Torsten Jungstedt

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Torsten Jungstedt

Inläggav Sheriffen » ons 06 dec 2006, 07:53

Torsten Jungstedt gick ur tiden den 4 december.

Torsten Jungstedt var författare, journalist, filmkritiker, redaktör och radio- och TV-medarbetare, med en enorm gärning bakom sig, inte minst inom fantastik - bland annat som ansvarig för "Mannen i svart" och "Klubb varulven" i radio på femtio- och sextiotalen, där skräckberättelser lästes upp och man i ett minnesvärt avsnitt kunde höra Torsten hoa som en uggla med huvudet instucket i Sveriges Radios kassaskåp på grund av den akustiska effekt han upptäckt att han kunde få fram på det sättet. I anslutning till "Mannen i svart" redigerade han även två skräcknovellsamlingar, dels en med samma titel som radioprogrammet och dels en som heter "Stora skräckboken".

Själv minns jag med stor värme Torsten från den tid då han var ansvarig för Svenska Filminstitutets dokumentationsavdelning och jag som liten parvel blev inbjuden till honom på hans kontorsrum för att dricka te. Torsten var hängiven anglofil och drack afternoon tea på brittiskt vis, vilket innebar att han hade arkivskåpet fullt av te, allehanda teattiraljer som koppar och kanna och vattenkokare, och brittiska småkakor. Det var oerhört charmigt att se honom ur det skåp där alla andra förvarade dokument duka upp till afternoon tea och sedan sitta där och under intressant samtal dricka te med honom. Han häpnade över att jag inte som han kunde Londons gatunät mer eller mindre utantill och gav mig för att råda bot på min beklämmande brist på bildning mitt första exemplar någonsin av kartboken "A to Z in London".

Minnesvärd var Torstens lägenhet på sjuttiotalet, som min mor rapporterade från. Böckerna i bokhyllorna stod i tredubbla rader och en bokhylla innehöll även hans dotters säng, eftersom han hade ont om plats och hon förstås måste sova någonstans.

När min mor började arbeta på Svenska Filminstitutet tilltalade man fortfarande varandra med herr och fru, och när Torsten ringde henne kunde han fråga: "Pratar jag med fru Gädda?" Varpå min mor svarade: "Nej, med fru Sheriffen." Och Torsten: "Jaha... men var är fru Gädda då?" Min mor: "Det finns ingen fru Gädda här." Och Torsten: "Nähä... jaha, men då är det nog för att ni alltid ler så mycket och är så glad, så då heter ni väl fru Sommar då!"

Torsten berättade själv att han i sin ungdom varit förlovad med två flickor samtidigt och en egendomlig omständighet var att de båda saknade ena ögat - den ena det vänstra, den andra det högra. Torsten kunde dock aldrig komma ihåg vem av dem som saknade vilket öga, så han gick nästan alltid på fel sida om dem; de ville båda att han skulle gå på den sida där de hade sitt riktiga öga kvar, så att de såg honom. Oförmågan att minnas ögonens placering var en starkt bidragande orsak till att det tog slut med båda två.

Jag är just nu chockad och ledsen över Torstens bortgång och försöker komma på mer att säga som man nog inte kommer att kunna läsa om i de officiella runorna, men får be att återkomma med mer.

Låt mig bara tillägga att han var en av de slagfärdigaste och skarpsinnigaste människor jag någonsin träffat, samtidigt som han ibland kunde vara charmigt tankspridd. Han var fenomenal på att berätta anekdoter. Han var mycket varmhjärtad och umgicks på lika villkor även med en mycket ung person som jag.

Torsten blev 88 år gammal.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 06 dec 2006, 16:21, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » ons 06 dec 2006, 09:36

Till den digra listan av Torsten Jungstedts kulturgärningar kan man också lägga att han såvitt jag vet var den förste som publicerade H. P. Lovecraft i Sverige ("The Outsider" och "The Picture in the House" var med i Mannen i svart) samt att han var först i världen med att publicera Lord Dunsanys utsökt bitska novell "Helping the Fairies" i bokform (i Stora skräckboken). "Helping the Fairies" dök upp i en engelskspråkig bok först 2004.

Jag hade själv aldrig äran och nöjet att få träffa honom.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 06 dec 2006, 16:26

Martin Andersson skrev:Till den digra listan av Torsten Jungstedts kulturgärningar kan man också lägga att han såvitt jag vet var den förste som publicerade H. P. Lovecraft i Sverige ("The Outsider" och "The Picture in the House" var med i Mannen i svart) samt att han var först i världen med att publicera Lord Dunsanys utsökt bitska novell "Helping the Fairies" i bokform (i Stora skräckboken). "Helping the Fairies" dök upp i en engelskspråkig bok först 2004.

Jag hade själv aldrig äran och nöjet att få träffa honom.

Någon gång på sjuttiotalet valde och, såvitt jag vet, översatte Torsten dessutom skräck- och science fiction-noveller som under sommarmånaderna publicerades i någon av de stora morgontidningarna. Det var i hans urval jag på det sättet första gången kom att läsa Ray Bradburys "Lekplatsen".

Jag skulle för övrigt gärna vilja rekommendera forumets medlemmar att läsa John-Henri Holmbergs utmärkta runa här:

http://sfweb.dang.se/a/span.html

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » sön 10 dec 2006, 11:02

Ni har med all säkerhet redan hört programmet men jag länkar för er andra som inte har hört:)
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?programID=1602&Artikel=1075074

Monstret kommer - kommer inte? Torsten Jungstedt om Loch Ness. Från 1958.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Martin Andersson » mån 18 dec 2006, 15:28

Jag hade igår den otroliga turen att hitta både Stora skräckboken (som jag redan hade) och Mannen i svart (som jag inte hade) på ett antikvariat i Göteborg. Behöver det sägas att jag sprang till Minuten för att plocka ut kosing?

Och detta dagen efter det att jag hittat Donald Wandreis The Web of Easter Island (Arkham House, 1948) på ett annat antikvariat, i hyggligt skick men utan dammjacka. Detta är hans enda hittills utgivna roman (jag har tröttnat på att vänta på Fedogan & Bremers utlovade restaurerade version av denna roman, under titeln Dead Titan's, Waken!, som skulle ha getts ut i samlingsvolym med den tidigare outgivna icke-fantastiska Invisible Sun för flera år sedan).

Varför har man alltid mycket tur inom en kort tid, och ingen alls resten av tiden?
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio