SFilmindustri - en oftast omöjlig kombination

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

SFilmindustri - en oftast omöjlig kombination

Inläggav Sheriffen » fre 10 nov 2006, 00:59

Det är förstås ingen särskilt välbevarad hemlighet att filmindustrin bara ytterst sällan har utnyttjat de möjligheter som är säregna för science fiction som genre, och nöjt sig med att i huvudsak producera vad som kan kallas enklare vilda västern-äventyr förlagda till rymden. Undantagen är välkända, men få (fem exempel: "2001 - A Space Odyssey", "Metropolis", "Alphaville", "Solaris" (originalet) och "Forbidden Planet".)

Intressant är emellertid alla de filmer som a) ofta inte är medvetna om att de är science fiction i alla fall tematiskt (om än inte alltid i ramhandling och utförande) och b) avgjort inte lanserats som science fiction-filmer. I dem hittar man inte sällan ett utnyttjande av de frågeställningar och temata som genren väl lånar sig till och själv är jag intresserad av att hitta fler. Tips välkomnas.

Här några exempel, för att bättre klargöra vad jag menar:

"Min onkel" av Jacques Tati (den vilsna individen i det obegripliga, moderna, syntetiska maskinsamhället)

"Duel" av Steven Spielberg (människans kamp mot maskinen)

"Desk Set" av Walter Lang (den enskilda människan inför den moderna tidens framrusande teknologi)

"The Man in the White Suit" av Alexander Mackendrick (människans ovilja att acceptera teknologiska och vetenskapliga framsteg som förändrar tillvaron, särskilt för storföretag)

"På ljusårs avstånd" av Alain Tanner (odefinierbar men science fiction)

Av dessa är de tre sistnämnda, givet när de gjordes, science fiction rent defintionsmässigt. De båda första är det - liksom de övriga - tematiskt.

Det finns fler och jag skulle kunna räkna upp fler, men framförallt vill jag gärna ha tips på fler!

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 10 nov 2006, 16:51, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 10 nov 2006, 09:01

Å andra sidan, blir något automatiskt science fiction bara för att det handlar om människans kamp mot maskinen? Det är visserligen evigheter sedan jag såg Duel, men min minnesbild ger mig inga egentliga sf-vibbar. Egentligen knappt ens till kamp mot maskinen, för intrycket i alla fall jag fick var att det är en kamp mot en visserligen okänd och osedd men dock existerande förare.
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 10 nov 2006, 10:59

pinkunicorn skrev:Å andra sidan, blir något automatiskt science fiction bara för att det handlar om människans kamp mot maskinen? Det är visserligen evigheter sedan jag såg Duel, men min minnesbild ger mig inga egentliga sf-vibbar. Egentligen knappt ens till kamp mot maskinen, för intrycket i alla fall jag fick var att det är en kamp mot en visserligen okänd och osedd men dock existerande förare.

Tematiskt menar jag nog att det blir det, eftersom det är ett så gammalt beprövat sf-tema - enkannerligen väl främst i form av trettiotalsnoveller om människor mot robotar (och senare mot datorer, överindustrialiserade samhällen, och så vidare).

Nominellt sker förstås kampen i "Duel" mot en osedd men existerande förare, men det är - menar jag - inte poängen. Det är den stora, mullrande, svarta, skrämmande långtradaren (eller säger man tankbilen när de är lastade med bensin?) som är den "egentliga" motståndaren. Minns även hur den utstöter ett djurvrål när den i slutet störtar ned i avgrunden; föraren finns där helt enkelt för att Steven Spielberg inte till ramhandling och utförande gjorde den science fiction-film han egentligen gjorde.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 10 nov 2006, 16:40

Det var länge sedan jag såg Duel men jag upplevde den som Hans. En kamp mot en osedd förare och en poäng var att det var en anonym fiende. Och även om det saknats förare så hade det väl ändå varit mer skräck än sf då det inte direkt fanns något sammanhang där man kunde lägga in en sf-läsning av filmen.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 10 nov 2006, 16:59

Här en lustig detalj: det var tack vare att "Duel" visades på en sf-kongress med motiveringen att den tematiskt är science fiction som jag alls fick upp ögonen för den här sortens sf-filmer som inte är eller inte lanseras som sf-filmer.

