av Carolina » mån 12 apr 2010, 14:39
Hej!
Nu har jag inte sett The Wire, men alla säger att den är bra, så någon gång ska jag se den också.
När Brideshead Revisited har jag både sett TV-serien och läst boken. Just det verket tillhör en kategori med böcker, film mm, som en hel värld höjer till skyarna, men som jag, trots att jag verkligen har försökt, inte kan se storheten med. Jag tyckte bara att de var tråkiga. Andra verk som faller i den kategorin är Peter Pan och Alice i Underlandet m fl. Jag inser att det är min personliga smak som helt enkelt inte uppskattar vissa saker.
Annars finns det gott om bra TV-serier, speciellt brittiska sådana. Bland mina favoriter är fortfarande Jag, Claudius. Jane Austins "Pride och Prejudice" är grymt bra, både som bok och som TV-serie från BBC. Gormenghast likaså.
Jag brukar ibland snöa in på en viss TV-serie. För några år sedan var jag besatt av Vita huset, sedan blev jag övermåtta förtjust i B5. För något år sedan tillhörde Buffy och Battlestar Galactica något som jag knappt kunde slita mig från.
Det senaste åren har dock Dr Who och Torchwood varit mina speciella favoriter. Det var jättekul att sitta och se första avsnittet av den nya säsongen av Dr Who tillsammans med 100-tals andra fans på året påskkongress.En av höjdpunkterna faktiskt.
När det gäller Hugo-nomineringarna, så dominerar Dr Who, och det är nog rätt, med tanke på vad som annars visats under året.
Carolina