Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Inläggav Sheriffen » mån 15 okt 2007, 21:51

Filmatiserad flera gånger, med olika kvaliteter.

Bästa skådespeleriet får man utan tvivel i versionen från 1941, eftersom huvudrollerna spelas av Spencer Tracy. Man får rimligen bästa dramaturgin också, eftersom regissören heter Victor Fleming.

Den 17 oktober, på onsdag, går det bra att se efter själv.

I SVT1, 13.40.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Cesse » tis 16 okt 2007, 16:45

Den har jag aldrig sett men det ska jag se till att ändra på nu. Tack för tipset.
Cesse

Inläggav Sheriffen » ons 17 okt 2007, 02:45

You're welcome.

Och bara *se* Spencer Tracy; den störste, manlige skådespelare som någonsin förlänat silverduken sin genialitet.

Den största kvinnliga var, naturligtvis, Bette Davis.

Bette. Davis. We. Love You.

And the same goes for you, Spence!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 07 nov 2007, 23:48

Tisdagen den 13 november, klockan 06.00 på morgonen, visar TCM versionen från 1932 av Rouben Mamoulian, med Fredric March i huvudrollen.

Klassiker även den.

Se.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Inläggav margl » mån 19 nov 2007, 20:21

Sheriffen skrev:Filmatiserad flera gånger, med olika kvaliteter.

Bästa skådespeleriet får man utan tvivel i versionen från 1941, eftersom huvudrollerna spelas av Spencer Tracy. Man får rimligen bästa dramaturgin också, eftersom regissören heter Victor Fleming.

Jag köpte nyligen en dvd som rymde både 1932- och 1941-versionen. Jag hade sett bägge tidigare och tyckte det var dags att färska upp minnet. Än så länge har jag bara tittat på den senare versionen. Tracy gör sig bra (vilket också var mitt intryck första gången), i förstone kanske man inte blir så imponerad men ju längre dramat drivs desto mer övertygande blir han. Han klarar av att gestalta dualismen mellan den rakryggade forskaren och det nedriga monstret utmärkt. Makeupavdelningen har gjort en insats med Hydes ansikte (stackars Tracy att behöva sitta igenom de omständiga förvandlingssekvenserna). Saker jag denna gång lade märke till men inte mindes var bla de ganska häftiga visionsbitarna som är inlagda vid de första förvandlingarna och de snygga och suggestiva actionsekvenserna.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Återgå till Film, tv och radio