Fantastik på festival

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Fantastik på festival

Inläggav centerwall » fre 26 jan 2007, 14:42

Idag drar Göteborgs Filmfestival igång och det finns en hel del filmer som nog kan intressera vänner av fantasy, science fiction och skräck. Vad sägs till exempel om följande filmer:

Jade Warrior: finsk-kinesisk fantasy. Det ser man inte varje dag!
Nightmare Detective: japansk film om detektiv som ger sig in i folks drömmar för att lösa en serie mord.
Hvordan vi slipper af med de andre: dansk dystopisk sf.
Children of Men: som jag tror har nämnts här på forumet tidigare. Verkar inte heller vara den muntrare formen av sf.

Dessutom får väl även Death of a President som handlar om mordet på George W Bush betraktas som science fiction.
centerwall
Letterhack

Re: Fantastik på festival

Inläggav Ben » mån 29 jan 2007, 21:53

centerwall skrev:Jade Warrior: finsk-kinesisk fantasy. Det ser man inte varje dag!

Jag kan nog rekommendera Jadekrigaren, som den väl heter på svenska (jag antar att ni har en svensktextad version av filmen där då det engång existerar sådana).

Jag skrev i Enhörningens recension av filmen bl.a: "Finländsk svärdsfantasy med rötterna djupt i den finländska mytologin och den kinesiska wuxia-filmgenren. Visuellt slående vacker melankolisk kärleksberättelse."

Resten av recensionen finns på http://www.enhorningen.net/Recensioner/Jadesoturi.shtml
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Skäggmonstret » ons 31 jan 2007, 00:01

Ben skrev:Jag skrev i Enhörningens recension av filmen bl.a: "Finländsk svärdsfantasy med rötterna djupt i den finländska mytologin och den kinesiska wuxia-filmgenren. Visuellt slående vacker melankolisk kärleksberättelse."

Det här låter ju alldeles lysande. Jag måste se den.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav centerwall » fre 02 feb 2007, 11:54

Skäggmonstret skrev:
Ben skrev:Jag skrev i Enhörningens recension av filmen bl.a: "Finländsk svärdsfantasy med rötterna djupt i den finländska mytologin och den kinesiska wuxia-filmgenren. Visuellt slående vacker melankolisk kärleksberättelse."

Det här låter ju alldeles lysande. Jag måste se den.

Den var lysande! En som sagt mycket vacker och fantasieggande film. Det var också en fröjd att lyssna på omväxlande finska och omväxlande kinesiska. Kopian som visades på filmfestivalen var dock textad på engelska. Vilket ju inte är några problem, men lite märkligt om den nu finns med svensk text.

Annars kan jag varmt rekommendera "Hvordan vi slipper af med de andre". En stark film om en möjlig framtid som kanske inte ligger så långt borta. Den vinner dessutom en hel del på att alla karaktärer framställs som väldigt osympatiska på ett eller annat sätt. Ikväll ska jag se Children of men!
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 15 jan 2008, 10:53

Inte mycket fantastik på årets filmfestival. Den mexikanska skräckfilmen "Barnhemmet" (producerad av Guillermo del Toro) verkar intressant och naturligtvis också "Låt den rätte komma in". Fast den kan man ju se senare när den får "riktig" premiär.
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » mån 02 feb 2009, 09:54

Årets upplaga av Göteborgs Filmfestival bjöd som vanligt på några enstaka pärlor inom de fantastiska genrerna.

I årets utbud så fanns bland annat den finska skräckfilmen Sauna av regissören Antti-Jussi Annila (som tidigare har gjort den finsk-kinesiska fantasyfilmen Jade Warrior, också visad på GFF). Den visuellt tilltalande filmen utspelar sig 1595, då en grupp bestående av både finnar och ryssar ska dra upp den nya gränsen mellan Sverige och Ryssland i ödemarken efter det långvariga kriget. Miljöerna och den krypande känslan av obehag gör det till en skräckfilm som verkligen kan rekommenderas.

Jag tycker själv att det är väldigt roligt att de bland alla de svenska kortfilmer som visade under festivalen hittar finns hel del spännnade små rullar som kan kallas för science fiction, fantasy eller skräck. Till exempel Tobias Lundqivsts välgjorda Urklipp, som handlar om frisören som efter en olycka gör vara fobi hans kunder berättar om till sin egen, och vad ska man egentligen säga om musikalen Balladen om Beatrice där en talande kopiator spelar en stor roll? Kul och underhållande tyckte i alla fall jag!

Bland kortfilmerna blev jag mest imponerad av Torbjörn Martinssons skräckfilm Ingen kom ner. Jag satt som på nålar under denna mycket välgjorda historia, som var spännande, obehaglig och inte skrev publiken på näsan. Den lovar gått för framtiden för svensk skräckfilm, hoppas Torbjörn Martinsson får möjlighet att göra fler filmer. En trailer går att beskåda här: http://www.ingenkomner.com

Sist men inte minst kan jag ju inte låta bli att nämna den brittiska filmen Faintheart, som handlar om Richard och hans vänner vars stora intressen i liven är att återskapa medeltiden och titta på Star Trek. Men de är ju vuxna män så allt funkar ju inte så där överdrivet bra i det ”riktiga” livet. Denna Fever Pitch för oss nördar med andra intressen än fotboll kan naturligtvis avfärdas som fånig, överdriven och förutsägbar, men den är gjord med så mycket charm, värme och humor att jag snarare vill kalla den för inspirerande, motiverande och glädjespridande. När jag gick ut från salongen visste jag att jag aldrig kommer att bli för gammal för att klä ut mig till hobbit, åka på kongresser eller hänga med andra galningar med samma intressen!
centerwall
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio