Torchwood (med relevanta utvikningar)

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Torchwood (med relevanta utvikningar)

Inläggav tompe » fre 10 nov 2006, 21:48

På Nät-TV så har det dykt upp några avsnitt av den nya brittiska TV-serien Torchwood. Titeln är ett anagram av Doctor Who som den är relaterad till på så sätt att drottning Victoria blev sur på Doktorn och skapade Torchwood för att ta hand om saker som utomjordiska hot och liknande.

Tyvärr så tycker jag inte serien är bra alls. Karaktärerna fungerar inte och de beter sig irriterande (känns som om de beter sig efter krav från plotten). Så faktiskt inget som kan rekommenderas.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Re: Torchwood (med relevanta utvikningar)

Inläggav wiss » tor 23 nov 2006, 15:28

Hur många avsnitt har du sett?
wiss
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 23 nov 2006, 15:34

Frågan är hur många avsnitt av något man behöver se för att kunna såga det. Det varierar självklart från fall till fall, och med hur usel serien är (inget som är katastrofalt i första avsittet brukar någonsin bli bra, men många serier som börjar trevande tar sig efter en säsong), men i allmänhet.

Tre? Fem?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 23 nov 2006, 16:34

Jag har sett fem avsnitt av Torchwood nu och tycker fortfarande inte att det är speciellt bra.

Angående hur myckat man behöver se så minst säsong två av en serie. Jag var ganska negativ till Buffy efter att ha sett ett antal avsnitt ur första säsongen. För amerikanska serier finns fenomenet också att de kanske tre första avsnitten alltd är samma avsnitt eller en introduktion så att de kan maximera upptaget av nya tittare. Eventuellt påverkar detta tänkande hela säsong 1.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Peak » tis 12 dec 2006, 22:54

Kan tillägga att serien kommer tillbaka för en säsong 2. Denna gång på BBC 2 (just nu ligger den på pyttekanalen BBC 3). BBC 2 har haft reprisrättigheterna för serien under säsong 1, och jag antar att det nu kommer att bli tvärt om.

Vad jag tycker om serien? Den är inte på långa vägar lika bra som Doctor Who, men den är helt ok. En del bra avsnitt, en del mindre bra avsnitt.
Peak
Fan

Inläggav tompe » mån 15 jan 2007, 14:21

Nu har jag sett klart Torchwood-säsongen och det blev inte bättre. De sista avsnitten i säsongen var ganska katastrofalt dåliga tyckte jag. Det var en serie där handlingen var skriven för barn men så la man till sex och våld ock kallade det en vuxenserie.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Peak » sön 12 jul 2009, 19:00

Säsong 3 (den 5 delar långa miniserien "Children of Earth") är nu slut och rekommenderas storligen även för de som inte sett säsong 1-2 (även om vissa saker givetvis får större kraft om man ser säsong 1-2).

Efter säsong 1, som gick på BBC 3, så fick serien en uppgradering och flyttades till BBC 2. Säsong 3 gick nu på BBC 1, och antar att det är där säsong 4 hamnar om det nu blir nån. Med tanke på den succé som "CoE" har blivit så skulle det förvåna mig om inte en fortsättning kommer.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=G-RsdkaIihA
Peak
Fan

instämmer

Inläggav jPeMelin » mån 13 jul 2009, 14:49

Jag vill bara instämma i att Torchwood inte är en särskilt kvalitativ serie. Jag blev mycket besviken efter första avsnittet. Efter tre avsnitt till lade jag ner försöken att fortsätta.

Jag upplevde också det som om serien försökte vara mer sexig och vuxen, men på bekostnad av bra historier och roller.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Carolina » tis 28 jul 2009, 14:56

Ni förstår ju inte det här. Torchwood är jättekul och jag har glatt sett de första två säsongerna och köpt dem också.
Snart ska jag köpa den tredje men än är det ingen brådska. Jag har ännu inte sett alla nya Dr Who.

