Top 10 Science Fiction filmer

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Top 10 Science Fiction filmer

Inläggav Fantastix » mån 09 apr 2007, 12:22

Villka är i ert tycke de 10 bästa (går även med 5 bästa) science fiction filmerna genom tiderna. De behöver inte vara i nån ordningsrang eller dylikt men som ni alltid nämner när någon frågar. För mig är listan så här

2001 - A Space Odysey (En film där effekterna inte stör berättande)
Alien (En mycket bra gjord film som satt stora spår i mitt filmintresse
Bladerunner (Jag är helt såld i denna visuella värld. Filmen är ett mästerverk för ögat)
Brazil (En mycket bra dystopi. Terry Gilliam när han är som bäst)
Dr Stranglelove (En av de bästa svarta komedierna som gjorts)
Sleeper (En av de roligaste parodierna på science fiction filmer som gjorts)
Solaris (En film man kan se flere gånger och alltid lika facinerande. Även den nya filmversionen är i mitt tycke bättre än vad dess rykte är)
Stalker (Denna film bevisar att man behöver inte satsa enorma mängder på effekter. Man kan göra det stiligt också utan)
The Thing (Filmen som gjort att jag är helt såld i science fiction filmer. När jag såg den på tv för många år sedan hade jag mardrömmar i flere dar)
Twelwe Monkeys (En av de bästa tidsreseberättelser som gjorts. Magnifik)
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav bkhl » mån 09 apr 2007, 12:37

Inte för att det borde vara ett hinder kanske, men det var lite väl många som fått vara med två gånger i den där listan, tycker jag.

Jag skulle som synes inte heller sätta varken <i>2001</i> eller <i>Dr Strangelove</i> främst bland Kubricks SF-filmer.

Skulle jag välja fem blir nog listan något i stil med:

A Clockwork Orange
Alien
Blade Runner
Donnie Darko
Solaris
bkhl

Re: Top 10 Science Fiction filmer

Inläggav Sheriffen » mån 09 apr 2007, 21:22

Fantastix skrev:The Thing (Filmen som gjort att jag är helt såld i science fiction filmer. När jag såg den på tv för många år sedan hade jag mardrömmar i flere dar)

Jag förmodar att du menar nyinspelningen? Men jo, den är bra. Den med.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 09 apr 2007, 21:34

2001 - A Space Odyssey
Solaris (originalet)
Metropolis
Forbidden Planet
Alien
King Kong (originalet)
The Man in the White Suit
På ljusårs avstånd
Desk Set
Dr. Strangelove
1984 (nyinspelningen)
Pi
Min onkel
You Only Live Twice
Never Say Never Again

I all hast, mycket trött efter flera dagars fantastiskt, grekiskt påskfirande (påsken är årets största högtid i den ortodoxa världen). Några av filmerna tangerar gränsen för science fiction, men samtliga är ur en eller flera relevanta synvinklar science fiction rent tematiskt. Jag har en obehaglig känsla av att jag glömt några stycken. Just nu, alltså.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 10 apr 2007, 10:27, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Re: Top 10 Science Fiction filmer

Inläggav Fantastix » tis 10 apr 2007, 06:55

Sheriffen skrev:
Fantastix skrev:The Thing (Filmen som gjort att jag är helt såld i science fiction filmer. När jag såg den på tv för många år sedan hade jag mardrömmar i flere dar)

Jag förmodar att du menar nyinspelningen? Men jo, den är bra. Den med.

Nej jag menar Christian Nybys och Howard Hawks version. Det var för länge, länge sedan. Jag var en 10 år gammal då.

Har aldrig gillat den nya versionen.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav tompe » tis 10 apr 2007, 08:42

Det finns alltså någon som ser något extra bra i Pi, Märkligt. Jag tycker filmen var ganska meningslös och sa inget intressant. Och då den inte var speciellt underhållande finns det inte så mycket kvar som kan vara extra bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » tis 10 apr 2007, 09:03

Kronologiskt:

Fritz Lang: Metropolis, 1926
James Whale: Frankenstein, 1931
Charlie Chaplin: Moderna tider, 1936
Howard Hawks: Monkey Business, 1952
Stanley Kubrick: Dr Strangelove, 1964
Stanley Kubrick: A Clockwork Orange, 1971
Nicolas Roeg: The Man Who Fell to Earth, 1976
Ridley Scott: Blade Runner, 1982
David Cronenberg: The Fly, 1986
James Cameron: Therminator, 1984
James Radford: 1984, 1984
Vincenzo Natalis: Cube, 1997
Robert Zemecki: Contact, 1997
Alex Proyas: Dark City, 1998
Kar Wai Wong: 2046, 2004
Michel Gondry: Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004

Det här i huvudsak ur huvudet. Några andra är snubblande nära att komma med, ett par som borde finnas där har jag säkert glömt. Dock, till Sheriffen, fy på sig! The Man in the White Suit heter så, inget annat!

