Evighetsfrågan som också ses som den dummaste!

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Evighetsfrågan som också ses som den dummaste!

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 16:30

Vad är det som gör att det blir sådan rivalitet mellan Star Wars fans och Star Trek fans? Varför blir det så stor scism (stavning?) mellan dessa fans? Och vad är det som gör att det blir så stor skilnad mellan dessa fenomen?

Kan någon säga mig svaret, då jag blir tokig och dum av att inte veta hela debatten...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 22 aug 2007, 16:37

Schism.

Fast va'?

Nu sitter jag här som ett fån, för jag har aldrig hört talas om den här motsättningen mellan Star Wars/Trek-fans.

Den verkar ju helt obegriplig. Likheterna mellan verken är stora, olikheterna små. Gillar man den ena, borde man såvitt jag begriper ha goda förutsättningar att gilla den andra.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » ons 22 aug 2007, 22:05

Livgivare, om du undrar över den mystiskt uteblivna responsen är det nog så att du ställer frågan på fel forum. Inte så att den traditionella sf-fandom skyr och föraktar Star Trek och Star Wars, men något djupare engagemang för sådana ting hittar du nog inte här. Det finns andra ställen på nätet där sådant avhandlas med större lidelse, företrädesvis sådana där science fiction förkortas "sci-fi".

Liksom Sheriffen har jag ingen aning om varför trekkisar och jedi-wannabes skulle vara osams om något, men det är väl som Jordan- och Eddings-läsare eller Boyzone- och New Kids On the Block-fans eller Blåvitt- och GAIS-supportrar eller Rex Rotary- och Gestetener-användare...

Ursäkta. I det sista fallet är det ju faktiskt fråga om fundamentala och oöverbryggliga motsättningar. Gestetener är ofanniskt. Basta!
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 23 aug 2007, 02:44

J-h:n skrev:Ursäkta. I det sista fallet är det ju faktiskt fråga om fundamentala och oöverbryggliga motsättningar. Gestetener är ofanniskt. Basta!

En trufan har talat.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 23 aug 2007, 10:08

J-h:n sätter nog fingret på vad det handlar om: att hålla på "sitt" lag.

Men å andra sidan så är min egen erfarenhet att de flesta som gillar Wars också gillar Trek och vice versa, så frågan är om det inte bara är en konstruerad schisms som hålls vid liv av några få högljudda Internetanvändare.

May the force live long and prosper. ;-)
centerwall
Letterhack

Inläggav åka » tor 23 aug 2007, 10:31

Jag tror att motsättningen finns, men mest mellan små och lite mer extrema grupper som identifierar sig starkt med antingen det ena eller det andra.

I Sverige är de riktiga mediafandomarna i stort sett helt separata från "vår" fandom.
åka
Fan

Återgå till Film, tv och radio