Men självklart är det alltid en fråga om tolkning, kanske i synnerhet i sådana här gränsfall.

Själv fäster jag vikten vid den mullrande, rykande, svarta tankbilen och tror att poängen med att man aldrig får se föraren (annat än hans arm vid ett tillfälle, när han vinkar fram Dennis Weaver) beror just på att det är detta tekniska urkraftsmonstrum som är den egentliga motståndaren. Därav också det både ursinniga och skrämda djurvrålet från tankbilen när den störtar i avgrunden; den personifieras, blir nästan en levande varelse.

Och ur denna synvinkel blir filmen rent tematiskt science fiction, på samma sätt som en sf-novell där någon slåss mot en stygg robot.

Fast bortsett från det, finns tips på andra sf-filmer som inte är sf-filmer?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 10 nov 2006, 17:04

Sheriffen skrev:Fast bortsett från det, finns tips på andra sf-filmer som inte är sf-filmer?

Aliens II är en tråkig jävla krigsfilm, och passar alltså in på beskrivningen, fast inte på det sätt som du avsåg. Jag måste tänka lite mer om jag ska komma på exempel på filmer av det slag som du avser.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » fre 10 nov 2006, 22:07

Eternal Sunshine of the Spotless Mind blev ju visserligen nominerad till Hugopriset, så somliga måste ju faktiskt ha upplevt den som den sf-film den är, men de flesta gjorde det nog inte.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Skäggmonstret » lör 11 nov 2006, 11:06

jophan skrev:Aliens II är en tråkig jävla krigsfilm, och passar alltså in på beskrivningen, fast inte på det sätt som du avsåg.

Jag skroffar åt din filmsmak. Den är en spännande actionfilm med övertygande sf-miljö i kolonin och välkonstruerad handling, förutsatt att det är Aliens, även känd som Alien 2, du pratar om. Till skillnad från Geoff Ryman tycker jag att den till och med överglänser originalet.

Star Wars är ju egentligen fantasy ...
Skäggmonstret
Fan

SF-filmer som inte kallas SF...

Inläggav A_R_Yngve » mån 13 nov 2006, 14:28

Det finns filmer som liksom hamnar mellan kategoristolarna.

Ta till exempel THE TRUMAN SHOW -- är den SF eller en parabel över massmedia och dokusåpor?

Märk väl att ingenting i filmen är futuristisk teknologi eller vetenskap -- historien tycks utspela sig i en slags alternativ verklighet där en enorm TV-studio byggdes för 30-40 år sedan, och Truman växte upp i. (Jag skulle snarare kalla den "surrealistisk" än realistisk. ;-P )

Eller filmen PLEASANTVILLE - en människa kan ju inte sugas in i en TV-serie. Eller? Vi förutsätter vattentäta skott mellan fiktion och verklighet. Men om du postulerar att det finns en hierarki eller "trappa" av verkligheter?

Kanske det viktiga med ovannämnda filmer inte är strikt genre-definition, men att de utmanar vårt tänkande om världen - vad som är "verkligast" och vad som bara är sociala konstruktioner.
:-S
A_R_Yngve

Inläggav Sheriffen » mån 13 nov 2006, 15:07

Jag visste väl att det skulle vara poäng att be om filmtips här på forumet!

"Eternal Sunshine of the Spotless Mind" och "Pleasantville" har jag inte sett och tänker därför nu förstås se.

"The Truman Show" har jag sett, men jag måste medge att jag inte tänkte på den i det här sammanhanget. Fast det ska man ju göra; den är inte mer än möjligen marginellt (eftersom TV-mediet trots allt inte var fullt så utvecklat så tidigt som det förutsätts att man byggt den här enorma TV-studion) science fiction i utförandet, men i mitt tycke helt avgjort tematiskt (på samma sätt som exempelvis "The Space Merchants" av Pohl/Kornbluth).

Tack för tipsen!

Jag hoppas på fler!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav nicklas » fre 17 nov 2006, 01:10

Donnie Darko med parallella universum och tidsresor marknadsfördes inte alls, och när den blev omtalad kallades den för thriller hela tiden. Jag förstår inte riktigt varför. (Den är samtidigt jävligt svårt att förklara den för folk som inte sett den, men det bör man göra. Se den alltså.)

Andra är Being John Malkowich som alla nog har sett.

Identitetsangreppet de använder -- och även vad är verkligt/inte -- i Naked Lunch känns också för min del väldigt mycket SF-aktigt på det där hemtamda och utflippade sättet som Philip K Dick kunde få till det.
nicklas
LoC-skribent

Inläggav Johan » fre 17 nov 2006, 01:11

nicklas skrev:Andra är Being John Malkowich som alla nog har sett.

Nä.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 05 jan 2007, 04:51

Johan skrev:
nicklas skrev:Andra är Being John Malkowich som alla nog har sett.

Nä.

Fast har man inte sett den bör man i alla fall knäppa på SVT2 i morgon (lördag 6/1) vid pass 16.00 och titta på Jacques Tatis "Min onkel", som jag nämnde först bland filmerna som tematiskt är science fiction utan att vara eller marknadsföras som det i mitt första inlägg i den här tråden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Svensk SFilmindustri -- *ännu* omöjligare?

Inläggav A_R_Yngve » sön 07 jan 2007, 19:46

Problemet verkar ännu i större i svensk film. (Eller är jag bara fördomsfull nu?)

Finns det nåt slags kulturellt tabu mot SF bland svenska filmbolag? Måste manusförfattarna skolas i genren för att begripa att det går att göra SF-filmer på svenska?

Vad?
A_R_Yngve

Re: Svensk SFilmindustri -- *ännu* omöjligare?

Inläggav Sheriffen » sön 07 jan 2007, 19:57

A_R_Yngve skrev:Problemet verkar ännu i större i svensk film. (Eller är jag bara fördomsfull nu?)

Finns det nåt slags kulturellt tabu mot SF bland svenska filmbolag? Måste manusförfattarna skolas i genren för att begripa att det går att göra SF-filmer på svenska?

Vad?

Det kan förstås delvis röra sig om något slags kulturellt tabu, men uppriktigt sagt tror jag att det har mer med budget att göra. Inom branschen har det blivit i princip vedertaget att science fiction-filmer måste vara fyrverkerisprakande specialeffektstivolin och sådana har man bara inte råd att producera i Sverige. En svensk film brukar ha en budget på c:a 15 - 20 miljoner kronor och det räcker knappt ens till det första exploderande rymdskeppet.

Med det sagt så görs det ändå en del science fiction-film i Sverige, enkannerligen främst av Carl Johan De Geer. Även hans senaste film - "Frukost 2020", om jag minns titeln rätt (vilket jag nästan aldrig gör, usel på titlar som jag är) - är en dystopisk sf-berättelse om ett Sverige i en värld där oljan tagit slut och stadslandskapen ligger öde och nedgångna.

I det lilla formatet - TV - har det också producerats en del science fiction, som bekant. Förutom några TV-serier även enstaka kortfilmer, varav den bästa torde vara den svenska filmatiseringen av Ray Bradburys "The Veldt"/"Savannen", med Erland Josephsson som psykologen. Betydligt starkare filmatisering än den som finns i Ray Bradburys egen TV-serie "The Ray Bradbury Theater".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Film, tv och radio