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 10 apr 2007, 10:20

john-henri skrev:Dock, till Sheriffen, fy på sig! The Man in the White Suit heter så, inget annat!

Så pass pinsamt att jag har redigerat inlägget. Självklart oursäktligt, men det där med trött var alltså ingen eufemism. Jag var helt urlackad. Bara som förklaring, inte som ursäkt. Jag har uppenbarligen rört ihop originaltiteln med den svenska och åstadkommit denna därför svengelska titel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tis 10 apr 2007, 11:19

john-henri skrev:Charlie Chaplin: Moderna tider, 1936

Jag gillar också Moderna tider(scenen där Chaplin blir folkledare av misstag är oslagbar), men räknas den verkligen som science fiction? Det skulle väl vara för inledningen med alla de teknologiska grunkorna på fabriken i så fall.

Ja, den är bra, mörk, fascinerande och mardrömslik.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 10 apr 2007, 12:07

john-henri skrev:Fritz Lang: Metropolis, 1926
James Whale: Frankenstein, 1931
Charlie Chaplin: Moderna tider, 1936
Howard Hawks: Monkey Business, 1952
Stanley Kubrick: Dr Strangelove, 1964
Stanley Kubrick: A Clockwork Orange, 1971
Nicolas Roeg: The Man Who Fell to Earth, 1976
Ridley Scott: Blade Runner, 1982
David Cronenberg: The Fly, 1986
James Cameron: Therminator, 1984
James Radford: 1984, 1984
Vincenzo Natalis: Cube, 1997
Robert Zemecki: Contact, 1997
Kar Wai Wong: 2046, 2004
Michel Gondry: Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004

Nu är jag till och med vaken, i alla falll nästan, och skulle därför till min lista ovan vilja tillägga följande ur John-Henris lista, eftersom de är filmer jag mycket riktigt glömde i hasten och tröttheten men annars skulle ha haft med:

Frankenstein
Modern times
Contact

Desstuom tar jag gärna med The Fly, men i mitt fall blir det originalet. Dessutom även The Incredible Shrinking Man, som förutom övriga obestridliga kvaliteter har ett för sin tid och sorten av film intelligent och gripande slut (ovanligt i denna typ av filmer, som under 50-talet främst gjordes som features för ungdomar som besökte drive in-biografer för att kunna hångla i bilen).

Här håller jag avgjort inte med John-Henri dock:

A Clockwork Orange.
Trots imponerande miljöer och kläder och trots imponerande grad av otäckhet, faller filmen i mitt tycke på konstruktionen - Alex och hans droogies slår på folk; Alex hamnar i fängelse och utsätts för omprogrammering av hjärnan; Alex släpps ut och så slår dem han slog på honom i stället och nu dessutom hans droogies; i voice over-kommentaren i slutet visar det sig att Alex inte är omprogrammerad trots allt. Fast filmens frågeställning - i vilken grad har samhället rätt att inkräkta i en enskild människa som i sin tur utgör en fara för samhället - utvecklas aldrig. Den drunknar i det välkoreograferade våldet och i den som jag tycker onödiga, skräckartade slutklämmen med att han inte är omprogrammerad. Småfånigt.

The Man Who Fell to Earth
David Bowie var bättre som vampyr tillsammans med Catherine Deneuve. Ärligt talat, jag har inget mer att säga om denna i mitt tycke platta film.

Terminator
Kom igen. Det här är ju bara Scwharzenegger-special effects-kaboom nödtorftigt förklätt till science fiction. Stålskelettet var en bättre skådis än Arnie själv, dock.

Sedan är det några av de nyare jag inte har sett, medan jag till min fasa upptäcker att Monkey Business - som jag förstås har sett - har satt så svaga spår i mitt sinne att jag inte kan ha tyckt att den var särskilt märkvärdig. Mycket besynnerligt med tanke på att Howard Hawks regisserat, men möjligen beror det på att jag primärt jämförde den med andra Howard Hawks-filmer och inte andra sf-filmer. Kanske. Jag ska se om den och kolla.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » tis 10 apr 2007, 16:29

john-henris lista innehåller ett par tre filmer jag satt länge och funderade skall de på listan eller inte. Dark City, 2046 och Eternal Sunshine of a spotless mind.

I synnnerhet 2046 är jag väldigt förtjust i. En mycket vacker film. Har sett den en par tre gånger och varje gång är den lika bra.

