Dödar filmversionen boken?

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Dödar filmversionen boken?

Inläggav jophan » mån 25 dec 2006, 15:21

Robin Hobbs Book to Movie Rant var lite tankeväckande. Det är inget snack om saken att hon har rätt i att alla de där filmerna idag är de versioner som folk tänker på när de hör berättelsens namn nämnas. Men det är väl inte alltid så att en filmatisering av en bok kommer att i framtiden överskugga boken, eller? Jag försöker att dra mig till minnes motexempel. Till viss del är diskussionen missvisande, eftersom det inte bara är så att filmen har kommit att överta bokens plats; i många fall skulle boken ha varit ganska bortglömd om det inte vore för filmen, eller i alla fall inte läst av tillnärmelsevis lika många som har sett filmen. I många fall kan ju filmen få folk att läsa boken, även om de flesta inte gör det.

Men vad finns det för motexempel?

Nineteen-Eightyfour?

Men tittar jag på http://web.telia.com/~u31115557/booklis ... _1_500.htm och funderar över de filmer som filmatiserats kommersiellt framgångsrikt så hittar jag inte många motexempel.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav nicklas » mån 25 dec 2006, 19:41

Lord of the Flies har filmatiserats två gånger och det är -- hoppas jag -- fortfarande boken som folk tänker på. Andra liknande är Catch-22 (en riktig film och en tv-film).

Som jag ser det beror det en hel del på till vilka åldrar filmerna är riktade. Alice In Wonderland kommer de flesta i kontakt med genom Disney nu för tiden, samma sak med Djungelboken. Och man tenderar att komma ihåg första gången hjärnan hittar något oavsett ifall det är en sämre kopia eller inte. (Så för att vända på konceptet borde någon göra Titanic som pekbok.)

Sedan så beror det nog också en hel del på hur filmerna är gjorda. Är de massivt förenklade (förenklade som i fördummade och inte nedskurna) som de flesta är så är det större risk att de överskuggar originalet. Detta medan de som inte är förenklingar utan gjorda för att de såg film som en konstform precis som litteratur så glöms de gärna bort -- som i fallet med Catch-22.

När det kommer till To Kill a Mockingbird är jag lite splittrad för de har faktiskt lyckats göra en bra film av en värdelös bok.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav jophan » mån 25 dec 2006, 20:17

nicklas skrev:Lord of the Flies har filmatiserats två gånger och det är -- hoppas jag -- fortfarande boken som folk tänker på. Andra liknande är Catch-22 (en riktig film och en tv-film).

Catch 22 är ett bra motexempel. The World According to Garp tror jag också är det. Lord of the Flies tror jag däremot att fler tänker på filmversionerna när de hör namnet nämnas.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Dödar filmversionen boken?

Inläggav Sheriffen » mån 25 dec 2006, 20:52

jophan skrev:Men vad finns det för motexempel?

Åtskilliga. Här en handfull:

1) "Iliaden" och "Odysséen" av Homeros. Båda två filmatiserade flera gånger. Samtliga filmatiseringar, inklusive den förfärliga storproduktionen häromåret, är bortglömda sedan länge. Inte eposen, dock.

2) Bibeln. Stora sjok av Bibeln är filmatiserade, men såvitt jag vet är det ingen som tänker på en enda filmruta när man nämner boken.

3) Så gott som alla stora dramer, från Sofokles och Shakespeare fram till Strindberg och what have you. Filmatiseringarna är ofta enastående - som Alf Sjöbergs av "Fröken Julie" och "Hamlet" med Sir Laurence Olivier i huvudrollen - men ingen minns dem i stället för själva dramerna.

4) "Processen" av Franz Kafka. Och då filmatiserades den ändå av Orson Welles, som gjorde en film som med all rätta betraktas som ett filmhistoriskt mästerverk men som inte är det första ens jag tänker på när någon nämner "Processen".

5) "Heart of Darkness" av Joseph Conrad, filmatiserad både som "Apocalypse Now" och då förlagd till Vietnamkriget och mera rakt av som "Heart of Darkness". Såvitt jag vet tänker ingen på någon av filmerna i stället för på boken, även om den förra filmen lever ett eget liv som just film och har stora anhängarskaror som aldrig ens hört talas om Conrads roman.

6) "Robinson Crusoe" av Daniel Defoe. Vem tänker på någon av alla filmatiseringarna i stället för på romanen? Kan någon här på rak arm ens nämna bara en filmatisering och exempelvis vem som spelade Robinson?

7) "En världsomsegling under havet" och "Till jordens medelpunkt" av Jules Verne. Vem minns filmerna?

8) "The Time Machine" och "War of the Worlds" av H. G. Wells. Samma sak där - vem minns filmerna?

