Nostalgikick -- Det var en gång

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Nostalgikick -- Det var en gång

Inläggav Martin Andersson » fre 13 apr 2007, 10:58

Härom dagen hittade jag Det var en gång -- tidernas äventyr på SF-Bokhandeln och fick en rejäl flashback till tidigt 80-tal, då jag som liten pilt lyckligt och slaviskt följde Det var en gång -- rymden på TV (Il était une fois... l'espace på originalspråket). Underbar tecknad SF-serie med jättefina miljöer! Tyckte jag då i alla fall, även om jag har ganska gott hop om att jag skulle tycka så idag också.

Jag frågade därför på SF-Bokhandeln, och jo, det såg ut som om även rymd-serien skulle komma ut i år. Jag snokade därför runt på nätet efter bekräftelse, och snubblade över en tråd på dvdforum.nu , där någon annan gammal nostalgiker hade mailat till Pan Vision och frågat, och fått svaret

Den är planerad till våren 2007. Vi licensierar serien från ett finskt bolag och har ej fått exakt releasedatum ännu. Tanken är att vi kommer att ge ut alla existerande serier i serien.

Jag vet i alla fall EN 6-åring i en 31-årings kropp som kommer att inhandla den... :-)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Fantastix » fre 13 apr 2007, 12:21

Fick du reda på om den är dubbad till svenska eller textad?

Här i Finland finns den med finskt tal tyvärr. Vill gärna ha en med svensk text.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Martin Andersson » fre 13 apr 2007, 12:49

Fantastix skrev:Fick du reda på om den är dubbad till svenska eller textad?

Här i Finland finns den med finskt tal tyvärr. Vill gärna ha en med svensk text.

Nej, det framgick inte -- det var som sagt inte jag som ställde frågan.

När serien sändes här i Sverige var den odubbad (till skillnad från den senare "Det var en gång"-serien, En cellsam historia) -- det minns jag mycket väl. Så man kan ju hoppas på att den kommer i odubbat skick, eller ännu hellre med alternativ.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 13 apr 2007, 16:07

Snabb fråga, eftersom jag hoppar till - Kenneth, är du en finsk fan? Eller är du liksom jag en sådan där uschlig utlänning som bara bosatt sig i landet och stjäl deras kvinnor, vilket jag till hälften är i båda mina hemländer (Grekland och Sverige)?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » lör 14 apr 2007, 13:42

Sheriffen skrev:

Snabb fråga, eftersom jag hoppar till - Kenneth, är du en finsk fan? Eller är du liksom jag en sådan där uschlig utlänning som bara bosatt sig i landet och stjäl deras kvinnor, vilket jag till hälften är i båda mina hemländer (Grekland och Sverige)?

Kör hårt,
Sheriffen

Jag är en finsk fan. Eller noggrannare en finlandssvensk fan. Är bosatt i södra Finland mitt emellan H:fors och Åbo.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav centerwall » tis 17 apr 2007, 16:53

Den har kommit ut Frankrike - dock otextad (saknar även fransk text för hörselskadade).
centerwall
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » mån 10 sep 2007, 21:33

Någonting hör bön -- för här är den:

http://www.panvision.se/o.o.i.s?id=35&product=468S

Fast det är då själve f-n i h-e att de måste dubba den! Den var banne mig inte dubbad när jag såg den första gången! Då var jag bara sju och hade inga problem alls med att läsa textremsan. :evil:

Om nu bara någon kunde ge ut "Professor Balthazar" också så skulle min lycka vara fullkomlig...
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » ons 12 sep 2007, 10:45

Martin Andersson skrev:
Fast det är då själve f-n i h-e att de måste dubba den! Den var banne mig inte dubbad när jag såg den första gången! Då var jag bara sju och hade inga problem alls med att läsa textremsan. :evil:

Japp, det är ett otyg. Då vet jag vad jag ska köpa med mig hem när jag åker till Frankrike senare i höst! :-)
centerwall
Letterhack

Inläggav Livgivare » ons 12 sep 2007, 11:47

Fantastix skrev:
Sheriffen skrev:

Kör hårt,
Sheriffen

Jag är en finsk fan. Eller noggrannare en finlandssvensk fan. Är bosatt i södra Finland mitt emellan H:fors och Åbo.

Vad heter din mindre håla då? Jag e Karta-nerd ibland så ibland e det kul att veta vad städer heter...hehe
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Re: Nostalgikick -- Det var en gång

Inläggav jason » fre 14 sep 2007, 01:04

Martin Andersson skrev:Härom dagen hittade jag Det var en gång -- tidernas äventyr på SF-Bokhandeln och fick en rejäl flashback till tidigt 80-tal, då jag som liten pilt lyckligt och slaviskt följde Det var en gång -- rymden på TV (Il était une fois... l'espace på originalspråket). Underbar tecknad SF-serie med jättefina miljöer! Tyckte jag då i alla fall, även om jag har ganska gott hop om att jag skulle tycka så idag också.

Jag vet i alla fall EN 6-åring i en 31-årings kropp som kommer att inhandla den... :-)

Men början vill man ju också ha i så fall. "Det var en gång" började redan på stenåldern och gick hela vägen genom historien tills det slutade med människans framtid i rymden.
jason

Re: Nostalgikick -- Det var en gång

Inläggav Martin Andersson » fre 14 sep 2007, 13:34

jason skrev:Men början vill man ju också ha i så fall. "Det var en gång" började redan på stenåldern och gick hela vägen genom historien tills det slutade med människans framtid i rymden.

Jag minns inte den serien så jag har ingen relation till den, men den finns som sagt att få tag på, fast den svenska boxen lär utelämna de två sista episoderna där människan flyttar ut i rymden (det är m. a. o. 24 avsnitt och inte 26 i den boxen).
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » lör 13 okt 2007, 17:54

Attans -- nu har släppdatumet gått upp i rök! PANvision anger nu att boxen släpps 1970, vilket måste innebära att de plötsligt inte har något släppdatum. :-(
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Cesse » sön 14 okt 2007, 14:35

Discshop rapporterar följande.

Preliminärt releasedatum: 2008-Under kvartal 2
Cesse

Inläggav Martin Andersson » sön 14 okt 2007, 16:28

Cesse skrev:Discshop rapporterar följande.

Preliminärt releasedatum: 2008-Under kvartal 2

Oh b*gger!!
Nåja, jag har väntat sedan... ja, när det nu senast var den gick på TV... sent 80-tal kanske? Ett halvår hit eller dit spelar egentligen ingen större roll när man redan har väntat i 20 år.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Cesse » mån 15 okt 2007, 17:43

Den som väntar på något gott.... :roll:

Hoppas att det senaste datumet håller i sig så att det inte också blir ändrat. Mer intressant vore ju om man fick reda på vad det är som gör att releasen dröjer, hoppas dom inte fått rättighetsproblem eller måste göra en ny dubb.
Cesse

Nästa

Återgå till Film, tv och radio