Av någon anledning passar Torchwood min humor och jag har alltid roligt ner jag ser ett avsnitt. Som tur är så är det fler än jag som gillar Torchwood och mer därtill.
På påskkongressen i Heathrow så såg jag ett avsnitt med ett gäng riktiga Torchwoodfans. De jagade bort barfolket (Sheriffen med flera) och bytte från fotbollen på tvn till det nya Torchwoodavsnittet. Efter att med glänsade ögon sett avsnittet suckade de och sa att nu måste de gå och skriva lite mer fanfic. OK, så mycket fan av Torchwodd är jag inte, men kul var det.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 28 jul 2009, 15:42

Carolina skrev:Ni förstår ju inte det här. Torchwood är jättekul och jag har glatt sett de första två säsongerna och köpt dem också.
Snart ska jag köpa den tredje men än är det ingen brådska. Jag har ännu inte sett alla nya Dr Who.

Av någon anledning passar Torchwood min humor och jag har alltid roligt ner jag ser ett avsnitt. Som tur är så är det fler än jag som gillar Torchwood och mer därtill.
På påskkongressen i Heathrow så såg jag ett avsnitt med ett gäng riktiga Torchwoodfans. De jagade bort barfolket (Sheriffen med flera) och bytte från fotbollen på tvn till det nya Torchwoodavsnittet. Efter att med glänsade ögon sett avsnittet suckade de och sa att nu måste de gå och skriva lite mer fanfic. OK, så mycket fan av Torchwodd är jag inte, men kul var det.
Carolina

Jag vill bara påpeka att vi i barfolket inte satt och tittade på fotbollen, som stod på utan volym eftersom tv:n i baren alltid stod på. Jag kan också påpeka att jag faktiskt blev jävligt sur den där gången, för jag förstod - och förstår - inte alls varför baren måste utnyttjas till dvd-tittande. Det fanns massor med programrum, man kan dygnshyra en moviebox och titta i någons hotellrum, med mera.

Jag undrar och undrade vid tillfället högljutt varför umgänge har så otroligt låg status att det anses motiverat att jaga bort dem som gillar att umgås från en del av nästan den enda lokal i hela detta jättelika hotell där de kan göra det, men Ylva lugnade ned mig och jag lät bli att kasta ett ölglas på tv-skärmen.

Fast jag ska helt uppriktigt säga att jag hoppas att jag slipper uppleva något liknande igen, för oavsett egna intressen måste man respektera att andra människor kan ha andra preferenser och inte jaga bort dem från och lägga beslag på deras egen hemmaplan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 28 jul 2009, 19:08

Var det DVD då och inte lajvsändning av ett nytt avsnitt?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 28 jul 2009, 21:22

pinkunicorn skrev:Var det DVD då och inte lajvsändning av ett nytt avsnitt?

Om det nu var livesändning, VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN TITTADE DE DÅ INTE I NÅGONS HOTELLRUM???!!! Det här var ett fyrstjärnigt hotell med GIGANTISKA tv-apparater i varje rum!

Jag vet, för jag var uppe i Hermans rum när vi ordnade det skandinaviska partyt. Mitt hotellrum, i det bisarrt nog trestjärniga hotellet ett stenkast bort, var dock mycket större, mer välutrustat och hade en *ännu* större tv! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 30 jul 2009, 07:09

Nu vet inte jag hur många personer det handlade om, men ett typiskt hotellrum brukar inte ha sittplatser för mer än tre personer eller så.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 30 jul 2009, 07:15

pinkunicorn skrev:Nu vet inte jag hur många personer det handlade om, men ett typiskt hotellrum brukar inte ha sittplatser för mer än tre personer eller så.

Eh? Allvar?

Ett vanligt room party kan ju utan vidare utgöras av femtio pers. Många av dem sittande, på golv, säng, stolar, fönsterbrädor, what have you.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 30 jul 2009, 08:03

Förresten slår mig en sak till, så där i förbifarten.

Det var inte bara ett rum på hotellet som var utrustat med tv. Det fanns en i varje rum. Så råkar man vara för många så är det väl bara att sprida ut sig i flera olika rum...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Film, tv och radio