9) "A Christmas Carol" av Charles Dickens. En av världens mest kända berättelser, filmatiserad oräkneliga gånger. Det här är en av de berättelser jag älskar absolut högst och jag lyssnar till (om det är radioteater) eller ser (om det är film eller teater) alla versioner jag kommer över, men absolut ingen av dem har fastnat ens tillnärmelsevis så väl som Charles Dickens kortroman och det är fortfarande den jag tänker på.

Och så vidare.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 25 dec 2006, 21:54, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 25 dec 2006, 21:09

Sheriffen skrev:
jophan skrev:Men vad finns det för motexempel?
1) "Iliaden" och "Odysséen"
2) Bibeln.
3) Så gott som alla stora dramer

Jo, dem tänkte jag också på, men de känns lite som specialfall. De andra är goda motexempel. War of the Worlds av H. G. Wells är jag däremot inte lika säker på. Nog är det någon av filmerna som de flesta tänker på när de hör namnet? Fast jag håller med om att filmerna inte på något sätt har slagit ihjäl böckerna på samma sätt som i fallen Wizard of Oz, Snövit eller Peter Pan. Det kanske är som Nicklas säger, att det framför allt är barn- och ungdomsfilmer som skapar denna effekt?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Fantastix » mån 25 dec 2006, 21:52

En annan bok som nog levt vidare utan filmens hjälp är Laura Esquivels bok Like Water for Chocolate. Även om jag personligen blev väldigt förtjust i filmen.

From Hell lever nog längre som serieroman än som film. Även om Johnny Depp är med.

J G Ballards Empire of the Sun hör väl också till samma kategori.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 25 dec 2006, 22:14

jophan skrev:War of the Worlds av H. G. Wells är jag däremot inte lika säker på. Nog är det någon av filmerna som de flesta tänker på när de hör namnet?

Det tror jag faktiskt inte. Att Steven Spielbergs film häromåret var baserad på H. G. Wells roman är det förvånansvärt många som inte ens kommer ihåg, eftersom den bara var sommarens stora specialeffektsvaganza - det vill säga en i mängden av explosionsfilmer med någon av herrarna Cruise/Schwarzenegger/Gibson i huvudrollen. Och George Pals gamla version? Hur många har ens sett den numera?

Nej, tänker folk på någon annan version av "War of the Worlds" än H. G. Wells roman torde det faktiskt vara Orson Welles' och Howard Kochs radioteaterdramatisering från 1938 (vilket förmodligen är det mäst kända programmet i radions världshistoria).

Fast här några böcker till, av olika slag:

10) "About a Boy" av Nick Hornby. Författaren var själv med och skrev manus till filmen och även om den är rätt så hygglig (men knappast mer), vem tänker på den i stället för på romanen?

11) De otaliga filmatiseringarna av Agatha Christies romaner, ofta sprängfyllda av storstjärnor. Och så gott som allihop fullständigt förglömliga - och bortglömda - medan böckerna lever vidare i ständigt nya upplagor.

12) "Canterbury Tales" av Chaucer. Trots att filmatiseringen gjordes av (för mig obegripligt nog) högt respekterade Pier Paolo Pasolini, torde knappt en människa minnas den i stället för boken.

13) "Jorden runt på 80 dagar" av Jules Verne. Någon som i huvudet minns en enda av filmatiseringarna? Vilka skådespelare har spelat Phileas Fogg?

14) "Mrs. Dalloway" av Virginia Woolf. Tio mot ett på att de flesta av er inte ens visste att den är filmatiserad.

15) "The Martian Chronicles" av Ray Bradbury. Samma sak här. Hur många visste ens att den filmen finns?

Och så vidare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » mån 25 dec 2006, 22:23

The World According to Garp hade jag nog aldrig läst om jag inte hade sett filmen först och därför känt igen den när jag hittade den i en av mina föräldrars bokhyllor. Å andra sidan tänker jag vid det här laget först och främst på den som bok. Å tredje sidan har böcker en väldigt central roll i mitt liv medan jag nu för tiden inte ens ser en film i månaden, så jag är nog ett dåligt exempel.

Men många av filmerna som har tagits upp här har väl aldrig blivit särskilt framgångsrika? Det väl klart att en film inte kan lägga boken i skugga om få har sett den och ännu färre vill se den. Eller är det bara jag som ser för lite film för att lägga märke till dem?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » tis 26 dec 2006, 00:13

Sheriffen skrev:11) De otaliga filmatiseringarna av Agatha Christies romaner, ofta sprängfyllda av storstjärnor. Och så gott som allihop fullständigt förglömliga - och bortglömda - medan böckerna lever vidare i ständigt nya upplagor.

De bra Miss Marple-sakerna tycker jag är det som definierar Miss Marple. Böckerna är väl mycket sämre och tråkigare. Folk har förstås inte glömt att de baserar sig på böcker men det man tänker på i första hand är filmatiseringen/TV-seringen.

13) "Jorden runt på 80 dagar" av Jules Verne. Någon som i huvudet minns en enda av filmatiseringarna? Vilka skådespelare har spelat Phileas Fogg?

Ja, den filmatisering jag såg då jag var liten gjorde starrk intryck och det är den jag tänker på. I andra hand tänker jag på Illustrerad klissiker-versionen. Boken jag har inte brytt mig om att läsa.

15) "The Martian Chronicles" av Ray Bradbury. Samma sak här. Hur många visste ens att den filmen finns?

Har nog sett filmen men inte brytt mig om att läsa boken eller minns inte boken. Gillar inte det jag läst av Bradbury så mycket.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav nicklas » tis 26 dec 2006, 00:16

Sheriffen skrev:2) Bibeln. Stora sjok av Bibeln är filmatiserade, men såvitt jag vet är det ingen som tänker på en enda filmruta när man nämner boken.

Jag tänker på Plywood-Heston. Räknas det?

Fantastix: Det stora problemet med Empire of the Sun är lite större, de flesta känner nog inte till att det ens finns en författare som heter JG Ballard.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav centerwall » tis 26 dec 2006, 00:16

Till listan borde vi väl också kunna lägga alla filmversioner av Sherlock Holmes samt De Tre Musketörerna.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 26 dec 2006, 02:56

tompe skrev:
Sheriffen skrev:11) De otaliga filmatiseringarna av Agatha Christies romaner, ofta sprängfyllda av storstjärnor. Och så gott som allihop fullständigt förglömliga - och bortglömda - medan böckerna lever vidare i ständigt nya upplagor.

De bra Miss Marple-sakerna tycker jag är det som definierar Miss Marple. Böckerna är väl mycket sämre och tråkigare. Folk har förstås inte glömt att de baserar sig på böcker men det man tänker på i första hand är filmatiseringen/TV-seringen.

Ok, det förvånar mig kanske inte egentligen. Brittiska TV-serier brukar ofta vara alldeles förträffliga, antingen de är gjorda av BBC eller Granada. Fast jag var mer inne på de stora monstren till biograffilmer på hennes böcker, de där som stoltserar med sjutton storstjärnor på bioaffischerna och där man gärna har med någon superlegendar som Lauren Bacall för att lägga ytterligare strålglans till en i allt väsentligt stum och trist film. (Det var såvitt jag vet för övrigt just de filmatiseringarna som gav upphov till ett talesätt inom filmvärlden: "Varje film med fler än ett par, tre storstjärnor är ödesbestämd att vara kass.")

Ja, den filmatisering jag såg då jag var liten gjorde starrk intryck och det är den jag tänker på. I andra hand tänker jag på Illustrerad klissiker-versionen. Boken jag har inte brytt mig om att läsa.

15) "The Martian Chronicles" av Ray Bradbury. Samma sak här. Hur många visste ens att den filmen finns

Har nog sett filmen men inte brytt mig om att läsa boken eller minns inte boken. Gillar inte det jag läst av Bradbury så mycket.

Fast det är väl knappast så att någon av filmatiseringarna i det allmänna medvetandet har överskuggat böckerna?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 26 dec 2006, 03:06

Johan skrev:Men många av filmerna som har tagits upp här har väl aldrig blivit särskilt framgångsrika?

Åjo, flera stycken har varit mycket framgångsrika. Främst av de uppräknade förmodligen "Apocalypse Now", men även sådant som de båda versionerna av "War of the Worlds", den senaste "Iliaden"-filmatiseringen, och så vidare. Och för all del, varför inte ett ännu inte uppräknat exempel - "The Da Vinci Code", som sågs av miljoner världen över men väl knappast kastat någon slagskugga över boken?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 26 dec 2006, 07:40

nicklas skrev:
Sheriffen skrev:2) Bibeln. Stora sjok av Bibeln är filmatiserade, men såvitt jag vet är det ingen som tänker på en enda filmruta när man nämner boken.

Jag tänker på Plywood-Heston. Räknas det?

Bara om herr Plywood Heston är det första du tänker på när någon nämner Bibeln.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » tis 26 dec 2006, 10:09

Sheriffen skrev:7) "En världsomsegling under havet" och "Till jordens medelpunkt" av Jules Verne. Vem minns filmerna?

Jag! Köpte t. o. m. "Till jordens medelpunkt" på DVD för ett tag sedan för att kunna se den när jag vill istället för att behöva vänta på att SVT ska sända den igen (måste vara närmare 15 år sedan sist). Den lilla ankan som comic relief är obetalbar.

Boken har jag dock inte läst på mycket länge, men jag minns den tillräckligt väl för att komma ihåg vad som inte var med i den.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Nästa

Återgå till Film, tv och radio