Anime

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Anime

Inläggav Cesse » tor 23 aug 2007, 15:22

Ett trevligt initiativ måste jag säga. Även om jag har sett mycket av det som ska visas så ska jag sitta uppe och titta. Mycket fint bjuds det på som lätt kan knyta an till sci-fi, fantasy, skräck och fandom.

22.25 En natt med anime
22.30 Spirited Away
00.35 En natt med anime
00.40 Anime Uncovered
01.05 En natt med anime
01.10 Perfect Blue
02.35 En natt med anime
02.40 Animation Runner Kuromi
03.20 En natt med anime
03.25 Voices of a Distant Star
03.50 Kakurenbo
04.15 Grrl Power
04.40 En natt med anime
04.45-06.35 Stormy Night

SVT2 Tablå med mer utförlig info om utbudet
Cesse

Inläggav pinkunicorn » tor 23 aug 2007, 15:23

Jag kommer absolut att spela in och titta.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Cesse » tor 23 aug 2007, 15:32

Mycket kan jag personligen rekommendera, som t.ex. Spirited Away, Perfect Blue, Animation Runner Kuromi, Voices of a Distant Star och framförallt Stormy Night.

Men övrigt i utbudet är också bra. Kan dock inte uttala mig om dokumentären Anime Uncovered som jag inte sett.

Tycker det är lite synd att dom förlägger denna satsning till mitt i natten då många säkert inte orkar sitta uppe. Möjligheten att spela in finns ju men där försvinner även lite av charmen med detta event.

Sedan kan jag tycka att SVT har satsat på lite väl säkra kort men det är ju iofs fåga förvånande. Bortsett från det är jag riktigt nöjd och ser fram emot detta.
Cesse

Inläggav Livgivare » tor 23 aug 2007, 19:02

Verkar väldigt intressant, skall i alla fall lägga det på minnet och satsa på att kolla på en del av matrealet...kul initiativ i alla fall av SVT2...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Livgivare » ons 29 aug 2007, 20:28

Jag bröt tanken att följa med hela natten redan för ett par dagar sedan, då jag av personliga skäl måste satsa på andra mer personliga mål.
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 07 sep 2007, 19:13

It was time to leave
There was a place to go
And so I lost my soul
In Tokyo

Men det berodde inte på animé, som inte intresserar mig alls.

Kör hårt,
Sheriffen
(precis tillbaka från animéns ursprungsland)
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » fre 07 sep 2007, 22:38

Sheriffen skrev:Men det berodde inte på animé, som inte intresserar mig alls.

Har du prövat Miyazaki? (Spirited Away som visas på tv i natt, m. m.) Inget man behöver vara ett dyft specialintresserad för att uppskatta, det är bara ruskigt bra film.
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 08 sep 2007, 07:19

J-h:n skrev:
Sheriffen skrev:Men det berodde inte på animé, som inte intresserar mig alls.

Har du prövat Miyazaki? (Spirited Away som visas på tv i natt, m. m.) Inget man behöver vara ett dyft specialintresserad för att uppskatta, det är bara ruskigt bra film.

För att det ska vara ruskigt bra film krävs i mina ögon att det är film med levande människor i rollerna, eftersom tecknade figurer aldrig blir just lika levande. Det är länge sedan jag slutade se tecknad film, liksom det är länge sedan jag slutade läsa serier.

Det finns några undantag, det vill säga tecknade filmer och serier jag fortfarande tycker om. Fast de är inte många och samtliga har jag gillat sedan barndomen. Några av dem är "Lady & Lufsen" (film), Tom Puss (serie, även några filmer som jag dock inte sett), "Fantasia" (film), och några till.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » lör 08 sep 2007, 17:57

Kommentaren om att Studio Ghibli är lite annorlunda än andra producenter var intressant. De göt då i första hand bra filmer och jag gillar de flesta av Miyasakis filmer.

Jag får erkänna att jag har samma preferenser som Sheriffen i fråga om levande människor men det ser jag mer som en brist i min förmåga att se på tecknad film. Kan man uppleva karaktörer man läser om som levande så ska det inte vara något konstigt med att anime-karaktärer ska kunna bli lika levande.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » lör 08 sep 2007, 18:10

Nejvisst, animefigurer kan säkert bli lika levande som romanfigurer.
Problemet är väl bara att de allra flesta romanfigurer inte blir levande alls, eftersom de är taffligt tecknade och inte övertygar. Liksom de allra flesta animerade figurer på film.
Stor konst kan skapas i vilket medium som helst. Men den överväldigande merparten av all konst som skapas inom alla media är långt ifrån stor, tyvärr, och vi stackars konsumenter som bara har en livstid på oss att hitta mästerverken gör följaktligen ganska klokt i att hålla oss med ett antal fördomar som hjälper till vid gallringen, annars skulle vi inte hinna hitta någonting alls som var värt besväret. Förvisso kan man på det sättet gå miste om något enstaka mästerverk. Men man slipper också kasta bort månader eller år på skräp.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » lör 08 sep 2007, 18:15

Sant. Då det gäller anime försöker jag bara se det som anses som det bästa. Så jag ser väldigt lite anime men det är kul att ha sett en del i alla fall. Sedan verkar anime nu spridits så mycket att på världskongressen gav folk ofta exempel från anime-serier eller filmer. Detta kanske var bara för att det var i Japan eller så är det ett nytt fenomen att man inte bara numera referar välkända amerikanske TV-serier och filmer.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav J-h:n » lör 08 sep 2007, 22:57

Visst, fördomar är bra att ha när man sållar. Men någon gång ibland kan det faktiskt löna sig att testa sådant som strider mot ens fördomar. 99% av all anime är skräp, men å andra sidan... ja, ni vet. Det gäller att hitta den där sista procenten. Miyazaki hör dit, garanterat.

Sheriffen och John-Henri: var nu inte så jäkla inskränkta. Jag säger som Sheriffen gjorde till någon annan om Hemlighetar och lögner: Gå och hyr Spirited Away och tala om vad ni tyckte. Jag är allvarligt intresserad. Gillar ni den inte så betalar jag filmhyran nästa gång vi ses. Okej?
Letterhack

Inläggav jophan » lör 08 sep 2007, 23:03

Jag kan tänka mig att pytsa in min del av hyran, inte för att jag är så säker på att de kommer att bli särskilt förtjusta, men det kan vara värt det ändå att öka deras allmänbildning en smula på detta område.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 09 sep 2007, 03:22

Ok. I'm game. Will do.

Men J-h:n, skit i kostnaden för att hyra den. Jag skulle hellre vilja att du bjöd på ytterligare lite bra jazzmusik på stereon när jag hälsar på dig nästa gång, om jag nu inte gillar filmen. Om jag gillar den får du bjuda på dubbelt så mycket bra jazzmusik - för att fira!

Och Jophan, din musiksmak vet jag inte mycket om. Så ok då, du kan få bjuda på en öl. Om jag inte gillar filmen. Två om jag gillar den, för att fira! Och då bjuder jag på de nästa två!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 09 sep 2007, 09:21

Johan behöver inte oroa sig så. Spirited Away står redan i dvd-hyllan sedan ett par år (okej då, på en av hyllorna). Liksom Grave of the Fireflies. Men fler har det inte blivit; de är på inget sätt dåliga, men jag fångas inte tillräckligt av stilen, möjligen för att jag fördärvats av Disneys tidiga mästerverk och därmed den typen av animation. Inskränkt hoppas jag undvika att vara; allt man prövar gör bara inte lika starkt intryck. (Under de där tio åren jag tjatade på Sheriffen att åtminstone göra ett försök att lyssna på Leonard Cohen tjatade han flitigt tillbaka om vad jag i gengäld borde lyssna på, och jag köpte lydigt en del hårdrock… fast var nog mest road av upptäckten att jag redan hade "Deep Purple in Rock", ordentligt inhandlad på vinyl runt 1970; den hade bara inte slagit mig som riktigt min tekopp.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Film, tv och radio