Eternal Sunshine är också en film jag är förtjust i. En fascinerad och gripande kärleksberättelse som verkligen håller att se på flere än en gång.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 10 apr 2007, 18:57

Uppdatering av listan:

2001 - A Space Odyssey
Solaris (originalet)
Metropolis
Forbidden Planet
Alien
King Kong (originalet)
På ljusårs avstånd
Desk Set
Dr. Strangelove
1984 (nyinspelningen)
Pi
Min onkel
You Only Live Twice
Never Say Never Again
Frankenstein (versionen från 1931)
Modern Times
Contact
The Fly (originalet)
The Incredible Shrinking Man
Zelig
Escape From New York

Nu är jag till min häpnad uppe i 22 science fiction-filmer och i några fall på gränsen till men avgjort tematiskt science fiction-filmer som jag uppriktigt, om än på mycket olika sätt, tycker är utmärkta filmer. Att jag kunde glömma de båda sistnämnda i denna uppdatering tidigare förvånar mig lika mycket som att jag glömde de andra 5 som jag lade till i och med att jag kommenterade John-Henris inlägg. Vad som förvånar mig är alltså antalet filmer, för jag har alltid varit av den som jag tror tämligen rättvisande uppfattningen att science fiction på film - utan genrens förskyllan; det är filmmakarnas fel - i princip alltid varit kaboom-spektakel utan egentligt innehåll.

Jag lägger för övrigt märke till att hittills ingen enda har nämnt Star-filmerna, i både Wars- och Trek-serierna. Inte jag heller, för jag tycker inte att de platsar på en sådan här bästa-lista. Fast något förvånande är det ändå, med tanke på den väldiga popularitet de rönt även bland fans.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ben » tis 10 apr 2007, 19:50

Här kommer min lista i mer eller mindre slumpartad ordning (och vi talar alltså om enbart science fiction, inte fantastik [=science fiction+fantasy], då skulle listan se ganska annorlunda ut):

Kaze no tani no Naushika (Nausicaä of the Valley of Wind)
Blade Runner
Alien
Star Wars (den första filmen, den som nu kallas Episode IV)
12 Monkeys
Tengoku no tobira (Cowboy Bebop - The Movie)
Strange Days
Kôkaku kidôtai (Ghost in the Shell)
Silent Running
Ôritsu uchûgun Oneamisu no tsubasa (Wings of Honneamise)

Bubblande därunder: The Quiet Earth, Tenkû no shiro Rapyuta (Laputa: Castle in the Sky) Solaris (originalet, fast nyversionen är inte så dålig), Impostor, Equilibrium, Pitch Black, Robocop, Starship Troopers, Predator, The Prestige, The Thirteenth Floor och Mission to Mars.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 10 apr 2007, 20:08

Konfronterad med Bens lista uppdaterar jag igen, eftersom han kommit ihåg ett par jag glömde och jag kommit ihåg några fler alldeles själv:

2001 - A Space Odyssey
Solaris (originalet)
Metropolis
Forbidden Planet
Alien
King Kong (originalet)
På ljusårs avstånd
Desk Set
Dr. Strangelove
1984 (nyinspelningen)
Pi
Min onkel
You Only Live Twice
Never Say Never Again
Frankenstein (versionen från 1931)
Modern Times
Contact
The Fly (originalet)
The Incredible Shrinking Man
Zelig
Escape From New York
Silent Running
The Quiet Earth
The Stepford Wives
(originalet)
Invasion of the Body Snatchers (originalet)
The Day the Earth Stood Still
Things To Come
On the Beach
Alphaville
Brazil

Den just nu senaste finns tidigare i tråden, men jag lyckades missa att få med den ändå. Och hur kunde jag glömma Alphaville? Och Invasion of the Body Snatchers? Och The Stepford Wives? Och The Quite Earth och Silent Runnig? Och de andra? Nåväl, uppe i för mig själv nu mycket häpnadsväckande 31 filmer. Wow, liksom. Helt körd är inte science fiction-filmgenren, trots allt. Även om 31 förstås inte heller är så värst många jämfört med allt drössel som gjorts.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 10 apr 2007, 21:12

Sheriffen skrev:Jag lägger för övrigt märke till att hittills ingen enda har nämnt Star-filmerna, i både Wars- och Trek-serierna. Inte jag heller, för jag tycker inte att de platsar på en sådan här bästa-lista. Fast något förvånande är det ändå, med tanke på den väldiga popularitet de rönt även bland fans.

Nåja, Star Wars är ju - vill jag hävda - egentligen inte SF och vad man än tycker om Star Trek så passar serien bättre i TV-formatet. Men t ex "The Undiscovered country" (aka Star Trek VI) är en bra film, även om jag nog inte inkluderar den på min topplista. Själv pustar jag ut över att ingen har tagit med Matrix på någon lista.

Och vilka är de bästa science fiction-filmerna enligt mig? Valet är svårt, så låt mig inleda med de fem bästa:

Brazil
Dr Strangelove
Alien
Blade Runner
Terminator

Filmer som kanske borde få plats på listan men som jag inte har sett mer än en gång är t ex Hvordan vi slipper af med de andre, Serenity och Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

Givetvis är Moderna tider en värdig kandidat och så även Twelve monkeys.
centerwall
Letterhack

Nästa

Återgå till Film, tv och radio