RIP Patrick McGoohan

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

RIP Patrick McGoohan

Inläggav J-h:n » fre 16 jan 2009, 22:51

J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 17 jan 2009, 13:25

Jag har såg häromdagen att Patrick McGoohan är död. Och funderade på vad jag skulle skriva.

Som mycket liten såg jag The Prisoner på tv. I svartvitt. Genom alla år mindes jag fyra scener med klar skärpa och när jag 1990 fick tillfälle att se om och banda serien på TV1000 visade sig tre av scenerna finnas redan i första avsnittet och så småningom den fjärde i det tionde. Det märkliga är att scenerna var precis sådana som jag mindes dem - de hade gjort ett outplånligt intryck.

Det gjorde Patrick McGoohan också.

Be seeing you.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. När jag nu i dödsrunor läser att han var påtänkt för rollen som James Bond i Dr. No känns det som en tanke, för när jag sett om The Prisoner 1990 brukade jag när diskussionen var uppe säga vad jag tyckte, nämligen att han och inte någon annan borde ha ersatt Sean Connery i rollen. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 18 jan 2009, 16:58

Det är först under det senaste året bekantat mig närmare med The Prisoner, men det har gjort ett intryck som säkerligen kommer visa sig lika outplånligt som Sheriffens motsvarande. Patrick McGoohan är helt enkelt fantastisk.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Återgå till Film, tv och radio