillvida att de flesta av
elementen från original-Metropolis finns med, fast hopsatta på nytt sätt
till en helt annan historia. Man får en känsla av att någon sett
stumfilmen för länge sedan utan textskyltar och sedan har försökt
återskapa upplevelsen utifrån ganska fragmentariska minnen."

Efter att ha sett filmen sistlidna natt kan jag inte riktigt hålla med. En av bristerna tycker jag är Metropolis stadslandskap. Om man ser på det väldiga stadslandskapet i Fritz Langs originalfilm är det nästan omöjligt att föreställa sig gatorna mellan de flera hundra våningar höga, kolossalt breda, asymmetriska byggnaderna som annat än djupa raviner där evigt dunkel härskar, men byggnaderna i denna japanska Metropolis var inte tillnärmelsevis så vidunderliga (inte ens Ziggurath, som handlingen kretsar kring) och när gestalterna i filmen befann sig på gatorna på marknivån sken solen friskt och klart. Man anade till och med en lätt vårbris, i alla fall innan det började snöstorma (vilket det gör i ungefär halva filmen).

I originalfilmen - vars titel inte är en tillfällighet - är staden huvudpersonen. Den vision som filmen "Metropolis" numera representerar är, som så ofta är fallet med stora konstverk, något som går utanpå själva filmen, som är ännu mäktigare och suggestivare än det filmen visar. Filmen är legendomspunnen, nästan modernt mytisk - och i takt med att legender och myter kring den har växt, har även det väldiga Metropolis växt. Ordet används som bekant inte så sällan som benämning på väldigt stora städer - "New York, the metropolis of the world", och så där - och det förutsätts att man, i alla fall som västerlänning, mer eller mindre förstår vad som åsyftas (vilket man rimligen också gör, oavsett om man har sett Fritz Langs film eller ej).

Det Metropolis som gestaltas i den japanska animé-produktionen saknar nästan varje spår av denna kolossala, ohyggliga, underbara, skrämmande, praktfulla maskinstad, detta storslagna monstrum som i kraft av den vördnad och fasa och kärlek det ger upphov till hos sina invånare behärskar dem alla, även diktatorn.

Metropolis är sinnebilden, arketypen, för den ofattbart kolossala, vidunderliga staden. Men bara i Fritz Langs version. (Jag skulle för övrigt vilja rekommendera till studium av de teckningar som låg till grund för filmproduktionen, där många av de vyer över staden som kom att klippas bort och för evigt gå förlorade när filmen slaktades visar ett ännu mycket mäktigare Metropolis än det man ser i filmen så som den ser ut i dag.)

På byggnadernas översta kanske hundra våningar lyser solen; därinunder härskar dunklet i de djupa gaturavinerna, och under dem finns den evigt mörka underjorden, Metropolis maskinhjärta, där arbetarna lever dygnet runt, som slavar till de maskiner som håller hela den väldiga staden vid liv.

Det finns enstaka scener i den japanska filmen där underjorden porträtteras suggestivt; de med väldiga kugghjul som roterar till synes för evigt. Men katakomberna och den sjaskiga, laglösa (! - omöjligt i det riktiga, hårt kontrollerade Metropolis) världen i underjorden hör inte till denna film, till denna vision.

Arbetarna är i filmen ersatta av robotar, men det är å andra sidan också frågan om en helt annan berättelse än i originalet.

Vilket hade varit en rätt bra anledning att inte påstå att filmen är en tolkning av eller fortsättning på eller återinspelning av Fritz Langs "Metropolis", för det är den inte annat än till namnet och mycket ytligt rent intrigmässigt (en kvinnlig robot som ser ut som en människa, tillverkad av en galen vetenskapsman, är ett bärande inslag i handlingen).

I övrigt ser jag inte annat än att det här är en rätt enkel berättelse (vilket även originalet var), där det goda slåss mot det onda. Överraskande och till filmens fördel är dock att utgången inte är entydigt till det godas favör.

Fast den är inte "Metropolis". Inte begreppet, visionen, arketypen, symbolen Metropolis - den ofattbart kolossala, vidunderliga, underbara, ohyggliga staden.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 14 nov 2007, 03:22, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 13 nov 2007, 23:42

Här en av de klassiska bilderna på staden. (Dock inte en av dem med de asymmetriska, ännu kolossalare byggnaderna.) Lägg märke till en inte oväsentlig detalj; den gata man i förstone ser mellan byggnaderna är inte den enda. Ravinen mellan husen är mycket djupare än så.

Se ljuset, se dunklet:

http://davidszondy.com/future/city/Metropolis%2001.jpg

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Resan till Melonia

Inläggav Ollie » tor 15 nov 2007, 22:25

Det slog mig att en annan tecknad film, "Resan till Melonia" eller vad den hette (med Melonias cancersvulstiga radiakväxtlighet som paradis och Plutonias härligt klassiska tegelindustrimiljöer som helvete, märkligt nog) hade en återskapad scen från Metropolis; den där Freder ser maskinen som Molok, slukande arbetare. Om jag kommer ihåg rätt, det var längesedan jag såg endera, men jag råkade en gång se dem strax efter varandra.
Ollie
LoC-skribent

Inläggav Cesse » tor 22 nov 2007, 18:08

Tycker det är lite synd att en del stirrar sig blinda på Fritz Lang's film när man börjar prata om animen Metropolis. Den är ju baserad på Osamu Tezuka's manga (filmens undertitel är till och med Osamu Tezuka's: Metropolis) och om man ska jämföra och komma med kritik så borde den jämförelsen ligga mellan Osamu Tezuka's manga --> Rintaro's anime och inte mellan Rintaro's anime --> Fritz Lang's film.

Läs mer om Osamu Tezuka's: Metropolis
Cesse

Inläggav Sheriffen » tor 22 nov 2007, 18:18

Fast man kan ju misstänka att jämförelsen görs för att Osamu Tezukas tecknade serie byggde på Fritz Langs film, och när man då gör en film på den tecknade serien faller det sig inte alldeles långsökt att jämföra de båda filmerna.

Precis som man kan tycka att det känns rätt befogat att jämföra två böcker som båda heter "The Island of Dr Moreau". Den första av böckerna är skriven av H. G. Wells. Den är originalet. Sedan filmatiserades boken. Och så skrev man en bok baserad på filmen. Och så märkligt känns det inte att folk jämför böckerna, tycker jag.

Om animémakarna inte ville jämföras med Fritz Lang, skulle de kanske ha undvikit att basera sin film på en tecknad serie som baserats på en av hans filmer. Eller helt enkelt bara givit sin animé en annan titel, allt annat lika. Det hade räckt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Cesse » fre 23 nov 2007, 16:16

Filmen är inte alls baserad på Fritz Lang's film.

Despite superficial similarities, this work was not at all influenced by the pre-World War II German movie entitled "Metropolis" (1926), in which a humanoid appears. In fact, Tezuka Osamu had not seen the movie at the time when he was working on this story.
However, he created Mitchy based on the only still picture of the movie that he had seen, which depicted the birth of a female robot.

Citatet är taget från Tezuka Osama@World vilket är en officiell hemsida för Tezuka Osamu och hans verk.
Cesse

Inläggav Sheriffen » lör 24 nov 2007, 11:51

Men varför i hela friden döpte han den då till "Metropolis"? Och fanns inte de många likheter som faktiskt finns i de båda filmerna med i serietidningen?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio