Sida 2 av 2

Re: Svensk SFilmindustri -- *ännu* omöjligare?

InläggPostat: sön 07 jan 2007, 20:14
av Planckskonstant
A_R_Yngve skrev:Problemet verkar ännu i större i svensk film. (Eller är jag bara fördomsfull nu?)

Finns det nåt slags kulturellt tabu mot SF bland svenska filmbolag? Måste manusförfattarna skolas i genren för att begripa att det går att göra SF-filmer på svenska?

Vad?
:-S


Här skulle jag vilja tipsa om barnprogrammen, där det visas både rolig och välgjord sf respektive fantasy. Dels det skojiga Vintergatan (söndagkvällar), dels den trevliga fantasyserien Världarnas bok. Inte för jag hann se så många avsnitt av den, men nog blev jag sittande framför dem jag hann se. Det finns fler, men jag kommer inte på vilka just nu. Utmärkt skolning för en kommande generation fans alltså!

InläggPostat: sön 07 jan 2007, 20:23
av Sheriffen
I sammanhanget kan det kanske förresten vara intressant att få kännedom om en science fiction-film som var planerad men aldrig blev av - filmatiseringen av Bertil Mårtenssons roman "Skeppet i kambrium". Den planerades under förra halvan av sjuttiotalet och min far var anlitad som A-foto. Både han och Bertil Mårtensson torde kunna berätta mer om den planerade filmatiseringen och varför den havererade än vad jag kan - fast ett av de få konkreta resultat som planerna ledde till var att jag fick ett exemplar av romanen dedicerat till mig av författaren (som jag på den tiden aldrig ens träffat). Det var min far som - för mig överraskande - fixade det under ett produktionsmöte. Han hade med sig ett exemplar av boken dit och bad Bertil dedicera den, och gav den sedan till mig.

Kör hårt,
Sheriffen

Re: Svensk SFilmindustri -- *ännu* omöjligare?

InläggPostat: sön 07 jan 2007, 20:43
av A_R_Yngve
Den svenska versionen av "Savannen" minns jag, den var verkligen bra.

Carl Johan de Geer har alltid varit en unik kraft, ända sedan "Tårtan", men han har å andra sidan alltid jobbat utanför "Systemet".

Såklart, om alla förväntar sig att SF-filmer MÅSTE ha dyra specialeffekter, så är loppet kört. (Intressant fakta i sammanhanget: den första Terminator-filmen var på lågbudget.)

Om manusförfattarna kan förstå att SF-filmer ska bygga på bra idéer, så kan de skriva manus för bra lågbudget-filmer i genren.

Exempel på SF-teman som inte skulle behöva kosta stort att filma:
- Tidsresor
- Kloning
- Androider
- Palmemordet begicks av utomjordingar
etc.

InläggPostat: sön 07 jan 2007, 22:01
av Sheriffen
Det skulle inte heller behöva kosta så mycket att göra en efter katastrofen-film (det räcker ju med att leta upp ett eller annat stenbrott, några förfallna industribyggnader och något mer eller mindre övergivet bostadsområde någonstans i obygden, plus att man för några scener med polisens hjälp kan spärra av gator i en storstad och skräpa ned dem), en politisk framtidsthriller (om exempelvis ett teknokratiskt, känslolöst samhälle med otäcka män och kvinnor i glasögon som får dem att se mycket opersonliga ut runt bord i sammanträdesrum och dystra invånare i en grådaskig tillvaro - skulle dessutom kunna göras i svartvitt), och så vidare.

I någon mån har väl sådant här gjorts - jag minns till exempel en föga minnesvärd (!) kortfilm om den sista människan på jorden producerad av SVT för många år sedan - men det har sällan eller aldrig presenterats som science fiction. Härförleden förresten också en ganska fyndig, ren science fiction-historia om en man som en dag vaknar upp i en parallellvärld - dem av er som vet hur Kipling Tower ser ut lär ha sett den filmen. Slutscenen är skicklig, för man kan känna dels hur huvudrollsinnehavaren övervinner chocken, dels hur skräcken rasar och sjuder under ytan.

Kör hårt,
Sheriffen

InläggPostat: sön 07 jan 2007, 23:03
av Ben
Det behöver inte kosta massor att göra en rymd-sf-film heller. Ta en titt på Star Wreck: In the Pirkinning som gjordes av ett gäng glada amatörer. Filmen går att ladda ner gratis från Wrecks hemsida, men den har även getts ut av Universal (Star Wreck: In the Pirkinning - Imperial Edition) över hela norden, så den borde gå att köpa i närmaste DVD-butik.

Universal-versionen har omgjorda specialeffekter, men de gamla effekterna var absolut inte fy skam de heller!

InläggPostat: mån 20 aug 2007, 02:31
av Livgivare
Fantasy borde heller inte va så svårt och filma i Sverige, det är väll bara att låta fantasin flöda och använda all den Svenska natur som finns i olika former. Skulle kunna bli gaska billigt och så lägger man pengarna på kostymer och drar ner på specialeffekter. Inte behöver väll alla rida på drakar?

SF filmer skulle heller inte va så svårt som någon sa, man kan väll filma inne i en massa konstiga bygnader som vattentorn och så finns det ju en och annan ruin i Sverige. Tror vi är för fixerade vid hur film ser ut i Hollywood för att inte kunna tänka kreativt på hur man skall lösa saker.

Ta och kolla förresten på Prayer For The Weekend videon till The Ark, den kanske är lite påkostad, men mycket bra gjord och e verkligen inspirerad av kyrkor och Willy Vonka. Så jag tror potentialet finns där, men kanske inte självförtroendet på den egna naturen och den egna arkitekturen och att man måste lita på kreativiteten...

Re: Svensk SFilmindustri -- *ännu* omöjligare?

InläggPostat: ons 22 aug 2007, 13:35
av Rymd-Olov
A_R_Yngve skrev:- Palmemordet begicks av utomjordingar


Den vill jag se! Sätt igång och filma!

Jag minns också två tv-serier som gick på 90-talet, den ena hette Rapport till himlen och handlade om en flicka som dör och hur hon ändå går runt på jorden i Always-stil. Johan Widerberg var med, har jag för mig.

Den andra tror jag var gjord av samma gäng och utspelade sig i en nära framtid där elen var ransonerad och det förekommer en massa konflikter i en småstad eftersom fotbollsplanen och nöjesfältet inte kan vara belysta/i drift samtidigt. Lite Arkiv X-stämning var det i den och den hade inga särskilda specialeffekter alls vad jag minns. Mycket kretsade t ex kring en man som sitter och stirrar på en mazarinform och undrar varför den formen verkar bekant... Någon som minns den? Vasa från Big Money hade varit med och skrivit manus har jag för mig. Om det nu hjälper.

InläggPostat: tor 08 maj 2008, 22:11
av Planet Origo
Skäggmonstret skrev:Star Wars är ju egentligen fantasy ...


Näh, det er egentlig western och samurai-film. Sen er det historisk drama ochså, ettersom handlingen skjer "a long time ago....." :-)

Re: SFilmindustri - en oftast omöjlig kombination

InläggPostat: sön 06 jul 2008, 14:58
av Svensson
Sheriffen skrev:Intressant är emellertid alla de filmer som a) ofta inte är medvetna om att de är science fiction i alla fall tematiskt (om än inte alltid i ramhandling och utförande) och b) avgjort inte lanserats som science fiction-filmer. I dem hittar man inte sällan ett utnyttjande av de frågeställningar och temata som genren väl lånar sig till och själv är jag intresserad av att hitta fler. Tips välkomnas.


Jag läste en gång John Brosnans bok om sf-film, "The Primal Screen" (1995). Där behandlades förutom generisk sf även gränsfenomen, som till exempel James Bond. Brosnan sa då att första filmen, "Dr. No", inte skulle ha blivit den succé den blev om det inte var för sf-inslagen. Hade man inlett sviten med film två, "From Russia With Love", torde succén ha uteblivit. Där är det sedvanlig agentintrig och föga mer.

Jag har inte sett den första Bondfilmen, men nästan alla andra. Och det finns sf-inslag i dem alla. Man skildrar en fantasivärld, förtäckt som vanlig värld. Det ska vara nutid, men viktiga inslag i handlingen är spekulativ vetenskap. Rymdinslagen ("Thunderball" (eller den film där de talade om "toppling", att kapa rymdraketer i deras bana) "Diamantfeber", "Moonraker") utgår ju från existerande teknik, men med lite god vilja hade man kunnat förlägga filmerna tio-tjugo år in i framtiden och klassat dem som ren sf.

De prylar som Bond får av Q i varje film har också sin spekulativa karaktär. Kalla det sf, kalla det modern teknik, men dessa inslag finns där alltid i Bond. Grundstämningen är nykter och transparent, men man (Ian Fleming och hans efterföljare) lånar lite sf-krydda som blir denna series [/i]sine qua non, kan man säga.

Given invändning: alla filmer med sf-krydda är inte sf, eller ens förtäckt sf. Men sf:en har sin givna roll i "Dr No", "Diamantfeber" (med sin satellit med diamantspeglar, invecklad sak) och "Moonraker" (en så snofsig, bemannad rymdstation fanns inte då i sinnevärlden, Skylabs minne till trots), och det är svårt att komma ifrån.

InläggPostat: mån 07 jul 2008, 21:27
av jPeMelin
Först, ett gäng större filmer som torde passa in som ni missade:
A Clockwork Orange (Stanley Kubrick), Stalker (Tarkovski igen), Until The End Of The World (Wim Wenders), A Scanner Darkly (Richard Linklater), Videodrome (David Cronenberg), THX 1138 (George Lucas), Brainstorm (Douglas Trumbull).

Sedan gjorde väl faktiskt svensk television en serie vilken borde kunna klassas som sf, en skum och satirisl efterkatastrofenhistoria om anställda i en anläggning för slutförvaring av kärnavfall. Jag såg bara brottstycken av den själv och minns inte vad den heter, men den har blivit rekommenderad mig i efterhand.

Även De Drabbade (som Hans Rosenberg var med och skrev om jag inte minns fel) måste väl räknas som en SF-serie?

Den svenska och hyfsade filmen Storm (Björn Stein och Måns Mårlind) har dessuom ett SF-tema, men jag vet att åsikterna om dess kvaliteter som sf såväl som film överhuvud taget går vitt isär. Somliga har sagt att filmen vore bättre utan sf-inslagen och att de var där bara för att dra till sig uppmärksamhet.